Kirjoittaja Aihe: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa  (Luettu 3194 kertaa)

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« : 28.04.16 - klo:10:47 »
Moi,

Ei tullut eilen leimaa 5kk seisonnan jälkeen mäxälle. Lämpimässä ja kuivassa tallissa ollut.
Tosin vanteet irti ja erilaisia spray tuotteita saattanut osua jarrulevyille whistle

Etujarrut oli ihan ok 1,5kN ja 1,5kN eli 0%

Takana taas oli 1,1kN ja 1,6kN. Eli koneen mukaan 31% eroa. Max sallittu ero siis 30%.
Kysymys kuuluu auttaisiko parin päivän kova ajo ja jarrutelu tuohon. Vai pitääkö alkaa satulaa purkamaan
ja jumia etsimään ???


Käsijarrun kanssa vähän samaa oiretta. 0,7kN ja 1,4kN
Tosin se meni läpi koska ero max 70%

2015 katsastuksessa edelisen talviseisokin jälkeen eroa taas oli vain 6%. Takajarrupalat on vaihdettu 2014.

Kyllähän tuo vähän tuntuu oikealle vetelevän kun kovaa jarruttaa. Eli sinäänsä ihan ok tuomio.
harmittaa vaan tuo 1% dunno

Auto on ´98 NB 1.6.
MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #1 : 28.04.16 - klo:10:51 »
Ei muuta kuin sylkkyä käteen takavasemmalta ja herkistelemään mäntää. Vähän jumittuneelta männältä kuulostaisi.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #2 : 28.04.16 - klo:12:28 »
ok.
hommaan pitänee varautua uudella tiivistesarjalla ja DOT4 putelilla ja ilmaus avustajalla.
MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #3 : 28.04.16 - klo:13:21 »
ok.
hommaan pitänee varautua uudella tiivistesarjalla ja DOT4 putelilla ja ilmaus avustajalla.

Juuri näin  biggthumpup.
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #4 : 04.05.16 - klo:08:08 »
Itse asiassa pari ruiskausta CRC penetration oilia jarrumännän juureen, yksi rikki asti runnottu bilteman jarrumäntäpuristustyökalu ja parin kilsan rundi armottomien jarrutusten kanssa auttoi siihen että katsastussedän mittalaite näytti enää 13% eroa  :bansku

Ens talvena seisonnan aikana sitten jarrut palasiksi. Nyt vaan (kovaa) ajoa auringossa  638
MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #5 : 04.05.16 - klo:08:24 »
Ööh.. Tiesit kai ettei noita jarrumäntiä puristeta sisään vaan siellä yhden pultin alla on kuusiokoloruuvi jota pyörittelemällä mäntä palautuu satulaan?

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #6 : 04.05.16 - klo:09:52 »
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #7 : 04.05.16 - klo:10:11 »
 bowrofl

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #8 : 04.05.16 - klo:10:51 »
Ja CRC tunnetusti ei ole parasta ainetta jarrukumeille, joten voi olla, että tulee jarruremppa ennen talvea ajankohtaiseksi :)

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #9 : 04.05.16 - klo:13:13 »
Juu. Tuo kässärin säätöruuvi on tuttu jarrupalojen vaihdon yhteydestä. Mutta ei se mäntä silti liikkunut oikeen mihinkään niinkuin ois pitänyt. Kyllä se piti pari vuotta sittwnkin ruuvin löysäämisen jälkeen painaa puristimella sisään???

Tuo CRC litkun kumiepäystävällisyys tuli nyt puun takaa. Toivotaan että ei ala ennen syksyä kumit vuotamaan.

Mutta mutta, mielummin noin päin kun että auto ois pukeilla näillä keleillä  :driving

Hyvä video.
MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #10 : 27.05.16 - klo:21:45 »
Muuten broidin kanssa tehtiin sen mäxään jarruremppaa viime vkl. Uudet jarrulevyt ja palat joka nurkkaan.
Tai se teki. Minä lähinnä kattelin tälläkertaa vierestä ja ojentelin työkaluja.

Etupäässä ei mitään ongelmaa. Mutta takana ei männät enää liikkuneet mihinkään niillä leveyksillä mitä uudet palikat vaati. Saatiin kyllä murjottua isolla ruuvipuristimella männät lopulta riittävästä sisään kun säätöruuvilla tehtiin ensin liike mahdolliseksi. Mutta toinen puoli heitti käytännössä liinat kiinnl pohjaan. Ei jaksanut/pystyny mäntä palautua tarvittavaa milliä paria.

Tähän hommaan löytyi ratkaisua 1200 vesihiomapaparista. Painettiin männät niin ulos kun ne tuli. Ja koko näkyvävä alue männästä suojakumia sisään painaen hinkattiin puhtaaksi.
Tämän tempun jälkeen kun säätöruuvi hilattiin toiseen laitaan, niin puristimella meni männät pohjaan asti käytännössä vain kahdella sormella vääntäen. Männät liikkui ja palautui "kuin uudet". Kässärin säädöt ruuveista kohdilleen ja se oli siinä.

Tarinan opetus siis, että jarruja ei tarvitse välttämättä purkaa atomeiksi, jos haluaa männistä töhnät pois  :driving

Saa tyrmätä tämän metodin tai kommentoida...
MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #11 : 21.02.17 - klo:22:19 »
No niin, nyt on viime kevään uhkaus toteuttu ja jarrujen täysremppa työn alla.

- kaikki neljä nurkaa purettu atomeiksi
- satulat hiekkapuhallettu, peitattu fosforihapolla ja maalattu
- kaikki liukutapit putsattu ja kevyesti vesihiottu sileksi.
- uudet litkut, tiivisteet, suojakumit, männät, nipat, tilpehöörit, jarrukiekot ja palat odottaa asennusta.

Ja kun syvällä takasatuloihin pohjalla olevista lukkorenkaista selvitin viimein ebay:n  erikoispihdeillä, niin seuraava haaste liittyy niihin takapään mäntien sisällä oleviin kässärin säätömekanismeihin. Uusien mäntien mukana niitä ei tietenkään tullut, vaan ne pitäisi ottaan vanhoista irti ja uusiokäyttöön. Olen nyt selaillut nettiä pari iltaa, mutta ei löydy vastausta miten tuo "ulosveto" tehdään. Siellä on helvetin jäykkä C-rengas sisällä, jota ei saa millään löysättyä. Vetääkkään ei pysty oikein mistään kun koko mekanismi joustaa. Onko kellekään tuttu operaatio tuon takamäntien vaihto. Miten lähtee se mekanismi niistä ulos???

Täältä muuten aikasta edullisesti jarruosia. Ainakin tiivistesarjat irtoo noin reilulla kympillä per nurkka mäxään, vs. esim. MX5partsin 30e: https://brakeparts.co.uk

 
MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #12 : 21.02.17 - klo:22:42 »
https://www.miata.net/garage/ebrake/index.html

Tarkoitan siis tuon linkin takaa kohdassa "Figure M" ja siitä
eteenpäin näkyviä kilkkeitä. Tuo kaveri vain sano että "I used puller". Mutta tuosta ei ihan avaudu minkälaisella ulosvetäjällä ja miten operaatio hoitui   :nuts

Ei sitä mekamismia tosiaan noin atomeiks tarttis purkaa. Kunham vähän putsailis ja rasvailis ja napsauttain sit uuteen mäntään...
MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #13 : 21.02.17 - klo:22:50 »
Mä olen pari kertaa purkanut mutta aikaa jo yli viis vuotta kun viimeksi mutta mutta muistaakseni mäntä oli mulla ihan alumiinipalikoiden välissä ruuvipenkissä kiinni ja vedin sisuskalut vaan ulos.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: takajarruissa eroa 31%. Ei leimaa
« Vastaus #14 : 21.02.17 - klo:23:17 »
Hitto kun en mäkään muista, mä ton operaation tein vuos tai pari sitte, ja jostain youtube videosta mä katoin ratkasun kaikkiin ongelmakohtiin. Jotkut tollaset -> http://www.motonet.fi/fi/tuote/763237/Lukkorengaspihdit-12-in-1-PROFF kävin sillon ostamassa motonetistä ja niillä + mitä nyt tallista löyty niin hommasta selvisin.