Kirjoittaja Aihe: Kypärän käyttö ratapäivillä  (Luettu 2636 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Kypärän käyttö ratapäivillä
« : 29.08.09 - klo:14:14 »
Marok kokeneena rata-ajajana otti jokin aika puheeksi, että kerhon ratapäivillä olisi hyvä olla kypäräpakko. Samaa sanoi Alastaron radanhoitaja. Hän sanoi, että varsinkin avoautoissa se on tarpeellista. Radallahan saattaa olla irtokiviä ym., jotka voivat lentää autossa istuvien päälle.

Mitä mieltä foorumilaiset ovat, otetaanko ensi kauden ratapäiviin kypäräpakko? Mikään laki tai määräys ei tähän velvoita mutta kypäräpakko lisäisi turvallisuutta. Eli ottakaa kantaa puolesta tai vastaan.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Kypärän käyttö ratapäivillä
« Vastaus #1 : 29.08.09 - klo:15:31 »
Jätän väliin ajot sitten miatalla ainakin nykyisellä kokoonpanolla :)

Käytän kypärää kyllä muilla autoilla ajaessa ja miatallakin mutta täytyy laskea penkkiä koska ainakin mun selän pituudella ajoviima repii kypärää ajaessa.

Täytyy vaihtaa penkkiä ens vuodeksi jos pakolliseksi tulee. Käy kyllä mulle silti niinkin.

walesi

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 168
Vs: Kypärän käyttö ratapäivillä
« Vastaus #2 : 29.08.09 - klo:17:03 »
Tai sitten lopetetaan katto auki ajelu. Avokypärä ei täysin lentävältä kamalta suojaa sekään.

Jos on enemmän aikaa, voisi aluksi ajella vaikka hitaammin ilman kypärää ja lopuksi rajoituksetta kypärän kanssa.

Seuraavaks tulee sitten turvakaaret  ;D

Ja sitten kun pitää osata ajaakin, on mun aika siirtyä katsomoon  :)
Mullapa onkin Tom Matanon nimmari takaluukun kannessa :)

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: Kypärän käyttö ratapäivillä
« Vastaus #3 : 29.08.09 - klo:18:32 »
Minä olen kypäräpakkoa vastaan. Ihan vaan sen takia, että kaikki me ollaan aikuisia, ja osataan ajatella itse. Olen myös vastaan turvavyöpakkoa, ja kypäräpakkoa moottoripyöräilijöille. Vaikka olen pakkoa vastaan, niin käytän minä itse kypärää, ihan vaan sen takia että mun pää on arvokkaampi kun se 30€ mitä kypärä maksaa. Joku on ehkä sitä mieltä että niiden pään arvo on alle 30€, mutta minä en heitä tuomitse :)

Kaikki me ollaan vastuussa itsestämme, ei se ole Miata-kerhon asia toimia vanhempina.
Tietenkin on hyvä aina muistuttaa ennen ratapäiviä että kypärä on suositeltava.

"There should be no capital punishment for stupidity, but let's take off all the warning labels and let the problem tend to itself", vai miten se 'sanonta' menikään :)

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Kypärän käyttö ratapäivillä
« Vastaus #4 : 29.08.09 - klo:19:54 »
OT: yks jännä juttu muuten huomasin niin Italiassa on kielletty avoautoista Stylebarit koska ne auton kiepsahtaessa katkoo kuljettajilta niskat. Oon kyl miettiny et pitäis irrottaa tuo pois aina radalla :/
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: Kypärän käyttö ratapäivillä
« Vastaus #5 : 29.08.09 - klo:20:03 »
Hmm... kuvittelin aina että stylebarit lentäisi taaksepäin, kun asvaltti repisi niitä siihen suuntaan. Onko tarjota lukemista asiasta?
OT jatkoa, tietääkö joku jonkun MX-5:en Suomessa joka olisi kierähtänyt? Niin litteitä ovat, että uskoisi vaikeaa olevan saada ylösalaisin, vaikka olisi jalkakäytävän reuna apuna...

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: Kypärän käyttö ratapäivillä
« Vastaus #6 : 29.08.09 - klo:20:07 »
...Stylebarit koska ne auton kiepsahtaessa katkoo kuljettajilta niskat...

??? olin just kysymässä samaa, äkkiä ei keksi mitä siinä tapahtuu

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: Kypärän käyttö ratapäivillä
« Vastaus #7 : 29.08.09 - klo:20:11 »
Minä olen kypäräpakkoa vastaan. Ihan vaan sen takia, että kaikki me ollaan aikuisia, ja osataan ajatella itse. Olen myös vastaan turvavyöpakkoa, ja kypäräpakkoa moottoripyöräilijöille. Vaikka olen pakkoa vastaan, niin käytän minä itse kypärää, ihan vaan sen takia että mun pää on arvokkaampi kun se 30€ mitä kypärä maksaa. Joku on ehkä sitä mieltä että niiden pään arvo on alle 30€, mutta minä en heitä tuomitse :)

Tästä sais herkullisen OT keskustelun. Neliraajahalvautuneiden pölkkypäiden hoitokustannukset esim 30 vuoden aikana on aika paljon rahaa ja laskun maksamme me - viisaat veronmaksajat. Olen elänyt jo silloin kun Tuutti-Honda CB750 tuli markkinoille eikä ollut kypäräpakkoa.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Kypärän käyttö ratapäivillä
« Vastaus #8 : 29.08.09 - klo:20:21 »
Katto kiinni ajelussa ei ole kuin yks vika....kahteen kertaan lävähti katto auki radalle.comin ajeluissa ja sen jälkeen sain ajella katto auki mutta kyrpärä päässä. Ei mitenkään mukavaa menoa sitten enää.

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: Kypärän käyttö ratapäivillä
« Vastaus #9 : 29.08.09 - klo:20:37 »
Katto kiinni ajelussa ei ole kuin yks vika....kahteen kertaan lävähti katto auki radalle.comin ajeluissa ja sen jälkeen sain ajella katto auki mutta kyrpärä päässä. Ei mitenkään mukavaa menoa sitten enää.

Oliko sulla kiinnikkeet kohdallaan? Mulle katto aukesi motarilla, kunnes tajusin kunnolla repiä kiinni katon, ja heilutella sitä sivusuunnassa että kiinnikeet oikesti ottavat kiinni. Epäilen vähän vanhaa ja kutistunutta kattoa syyksi...
Kunnolla kiinnitettynä katto pysyy paikallaan korkeimmilla nopeuksilla kun mitä Alastarolla ajettiin :)

Sittenhän aina voi "madaltaa" penkin. Poistaa pehmustetta ja lyhentää jousia. En mene kylläkään sanomaan että toimiiko Miatan penkeissä.

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Kypärän käyttö ratapäivillä
« Vastaus #10 : 29.08.09 - klo:20:50 »
Ongelma ei ole kiinnikkeet vaan rungon eläminen ;) Kaaret jos laittas niin poistuis varmaan toi ongelma. Penkistäkään ei saa yhtään pois vaan pitää tiputtaa ihan viitisen senttiä jos aikoo saada kypärän kunnolla mahtumaan.

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Kypärän käyttö ratapäivillä
« Vastaus #11 : 31.08.09 - klo:10:42 »
Minä olen kypäräpakkoa vastaan. Ihan vaan sen takia, että kaikki me ollaan aikuisia, ja osataan ajatella itse. Olen myös vastaan turvavyöpakkoa, ja kypäräpakkoa moottoripyöräilijöille. Vaikka olen pakkoa vastaan, niin käytän minä itse kypärää, ihan vaan sen takia että mun pää on arvokkaampi kun se 30€ mitä kypärä maksaa. Joku on ehkä sitä mieltä että niiden pään arvo on alle 30€, mutta minä en heitä tuomitse :)

Kaikki me ollaan vastuussa itsestämme, ei se ole Miata-kerhon asia toimia vanhempina.
Tietenkin on hyvä aina muistuttaa ennen ratapäiviä että kypärä on suositeltava.

"There should be no capital punishment for stupidity, but let's take off all the warning labels and let the problem tend to itself", vai miten se 'sanonta' menikään :)
Tässä hyvässä järjestelmän kritisoinnissa on sisällään vielä parempi asian ydin!

Vastuukysymykset on selviä silloin, kun ihmiset järjestävät itse omia tekemisiään tai ottavat aidosti vastuun omista teoistaan. Yhdistystoiminnan näkökulmasta katsottuna vastuu ja kerholaisten turvallisuus ovat ensisijalla. Katsomukselliset tai mukavuusnäkökulmat ovat toki yksilön kannalta oleellisia, mutta eivät juurikaan vaikuta kerhon vastuulliseen toiminnanohjaukseen.

Kypärä ei maksa mitään. Jos on rahat ihan finaalissa, niin sitten jättää pari kruisinkia Mazdalla väliin ja ostaa yhden tankillisen hinnalla yhden "harrastevälineen" lisää. Tai sitten lainaa naapurilta vaikka mopokypärän, tämä on ihan naurettava este muutenkin.

On totta sekin, että kypärä ei todennäköisesti estä vammoja, jos auto kippaa katolleen. Oleellista on kuitenkin se, että kerho on tehnyt jotain tai ainakin yrittänyt. Pelastettu silmä, otsa tai ohimo ei ole mikään halveksittava tavoite ja nyt viittaan hyttiin sisään lentävään kiveen, renkaan palaan tai vastaavaan kovahkoon kappaleeseen. Lisäksi päätään on paljon mukavampi kaiteeseen tai renkaisiin ajon yhteydessä lyödä rattiin tai sivuikkunaan, kun välissä on kypärä.

Leveinkin auto kääntyy katolleen, ihan vahingossa ja varoittamatta, ja vieläpä yleensä silloin kun niin ei pitäisi käydä. Eräs avoautoilija ajoi SLK:nsa edessä olevasta rekasta irronneeseen kumin pintakerrokseen 80 km/h, auto ojaan ja katon kautta ympäri takaisin asvaltille. Auto lunastukseen ja ukko tarkastettavaksi sairaalaan, hengissä on eikä kävele avustettuna...

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: Kypärän käyttö ratapäivillä
« Vastaus #12 : 31.08.09 - klo:11:08 »
Ihan jo vastuun vuoksi minäkin kannatan kypäräpakkoa kerholle.
En ole esimerkkiä näyttänyt, mutta hommattava on.

Lainaus
Lisäksi päätään on paljon mukavampi kaiteeseen tai renkaisiin ajon yhteydessä lyödä rattiin tai sivuikkunaan, kun välissä on kypärä.
  :D Hyvin ilmaistu, oikein hyvin  ;D
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Pansu

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 127
Vs: Kypärän käyttö ratapäivillä
« Vastaus #13 : 26.09.09 - klo:22:57 »
En ole vielä ratapäiville päässyt, mutta kannatan kypärää.

Nim.merkillä pää tikattu sivulasiin osuman jäljiltä, sekä kerran bmw tuuppasi kylkeen ja taas oli pää pipinä  :D