Kirjoittaja Aihe: Kovakaton kiinnitys  (Luettu 7450 kertaa)

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Kovakaton kiinnitys
« : 21.08.09 - klo:21:56 »
Tänään yritin asennella kovakattoa, mutta pieni ongelma löytyi. Sivukiinnityksissä jäi vähän väljyyttä.
Kiinnityspaloja ei saa yhtään siirrettyä pystysuunnassa, säätövaraa on ainoastaan vaakasuunnassa. Ja katossa ei ole lainkaan säätövaraa. Koukku on kiristetty maksimiin. Mistä saisi sen muutaman puuttuvan millin?
Etukiinnikkeet ja frankensteinruuvit on ihan kohdallaan.



  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #1 : 21.08.09 - klo:22:27 »
Tiivisteet painunu tai jotain? Onko mazdan vai tarvikekatto? Sekin vaikuttaa että joutuu niitä reikiä muuttelemaan.

Tossa paria kattoa koetettuani totesin että jotain eroa on noissa käytetyissä na ja nb versioiden katoissa. Jotenkin kuluneet erilailla kun molemmat katot mitkä olivat nb:ssä ollet natisivat mun na:ssa aika pahasti.

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #2 : 21.08.09 - klo:22:52 »
Tiivisteet on ihan kunnossa. Kattoa saa tosissaan runnoa että se tarttuu frankensteinruuveihin. En tiedä miten korkealla kovakaton pitäisi istua, mutta ulkopuolella auton pellin ja katon muovin välissä on tiivistettä melkein sentin verran.
Mikä katto se on, sitä en tiedä. Vaikuttaa kylläkin tarvikekatolta. Hintakin oli vähän sellaisen luokkaa.

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #3 : 21.08.09 - klo:23:05 »
No ei siihen kyllä senttiä pitäis väliin jäädä.....hmmmm.

Mitä muuten maksoit saako kysyä?

Pari ollut tyrkyllä itelle ja kalliimpi oli tonnin...toinen jonka itse hylkäsin olis ollu viis sataa mutta olis joutunu uusimaan kaikki tiivisteet.

Muut katot on sitten kariutuneet johonkin muuhun....

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #4 : 20.09.09 - klo:13:50 »
Dodii kertokaas mitkä keskikiinnikkeet sopii 91 vuosimallin autoon ja uudempaan(92-97) kattoon?

Löytyy kolmea eri mallia kaikkiaan......vai teenkö itse haponkestävästä?

Takalaita näyttäs jäävän liian ylös, frankensteinit ottaa kiinni nätisti mutta siinä takakiinnikkeessä on elovaraa koria kohti. Näyttäisi siltä kuin jäisi liian ylös. Vai näyttääkö se vain?

Varaa olisi kuitenkin kiristää takalaidasta. Ilmeisesti sieltä löytyy säädöt kun avaa ne kromiset suojat?

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #5 : 20.09.09 - klo:18:56 »
Nyt fiksattu ja katto istuu jo hyvin. Täytyi säädellä vain niitä takakiinnikkeitä. Olivat vinossa ja lisäksi toinen oli liian takana jolloin katto jäi löysälle vaikka edestä veti linkut kiinni.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #6 : 20.09.11 - klo:19:47 »
Kovakattoa pitäisi ehkä säätää johonkin suuntaan. Ongelmana on, että oikeanpuoleinen ikkuna ei painu riittävästi tiivistettä vasten takalaidastaan. Aikani keski- ja takakiinnikkeitä aseteltuani sain selvän läpireiän umpeen, mutta kyllä tuosta pystysaumasta varmaan kovalla tuulellakin vesi tulee läpi.

Auttaisiko kenties kiinnikkeiden kiristys oikeassa (missä?) järjestyksessä? Nyt oikeanpuoleisen sivukoukun kiinnitysruuvien kirraus veti kattoa selvästi sisäänpäin, eli sauma sivuikkunaan löystyi.

Se mikä varmastikin auttaisi olisi koko katon siirto eteenpäin etureunastaan. Nyt katon etusauma on tasainen 8mm. Ovatko ne etulinkkujen kiinnitykset kattoon säädettävissä? En haluaisi säätää tuulilasikehyksen koukkuja, koska pehmeäkatto istuu hyvin.

Katon alkuperäisyydestä en tiedä. Jos se on alkuperäinen, niin sitten se on aivan ensimmäisiä 90-91-mallisia koska lasinlämmitystä ei ole. Ainoa teksti on se SMC paneelissa lasin alapuolella. Katto on lasissa olevasta tarrasta päätellen matkannut kaiketi Japanista asti.
ex-NA8C

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #7 : 20.09.11 - klo:20:48 »
Tossa on Beatrushin kovankaton kiinnikkeet £60. Toimii turvakaaren kanssa.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #8 : 20.09.11 - klo:20:50 »
Nyt katon etusauma on tasainen 8mm. Ovatko ne etulinkkujen kiinnitykset kattoon säädettävissä? En haluaisi säätää tuulilasikehyksen koukkuja, koska pehmeäkatto istuu hyvin.

Tuo on jo huomattavan paljon, omassa oli ihan pari milliä. Katon koukut ovat säädettäviä, nosta auki se ohut metallilanka joka pitää koukun keskiön mutteria paikallaan, ja kiristä mutteria (siis se pitkä kuusikulmainen sylinteri).

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #9 : 23.09.11 - klo:09:31 »
Nyt kun ennätin valoisassa asiaa tutkia, paljastui että etulinkkujen kiinnitysruuvien reiät ovat soikeat, ja ruuveja löysäämällä linkkuja sai siirrettyä taaksepäin -> katto siirtyi eteenpäin sen puuttuvan neljä milliä. Nyt sivuikkunoiden tiivisteet istuvat mukavasti.
ex-NA8C

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #10 : 25.10.11 - klo:05:55 »
Eri siistit, edulliset ja näemmä hyvin istuvat kovankaton kiinnitysraudat
www.jassperformance.com/performance/#_performance_1_1
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #11 : 25.10.11 - klo:06:28 »
edulliset kovankaton kiinnitysraudat

Mulle tuli toi mieleen eilen Pilteemassa shoppaillessa.. giggle



5e/pari
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #12 : 30.10.13 - klo:12:21 »
Ongelmana on kosteuden kertyminen auton sisään. Kesällä rättikaton kanssa säilyttäessä taivasalla en huomannut kosteuden kertyvän auton sisään, mutta nyt syksyn sateissa kovakaton kanssa takalasi hikoaa oikein urakalla ja auto menee hirveään sisähuuruun heti kärkeen. Myös ajettaessa tuulilasin ja katon välisestä saumasta keskeltä autoa tuuli viheltää melkoisesti. Näyttää, että katto on ulkoa katsottuna keskeltä, tuulilasin sauman kohdalta, hiukan koholla verrattuna laitoihin. Mites tuo koukkujen säätö - kuinka kireälle ne pitäisi laittaa ja auttaako tämä keskikohdan korkeuden suhteen? Nyt koukut on ollut sellaisella kireydellä, että ne menee vääntämällä paikoilleen, mutta hiukan voimaa joutuu käyttämään.

Niin joo katto on mallia takalasinlämmityksellinen saparojohdolla.
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

Morden

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 899
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #13 : 30.10.13 - klo:13:31 »
Ongelmana on kosteuden kertyminen auton sisään. Kesällä rättikaton kanssa säilyttäessä taivasalla en huomannut kosteuden kertyvän auton sisään, mutta nyt syksyn sateissa kovakaton kanssa takalasi hikoaa oikein urakalla ja auto menee hirveään sisähuuruun heti kärkeen. Myös ajettaessa tuulilasin ja katon välisestä saumasta keskeltä autoa tuuli viheltää melkoisesti. Näyttää, että katto on ulkoa katsottuna keskeltä, tuulilasin sauman kohdalta, hiukan koholla verrattuna laitoihin. Mites tuo koukkujen säätö - kuinka kireälle ne pitäisi laittaa ja auttaako tämä keskikohdan korkeuden suhteen? Nyt koukut on ollut sellaisella kireydellä, että ne menee vääntämällä paikoilleen, mutta hiukan voimaa joutuu käyttämään.

Niin joo katto on mallia takalasinlämmityksellinen saparojohdolla.

Oon törmänny samaan ilmiöön mersun kohdalla. Rätin kanssa ei mitään kosteusongelmia mut kovakaton kanssa on kosteella kelillä takalasi jatkuvasti huurussa ja vähänkin sateisemman yön jälkeen tuulilasi on myös huurussa sisältä. Mitään säätöjä tuossa ei oo.  dunno
'99 MB C220cdi

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Kovakaton kiinnitys
« Vastaus #14 : 30.10.13 - klo:13:40 »
Ongelmana on kosteuden kertyminen auton sisään. Kesällä rättikaton kanssa säilyttäessä taivasalla en huomannut kosteuden kertyvän auton sisään, mutta nyt syksyn sateissa kovakaton kanssa takalasi hikoaa oikein urakalla ja auto menee hirveään sisähuuruun heti kärkeen.

Johtuisko ihan vaan syksyn kosteista ja viileistä keleistä?

Mullakin on nyt ollut about joka aamu takalasi ihan huurussa. Ihan samalla rättikatolla, mikä ei kesän aikana vedä huuruun. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa