Kirjoittaja Aihe: 15x9 et0 muutokset  (Luettu 3488 kertaa)

cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
15x9 et0 muutokset
« : 09.01.16 - klo:10:11 »
Onko jollai kyseinen setti nb korimallin alla vanteet 15x9 et0 renkaina 195/45.. eli meneekö mankelilla alle vai vaatiiko kulman muutosta yms. Tietty madallus vaikuttaa asiaan.
On nähny tuolla spexeillä noita mut en tiedä millä muutoksilla menee alle
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #1 : 09.01.16 - klo:12:44 »
Vaatii tontituksen, max camberin ja kaarien rullausta.

cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #2 : 09.01.16 - klo:13:08 »
Nimenomaan tontitettuna.. tontituksen määrä tietty vaikuttaa asiaan.. mut riittääkö auton omat cambersäädöt vai joutuuko laittaa jonkun camberkitin alle? Ei oo tullu vielä perehdyttyä mx5 alusta asiaan
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #3 : 09.01.16 - klo:21:38 »
Auton omat camber säädöt riittää varsin pitkälle, ite vääntäisin camberit tappiin, ja loput sitte kaaria rullailemalla.

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #4 : 09.01.16 - klo:22:52 »
Joudut ostamaan taakse säädettävät ylätukivarret jolla saat lisää camberia jos haluat rullata kaaria vain sen verran että ei mene maalaushommiksi. Oletuksena että tiputtaa auton oikeasti lattiaan eikä sinne päin. Ei sisäänjoustossa taitu aivan lopussa vanteen reuna kaaren sisään vaan nappaa kiinni.

cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #5 : 29.03.17 - klo:20:27 »
On tullu mietittyä näitä vannehommia ku kevät alkaa tehdä tuloaan... eli onko kellään clubilaisella tällainen setti alla 16x9 et10 205/40 rengastuksella tai 195/45 nakeilla (makeli löytyy whistle)
mitään älytöntä tontitusta ei tulla tekemään ku autolla pitäs kuopiossa pystyä ajamaan
Ja sit tuntuuvat nykyisin olla aika tarkkoja katsastuksessa et  miten levee rengas millekki vanteelle
Ja kyseessä NB korimalli
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #6 : 29.03.17 - klo:20:31 »
tuntuuvat nykyisin olla aika tarkkoja katsastuksessa et  miten levee rengas millekki vanteelle


EI taida olla mikään lakipykälä joka kieltää "liian" kapean renkaan vanteella, vaan ne on suosituksia ja ohjearvoja. Katsuri takas koulunpenkille
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #7 : 29.03.17 - klo:20:49 »
205/40/16 et 25 meni na koriseen eteen. Olisi pitänyt ottaa kuitenkin et 10 jäivät liian sisälle.

Taakse 225/45/16 et 10 joutu pistää kaikki camberit käyttöön ja rullaa kaiken kasaan sekä lyömään sisälokasuojaa ylöspäin.


Una

  • Vieras
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #8 : 29.03.17 - klo:20:58 »

EI taida olla mikään lakipykälä joka kieltää "liian" kapean renkaan vanteella, vaan ne on suosituksia ja ohjearvoja. Katsuri takas koulunpenkille

Renkaan ja vanteen yhteensopivuus tarkistetaan konttorilla tarvittaessa stro:n kirjasta jossa on määritetty jokaiselle rengaskoolle suositellut vanneleveydet. Katsurista sit vähän kiinni missä vaiheessa tulkitaan että ollaan liikaa suosituksen ulkopuolella. Normaalitapauksissa pitäis kyl suositusten vaihteluväli riittää.

Sen sijaan kaikki vanteet alle 20:n ET:llä vanteet olis NA/NB miatassa aina hylkäysperuste koska raideväli kasvaa alkuperäiseen nähden yli 30mm mitä ei voi hyväksyä edes muutoskatsastuksessa. Taitaa kaikkien orkkisvanteiden et olla jotain 40-50.

Edit: Hurjin vakio ET näyttää olleen 40 (ilmeisesti mm. 10ae:n 15x6 vanteet ym)
https://www.miata.net/faq/wheel_weights.html
https://www.wheel-size.com/size/mazda/mx-5/1993/
https://www.wheel-size.com/size/mazda/mx-5/2004/
« Viimeksi muokattu: 29.03.17 - klo:21:09 kirjoittanut Una »

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #9 : 29.03.17 - klo:21:10 »
tuntuuvat nykyisin olla aika tarkkoja katsastuksessa et  miten levee rengas millekki vanteelle


EI taida olla mikään lakipykälä joka kieltää "liian" kapean renkaan vanteella, vaan ne on suosituksia ja ohjearvoja. Katsuri takas koulunpenkille

Autoharrastus olis paljon helpompaa, jos asioissa mentäis lain mukaan. Mutku ei mennä, vaan Trafin ohjeistukset ohittaa lain. :-\
Lainaus
Huom! STRO-normit ovat edelleen käyttökelpoisia, vaikka viittaukset niihin ovat
ajoneuvosäädöksistä poistettu.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/5b3f290101b3430d21e273b03487d636/4733-KatsastajankasikirjaVersio20.pdf
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #10 : 29.03.17 - klo:22:15 »
Juuri tuota katsastushommaa lähinnä mietin et kun hommaa vanteet ja rullaa kaikki kohdalleen ni katsarista sit kiinni tuleeko leima vai ei.. on nähny joitaki mx5:sia jossa 195/45/15 9tuumasella vanteella mut onko katastettu niille ni se on toinen juttu
Jos sit kuitenki laittaa 195/45/15 9j vanteelle alle ni joutuuko hirveesti tiputtaa autoa et näyttäis järkevälle
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #11 : 29.03.17 - klo:22:22 »
Tontita jos haaveilet leveistä pienen et:n vanteista. Jos en tontita niin laita jotkut ujommat vanteet, näyttää muuten ihan kauheelle.

Jos murehdit katsastuksesta, niin sama homma, unohda ne pienen et:n vanteet ja venykumit.

Tossa kuva 205/40 kumista 16x9 vanteella, jos tosta ei tuu sanomista niin ei sitte varmaan mistään muustakaan.


Eli varmasti saat leiman jossain, mutta jos on kelvattava inssille ku inssille, niin aika paljon ujommissa kannattaa pysyy.

cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #12 : 30.03.17 - klo:16:27 »
Tontita jos haaveilet leveistä pienen et:n vanteista. Jos en tontita niin laita jotkut ujommat vanteet, näyttää muuten ihan kauheelle.

Jos murehdit katsastuksesta, niin sama homma, unohda ne pienen et:n vanteet ja venykumit.

Tossa kuva 205/40 kumista 16x9 vanteella, jos tosta ei tuu sanomista niin ei sitte varmaan mistään muustakaan.


Eli varmasti saat leiman jossain, mutta jos on kelvattava inssille ku inssille, niin aika paljon ujommissa kannattaa pysyy.
Nii kyllä. Joskus oli e36 bemussa mulla 10j vanne jossa 225/40 nakki ja meni katsatuksessa ilman sanomista läpi eli pitää varmaan tiputtaa ja laittaa jotkut 16 vanteet et10 alle et näyttää joltai
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7

kusima

  • Juniori
  • Viestejä: 14
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #13 : 03.04.17 - klo:23:43 »
Nostellaanpa topicia kun tuli itselle ajankohtaiseksi.
NA:han upposi 15x9 vanteet kuin isä äiteehin.
http://i.imgur.com/x3FmbwO.jpg
ET takana 0 ja edessä 10. Renkaat 195/45
Mankeloinniksi silti menee ennen kuin uskaltaa tiputtaa pari senttiä alaspäin.

cossy81

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 189
Vs: 15x9 et0 muutokset
« Vastaus #14 : 04.04.17 - klo:06:17 »
Nostellaanpa topicia kun tuli itselle ajankohtaiseksi.
NA:han upposi 15x9 vanteet kuin isä äiteehin.
http://i.imgur.com/x3FmbwO.jpg
ET takana 0 ja edessä 10. Renkaat 195/45
Mankeloinniksi silti menee ennen kuin uskaltaa tiputtaa pari senttiä alaspäin.
Very nice clap
Olikohan toi setti nettivaraosan puolella joskus myynnissä...
Meinasin kokeilla tohon nb alle 16x9 et10, alusta pitää samalla vaihtaa ja täsmätä korkeus niille.
Mankeli löytyy onneksi itseltä kun joutuu rullaamaan ja laittaa loput varmaan camberilla
Mx-5 1.8 nb
Gsx-r k7