Kirjoittaja Aihe: Turvatyyny merkkivalo  (Luettu 3596 kertaa)

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Turvatyyny merkkivalo
« : 11.09.15 - klo:18:47 »
Terve,

nyt alkaa sitten 5000km jälkeen kesällä haettu NC sitten reistailemaan :(

Turvatyyny merkkivalo vilkkuu välillä, ja jos googletin oikein, niin koodia 2-2 (kaksi pitkää, kaksi lyhttä). Ei vilku aina, fiilis on, että erityisestä kostealla säällä, sekä penkin siirtojen jälkeen. Lisäksi googletin, että todennkäköisesti 2-2 johtuu penkin alla olevan liittimen jostain ongelmasta (korroosio?). Onko tämä sellainen mitä voisi itse korjata ottamalla liittiminen irti, putsaamalla, laittamalla takas yms? En tietenkään halua kajota turvatyynyjärjestelmään jos on riski, että jotain tapahtuu tai menee rikki. Mutta maksoin kerran VW huollossa sen verran paljon "irrotimme liittimen ja putsasimme sen" toimenpiteestä, että jos mahdollista tekisin sen itse. :)

Kauniita syyspäiviä toivottaen
saksalainen

Morden

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 899
Vs: Turvatyyny merkkivalo
« Vastaus #1 : 11.09.15 - klo:23:52 »
Mulla oireili omassa NC:ssä samalla tavalla jos apukuskin jakkaraa joutui säätelemään eteen tai taakse. Korjaantui aluks räpläämällä jakkaran alla olevaa liitintä, lopulta koko airbag-yksikkö meni vaihtoon, ~450e marmorilla + autokohtainen konfigurointi (ajonesto, hälytin yms menee saman boksin kautta) jota ei tee ku merkkihuolto.
'99 MB C220cdi

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Turvatyyny merkkivalo
« Vastaus #2 : 19.09.15 - klo:08:38 »
Yleisin syy Mazdoissa bagi-valon satunnaiseen palamiseen on hanttarinpuolen penkin tunnistinmaton rikkoutuminen (mattoon tulee katkos) usein saa testattua sillä että painelee penkin istuinosaa eri kohdista ja oikeasta kohdasta painamalla valo sammuu.

janike75

  • Juniori
  • Viestejä: 12
Vs: Turvatyyny merkkivalo
« Vastaus #3 : 02.10.20 - klo:11:04 »
Mulla alkoi nyt NA -96 jenkkiversion Miatassa palamaan airbagin valo. Lueskelin, että tunnistinmatto pelkääjän penkissä voisi olla syy. Jos tuo penkin painelu ei auta, mitä seuraavaksi? Onko esim. tuolla ratissa olevalla airbagilla jokin elinkaari? Eli pitäiskö alkaa etsimään jostain uutta kelaa rattiin?
NA 1.8 -96

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Turvatyyny merkkivalo
« Vastaus #4 : 02.10.20 - klo:11:53 »
Ei ole tuon ikäisessä tunnistin mattoa.

Tunnistimia on kolme. Yksi konepellin lukon luona ja kaksi etulokasuojien sisällä.
Tietty itse yksikössä yksi.

Rattispiraali ja itse bägit.

Siinä ne. Mitä vikakoodia se vilkuttaa kun lukee koodit?

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Turvatyyny merkkivalo
« Vastaus #5 : 02.10.20 - klo:11:55 »
Jaa eipä mitään jos se palaa koko ajan on se itse bägin ecu kaput.


http://wiki.miata.net/tiki-index.php?page=Airbag+Blink+Codes

janike75

  • Juniori
  • Viestejä: 12
Vs: Turvatyyny merkkivalo
« Vastaus #6 : 02.10.20 - klo:14:27 »
Joo, juurikin näin. Eli ilmeisesti rattispiraalin vaihto ei auta vaan menee enemmänkin uusiksi? Onko yksinkertaisinta viedä marmoritiskille?
NA 1.8 -96

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Turvatyyny merkkivalo
« Vastaus #7 : 02.10.20 - klo:17:45 »
Ei taida onnistua edes siellä mutta voihan sitä kysyä.

Sitä ecua ei periaatteessa edes pysty vaihtamaan mutta korjata sen pystyy jos saat jonkun sen irroittamaan ehjänä.

Uutta ecua vaan ebaysta siihen tilalle.

NA korisia on ollut kyllä loppuun asti ilman bägiä niin sekin on mahdollista että poistaa koko vekottimen.
Oliko yks vai kaks bägiä? Apparilla siis onko?

janike75

  • Juniori
  • Viestejä: 12
Vs: Turvatyyny merkkivalo
« Vastaus #8 : 02.10.20 - klo:22:41 »
On apparilla. Täytyy katsoa tuo katsastuksen lappu, mainitaanko siellä airbagia. Jos ei, niin kaikki vaan pois, lienee helpoin ratkaisu.

On kyllä hassua, jos tämä on rakennettu ns. Korjaamattomaksi...
NA 1.8 -96

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Turvatyyny merkkivalo
« Vastaus #9 : 03.10.20 - klo:00:25 »
On se korjattavaa mallia mutta vaatii käytännössä koko kojelaudan purkamisen että sen ecun saa irti porattua. Siellä käytetään sellaisia pultteja joista kanta katkeaa pois.
Sen avaaminen aika haastavaa ja ainakin vuosimallista 1991 piti purkaa kojelauta, rattiakseli ja taisi olla polkimetkin että pääsi poraamaan pultit irti(uskoisin olevan niin kallis toteuttaa inchapella ettei kannata).

Jos siinä on molemmat bägit niin et pysty poistamaan silloin. Sellaista vuosimallia joissa on vain yksi bägi on saanut leimattua ilman sitä eli siitä löytyy myös bägitön malli.

Tuohon siis ainoastaan nyt uuden ecun hankinta tai purat vanhan ensin pois kun vika ei välttämättä ole iso.
Mulla oli omasta syöpyneet muutamat johtimet pois jotka korjaamalla varmaan olisi tullut ehjäksi. Poistin silti kun multa sen sai poistettua.

janike75

  • Juniori
  • Viestejä: 12
Vs: Turvatyyny merkkivalo
« Vastaus #10 : 03.10.20 - klo:21:10 »
Ok, leimaa on vielä jäljellä ensi kesään, joten en lähde nyt enää tälle syksyä tuon kanssa harrastamaan, talviteloille laitto odottaa...

Täytynee tutun autorassaajan kanssa kokeilla, josko tuon vanhan saa pois ja korjattua ensi keväänä. Jos tuon kojelaudan irroittaa, tuleeko samalla vastaan jotain muuta, joka kannattaisi uusia samalla?

Mulla on siis airbagit molempien matkaajien edessä, joten täytyy tuohon konsti löytyä. Kiitokset vinkeistä, tietääpähän mihin varautua!
NA 1.8 -96

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Turvatyyny merkkivalo
« Vastaus #11 : 03.10.20 - klo:23:41 »
No siis jos sulla laittaja on niin sen ecun saa irti purkamatta mitään muuta kuin polkimet irti kyllä.

Muutama kirosana voi tulla ja vähän joutuu miettimään miten ne kannattomat pultit saa irti. Hetken kun seuraa niin näkee mikä niistä on se bägin yksikkö.
Siihenhän menee sininen ja oranssi liitin ja ovat merkitty selkeästi bägin piuhoiksi.

Voi olla pienikin vika.
Siellä on myös se "varavirta" kondensaattori niin siinäkin voi olla vikaa. Sen saa kylläkin irti helpommin muistaakseni.