Kirjoittaja Aihe: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä  (Luettu 6255 kertaa)

asdblah

  • Juniori
  • Viestejä: 9
Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« : 10.06.16 - klo:03:04 »
Terve.

Olen tässä hetken harkinnut MX-5:n ostamista. Itsellä on vanhempia Mersuja ja ne eivät varsinaisesti ole mitään ultimaattisia ajajan autoja, vaikka niistä pidänkin. Kaipaisin jotain toisenlaista.

Olen lähinnä miettinyt NA:ta, koska tuntuu saavan välillä melko halvalla ja ulkonäkö miellyttää itseä eniten. Pitäisikö jostain syystä harkita myös NB:tä? Jotain etuja niissä? Tuttu kertoi, että NA:ssa on enemmän sellainen vanhemman auton tuntuma, josta itse yleensä pidän.

Suomessa tuntuu olevan tarjolla NA:ta lähinnä 1.6:na. Tiedän etteivät nuo ole mitään raketteja ja siksi olen miettinyt että mahdollisesti turbottaisin auton tulevaisuudessa. Onnistuuko Suomessa kuinka laillisesti? Tietysti se on sen ajan murhe, mutta yksi syy miksi tätä autoa mietin, on mahdollinen virityspotentiaali.

Paljonko yleensä kannattaa maksaa melko hyvässä kunnossa olevasta, sanotaan nyt vaikka alle 200tkm ajetusta 1.6 NA:sta? Ostajan oppaan olen vilkaissut ja siinä oleviin asioihin varmasti kiinnitän huomiota, kun autoa menen katsomaan.


OJ

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #1 : 10.06.16 - klo:14:11 »


Paljonko yleensä kannattaa maksaa melko hyvässä kunnossa olevasta, sanotaan nyt vaikka alle 200tkm ajetusta 1.6 NA:sta? Ostajan oppaan olen vilkaissut ja siinä oleviin asioihin varmasti kiinnitän huomiota, kun autoa menen katsomaan.

Sanoisin, että jotain 3,5-5 tonnin luokkaa. Vähän riippuen tuleeko mukaan kovaa kattoa jne. Oman hyväkuntoisen - 90 NA:n möin vähän yli neljällä tuhannella alkukesästä. Syksyllä/talvella ostaessa voi hinnat olla aika paljon alempana, kun ei yllättäen kysyntä ole ihan niin kovaa.

94(?)-vuodesta eteenpäin on 1.6 NA:t sitten tehottomammalla 90hv-koneella kuin alkupään autot. Käytännössä ero ei kyllä mielestäni ajaessa kovin suuri ole, mutta kannattaa tuokin ottaa huomioon.


Freerider

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #2 : 10.06.16 - klo:14:49 »
Mahtaako 3,5 tonnilla saada hyväkuntoista? Jos ajatellaan, että hyväkuntoinen on ruosteeton ja ehjäkattoinen. Kyttäämällä ehkä, ja tuon 90 hv version todennäköisemmin.

Suosittelisin, että käyt lähimmässä miata-porukan miitissä ajamassa sekä NA:n että NB:n, niin ei tarte toisten puheiden perusteella valita.
Oli 93 NA pikkulohko
-05 BMW e91 320d
-99 Z28 "pikkulohko"

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #3 : 10.06.16 - klo:15:43 »
Olen lähinnä miettinyt NA:ta, koska tuntuu saavan välillä melko halvalla ja ulkonäkö miellyttää itseä eniten. Pitäisikö jostain syystä harkita myös NB:tä? Jotain etuja niissä? Tuttu kertoi, että NA:ssa on enemmän sellainen vanhemman auton tuntuma, josta itse yleensä pidän.

No näillä puheilla ei kannata edes harkita NB:tä. 638


Lainaus
Suomessa tuntuu olevan tarjolla NA:ta lähinnä 1.6:na. Tiedän etteivät nuo ole mitään raketteja ja siksi olen miettinyt että mahdollisesti turbottaisin auton tulevaisuudessa. Onnistuuko Suomessa kuinka laillisesti? Tietysti se on sen ajan murhe, mutta yksi syy miksi tätä autoa mietin, on mahdollinen virityspotentiaali.

Onnistuu nykyään tosi helposti, senkun turbotat, haet tarpeeks pienen tehopaprun ja meet konttorille. Jos normaali päästötesti menee läpi, se on siinä. food-smiley-004

(tää tuli voimaan 1.10.2015, joten vanhempia juttuja päästöpapruista ei kannata lukea)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #4 : 10.06.16 - klo:21:17 »
Taitaa olla tälläkin hetkellä nettiautossa pari valmiiksi ahdettuakin autoa. Kannattaa tutustua näihin vaikka jossain miitissä, niin saat vähän tuntumaa.

Na-nb -erot on lähinnä kosmeettisia. 1.6-1.8 NA erot tehoissa on pienet, mutta virittämisen kannalta 1.8 on parempi lähtökohta (isommat jarrut, parempi perä, isompi vauhtipyörä...). 1.6:sia sen sijaan on paremmin tarjolla.
Don't charge. Super Turbocharge!

asdblah

  • Juniori
  • Viestejä: 9
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #5 : 03.07.16 - klo:15:06 »
Jeps. Kiitos vastauksista. Kaipa se sitten olisi 90-luvun alun NA hakusessa.

Mites paljon ajettuna kannattaa enää ostaa? Tai onkohan tuo nyt typerä kysymys, en oikein tiedä miten muotoilisi. Luotettavuuteen liittyen olen lueskellut paljon hyvää pisin nettiä. Mietin vain, etten sitten hae loppuunajettua, mutta siistin oloista. Tuntuu olevan aika helposti se 200tkm ja vielä reilusti päällekkin, kun puhutaan yli 20-vuotiaasta autosta.

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #6 : 03.07.16 - klo:17:18 »
Kilometreillä ei ole mitään väliä. Ruostetilanne on tärkein asia, hyvä huolto ja yleinen siisteys (katto!) on toisiksi tärkeintä. Kaikki tekniikka on näihin halpaa ja runsaasti saatavilla. Yritä kalastaa loppupään NA isommalla 1.8 koneella, niissä on muitakin parannuksia esim kestävämpi perä.

asdblah

  • Juniori
  • Viestejä: 9
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #7 : 03.07.16 - klo:20:51 »
Yritä kalastaa loppupään NA isommalla 1.8 koneella, niissä on muitakin parannuksia esim kestävämpi perä.

Jeps, tuntuvat vaan olevan aika harvassa ja näistä pyydetäänkin jo hieman enemmän.

Una

  • Vieras
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #8 : 03.07.16 - klo:20:52 »
-94 jälkeen iso perä löytyy myös 1.6:sta..

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #9 : 03.07.16 - klo:21:08 »
Komppaan odea, kilsoilla ei väliä jos kori on kunnossa. Ite pitäisin alkupään 1.6:t valikoimissa, ylävireisemmän koneen takia ne tuntuu pirteiltä, ja on siks jopa hauskempia mitä 1.8:t. Perän kestosta en olis huolissani, on niitä pikkuperiä hajonnu, mutta harvemmin vakiotehoilla. Ja jos hajoo niin saapahan syyn vaihtaa sen lukolliseen (tää olis todennäkösesti edessä myös 1.8:n kanssa jos virittämään intoutuu)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #10 : 03.07.16 - klo:22:21 »
-94 jälkeen iso perä löytyy myös 1.6:sta..
...joissa tehoja vain 90 heppaa...
Don't charge. Super Turbocharge!

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #11 : 03.07.16 - klo:22:23 »
Komppaan odea, kilsoilla ei väliä jos kori on kunnossa. Ite pitäisin alkupään 1.6:t valikoimissa, ylävireisemmän koneen takia ne tuntuu pirteiltä, ja on siks jopa hauskempia mitä 1.8:t. Perän kestosta en olis huolissani, on niitä pikkuperiä hajonnu, mutta harvemmin vakiotehoilla. Ja jos hajoo niin saapahan syyn vaihtaa sen lukolliseen (tää olis todennäkösesti edessä myös 1.8:n kanssa jos virittämään intoutuu)
Ja jos perä hajoaa, niin käytetty avoin on n. 100€ ja käytetty lukollinen on n. 500€. Koko murkula.

Jos ei löydy sopivaa täältä, niin kannattaa katsoa saksan markkinat. Ite halusin 2010 välttämättä 1.8:n ja niitä oli täällä aika nihkeästi. Saksasta sitten löytyi.
Don't charge. Super Turbocharge!

asdblah

  • Juniori
  • Viestejä: 9
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #12 : 30.03.17 - klo:21:08 »
Nyt on muutama ännaa ämmäx vitonen putkahtanut Suomessa myyntiin, vaan hinnat ovat siellä 5-6 tonnin huitteilla vähintään.

Voiko Saksasta tai Briteistä hakemista suositella ja kummasta maasta helpompaa ja järkevämpää?

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #13 : 30.03.17 - klo:22:23 »
Nyt on muutama ännaa ämmäx vitonen putkahtanut Suomessa myyntiin, vaan hinnat ovat siellä 5-6 tonnin huitteilla vähintään.

Voiko Saksasta tai Briteistä hakemista suositella ja kummasta maasta helpompaa ja järkevämpää?

uskoisin että riippuu täysin yksilöstä. jos löydät jonkun aarteen sopivasti niin tottakai se kannattaa. koska valikoima on suurempi, niin vähintään saa juuri sitä mitä haluaa, vaikka hinta olisikin sama kuin suomessa. jos RHD kelpaa niin briteistäkin voi löytää mäxiä todella sopivasti. myös siellä saa tietääkseni nykyään hyvistä autoista maksaa ihan reilusti rahaa.

Una

  • Vieras
Vs: Miatasta mahdollisesti kiinnostunut nyyppä
« Vastaus #14 : 31.03.17 - klo:08:37 »
Saksasta hakeminen ainakin on suht simppeliä kunhan osaa kieltä edes vähän. Mobile.dessä moni myyjä ei vastaa mitään ellei lähesty ensin saksaksi kirjoitetulla viestillä ja kauppojen jälkeen siirtokilpien saamisessa on oma pieni säätäminen.

Kokonaisesta brittituontiautosta ei itsellä kokemusta ole mutta noiden muutaman sieltä tulleen koneen perusteella vois sanoa että huonommalla pidolla nää autot tuntuu siellä olevan kuin saksassa.

Valikoimaa tosiaan on saksassa ja briteissä riittämiin. Siellä alkaa tosiaan olla NA-mallien hinnat jo nousussa.