Kirjoittaja Aihe: Jarrupalat ja jarrujen laahaus  (Luettu 4118 kertaa)

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« : 02.09.16 - klo:10:31 »
Terve!

Olin tänään näyttämässä 05 NC:täni katsastuksessa. Katsastusmies huomasi, että toinen etujarru laahaa, pyörä ei pyöri vapaasti niin kuin pitäisi. Ajettuani pois, noin 15 kilsan matkan jälkeen ko. pyörän jarru ja vanne olivat tulikuumia. Ongelmaa siis on. Jarrupalojen vaihtokin olisi ajankohtainen, eli nyt kaipaisin vähän mielipiteitä:

1. Kannattaako alle laittaa jotain muuta kuin Mazdan alkuperäispaloja? Rata-ajoa en harrasta, eli lähtökohtaisesti ajattelin mennä ihan perus-alkuperäispaloilla.
2. Kannattaako teettää ihan merkkihuollossa? Minulle annettiin Deltalla hinta-arvio 300e (sis. osat ja työt), tuntuu kalliilta pelkistä etujarrupalojen vaihdosta (laahauksesta ei vielä ollut tietoa kun arvion sain)
3. Auto oli just huollossa Deltalla pari viikkoa sitten. Silloin vaihdettiin jarrunesteet! Eikö jarrujen laahausta olisi silloin pitänyt huomata? Vai voiko laahaus jopa johtua nesteiden vaihdosta (huono ilmaus, yms.?)

Syysterveisin
saksalainen

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #1 : 02.09.16 - klo:11:23 »
Alkuperäispalat ovat varmasti hyvä valinta tuohon käyttöön jos hinta ei hirvitä. Vaihto pitäisi sujua millä vaan pajalla, enemmänkin se on kiinni motivaatiosta kuin Mazda-erikoisosaamisesta (jota tuskin tässä hommassa tarvitaan).

Laahaamista ei huomaa jos rengasta ei vaivaudu edes pyöräyttämään. Se, niinkuin mikään muukaan palojen rassaus ei ole välttämätön vaihe nesteenvaihdossa :) En myöskään keksi miten vastikään tehdyn jarrunesteen vaihdon voisi tyriä niin että jarru alkaisi laahaamaan. Todennäköisesti siellä joko joku kanittaa mekaanisesti tai jarruletku on turvonnut umpeen.
ex-NA8C

Lauri

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1116
  • NBFL 2001 1.8 SC
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #2 : 02.09.16 - klo:13:09 »
Ferodon Premier etujarrupalojen ovh.hinta tukkurilla (Koivunen) näyttäisi olevan 99€ /sarja ja ovat vähintään yhtä hyvät kuin originaalit.
pn: FDB1893 jos katsoin oikein.
« Viimeksi muokattu: 02.09.16 - klo:16:16 kirjoittanut Lauri »

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #3 : 02.09.16 - klo:15:14 »
Onko jotain mitä voin itse tehdä asian selvittelemiseksi? Auto tunkilla ylös, pukki alle ja rengas irti. Sitten loppuukin suunnitelma :D

Vähän tekisi mieli itse selvitellä jos merkkihuollossa eivät löydä huollon yhteydessä (tehty 200km sitten) edes laahaavaa jarrua. Ei vakuuta.

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #4 : 02.09.16 - klo:16:08 »
Yleisohjeena suosittelen välttämään merkkihuoltoa ja hakemaan hyvän paikan, missä on osaava kaveri. Tulee vaan keskimäärin parempaa jälkeä, ku hommat tehdään ajatuksella ja tekijä tietää, että työn jälki ratkasee tuleeko asiakas jatkossakin. Merkkihuolloissa kuitenkin duunarit vaihtuu, eikä niitten tekemisistä oo mitään tietoa, vaikka teoriassa ois mitä laatusertiä seinällä. :)



Suht. helppo noita jumeja on itekin aukoa, jos vaan on halua opetella. Suurempi kysymys siis lienee se, että onko ja miten paljon?
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #5 : 02.09.16 - klo:17:09 »
Kyllä minulle joku hyvä ei-merkkihuolto kelpaisi. Onko siihen foorumilaisilla ehdotuksia? Espoosta mieluiten.

Mitä opettelemiseen tulee, niin kyllä jotain perustöitä voisi olla hyvä osatakin. Ksymys on vaan, että mistä lähtee liikkeelle.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #6 : 02.09.16 - klo:18:53 »
Pari juttua:

Merkkihuolto käyttää myös Suomen mazdan hinnoittelemia merkkiosia, jotka saattaa olla jopa kolme kertaa kalliimpia kuin SAMAT mazdan oem-osat esim. Mx5parts.co.uk:sta. Samasta paikasta saa myös tarvikeosia kattavasti. Aika tilauksesta siihen että ovat kotiovella on yleensä noin viikko.

Eli etsi joku muu hyvä paikka, johon voit myös itse tarvittaessa viedä osat.

Jarrujen laahaus on yks vittumaisimmista ongelmista, koska matkanteko voi pahimmillaan loppua siihen yllättävästi. Ja toisaalta se on melko yleinen...

Itsekin sitä voi koittaa irroittamalla satulan ja painamalla (esim puristimella) mäntää sisään ja pumppaamalla polkimella ulospäin (varo ettei tule liikaa ja mäntä irtoa). Männän ulkopinnat voi myös olla rosoiset ja niitä voi koittaa hioa. Samoin tiivisteet vaihtaa. Kaikki tämä saattaa auttaa tai sitten olla vain tekohengitystä.

Jos et ole ihan varma, mitä tehdä, niin paras viedä auto pajalle. Jos itse irroitat satulan, pumppaat mäntää ulos, etkä saa sitä sisään, niin satulaa ei saa paikaleen eikä autolla voi ajaa. Itselläni kävi näin uimahallin parkkiksella sunnuntaina...
Don't charge. Super Turbocharge!

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #7 : 04.09.16 - klo:09:20 »
Kiitos paljon tähänastisista vinkeistä!

Kattelin mx5partsin valikoimaa ja "uuden" jarrusatulan (reconditioned) sais satasella, Mazdan jarrupalat 150 eurolla. Noilla osilla jossain pajalla asennettuna ongelman pitäisi melko todennäköisesti poistua? Melkein harkitsen noiden osien viemistä jollekin pajalle, sen sijaan, että kalliilla suomalaisella työllä tutkitaan ja todetaan, että satula pitää vaihtaa. Jos ei noilla korjaannu, niin kyseessä lienee Karin mainitsema "jarruletkun turpoaminen" johon törmäsin myös englanninkielisillä foorumeilla?

Seuraavaksi ihmetytti jarrupalojen hintaerot. Mazdan omat maksaa 150, halvimmat aftermarket palat 20, ja siinä näiden välissä EBC:n green, yellow ja redstuff palat (80e luokka). Kuvauksen perusteella redstuffit olisivat "peruskäyttöön" ilman rata-ajoa oikeat, mutta tiedä sitten. Onko täällä kukaan esim. noita redstuffeja kokeillut, tai jopa 20-30e hintaluokan paloja? Mielelläni maksan 150e Mazdan paloista jos se on perusteltua, mutta jos ei, niin laitan rahat mielelläni muuhunkin :)

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #8 : 04.09.16 - klo:09:35 »
Vastaan vielä omaan viestiini, että kuvauksen mukaan 30€ hintaiset EBCn Ultimaxit vastaisivat "täydellisesti" (mitä ikinä tarkoittaakaan) alkuperäisiä paloja. Noin 150e:llä sais uudet/reconditioned osat, työt jossain pajalla päälle (ehdotuksia otetaan vastaan). Kuulostaa melkein liian hyvältä ollakseen totta kun merkkihuolto ois veloittamassa 300 pelkistä paloista ja vaihdosta. Missaanko jotain tosi oleellista?

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #9 : 04.09.16 - klo:09:40 »
monet ajavat/ovat ajaneet ebc:n paloilla ja käsittääkseni katukäytössä niistä on ollut vain hyviä kokemuksia. Paremmat jarrut topicissa asiasta lisää. Itselläni oli NBFL:ssä Yellowstuffit ja niitä suosittelisin myös sinulle, vaikka et rataa ajaisikaan. ei pidä ääniä, toimii kylmänäkin, pitää kadulla enemmän kuin hyvin ja jos innostut radalle lähtemään tai ajelet ajoittain mutkapätkiä vähän rivakammin, niin ei lopu pito lämpimänäkään.

Una

  • Vieras
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #10 : 04.09.16 - klo:09:49 »
EBC:n paloja voi tosiaan suositella katukäyttöön ihan varauksetta.

Alkuperäisosissa maksat lähinnä siitä että saat ne Mazdan logolla olevassa laatikossa. Toki tehdas on aikanaan asettanut alkuperäispalalle on tiukkoja vaatimuksia mm. pölyämisen, keston, laadun, äänettömyyden, tuntuman ym seikkojen osalta.

Uusilla satuloilla ratkeaa tuo laahausongelma 99% varmuudella. Tuskin vielä tuon ikäisessä NC:ssä mitään jarruletkuongelmaa on jos letkujen laatu on vähänkään samanlainen kun NA/NB-malleissa.

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #11 : 04.09.16 - klo:11:55 »
Minulla on huonoja kokemuksia EBC Ultimaxeista. Palat vinkuvat lähes jatkuvasti. Joko niin että vinkuna häviää kun painaa jarrua, tai sitten toisin päin. Näin hitaassa ajossa. Varsinkin Ahveniston rata-ajelun jälkeen kun jarrut on lämpimänä, niin ääni on melkoinen kaupungissa, kunnes sitten jäähtyy ja häviää matkan aikana. Kyseiset palat eivät ole tietenkään parhaat rata-ajoon, mutta tulivat jarrulevysetin mukana. Kokeiltu on myös kuparitahnaa ja kitinämuovia paloihin, ei auta. Ultimaxien mukana ei tullut kitinälevyjä. Vaihdan toisiin paloihin jossain vaiheessa. Tämä ei tarkoita että kaikki Ultimaxit vinkuisivat, mutta minulla näin. Vertailukohtaa minulla ei ole kuin yksiin aiempiin kuluneisiin levyihin ja paloihin (merkki ?), ne olivat täysin äänettömät.
Jos irroitat satulat, niin laittaisin samalla kertaa tilalle teräspunosletkut.

Samppooni

  • Juniori
  • Viestejä: 35
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #12 : 04.09.16 - klo:16:08 »
Minulla on huonoja kokemuksia EBC Ultimaxeista. Palat vinkuvat lähes jatkuvasti. Joko niin että vinkuna häviää kun painaa jarrua, tai sitten toisin päin. Näin hitaassa ajossa. Varsinkin Ahveniston rata-ajelun jälkeen kun jarrut on lämpimänä, niin ääni on melkoinen kaupungissa, kunnes sitten jäähtyy ja häviää matkan aikana. Kyseiset palat eivät ole tietenkään parhaat rata-ajoon, mutta tulivat jarrulevysetin mukana. Kokeiltu on myös kuparitahnaa ja kitinämuovia paloihin, ei auta. Ultimaxien mukana ei tullut kitinälevyjä. Vaihdan toisiin paloihin jossain vaiheessa. Tämä ei tarkoita että kaikki Ultimaxit vinkuisivat, mutta minulla näin. Vertailukohtaa minulla ei ole kuin yksiin aiempiin kuluneisiin levyihin ja paloihin (merkki ?), ne olivat täysin äänettömät.
Jos irroitat satulat, niin laittaisin samalla kertaa tilalle teräspunosletkut.

Komppaan, Ultimaxit olivat äärimmäisen äänekkäät. Nyt EBCn RedStuffit, ovat hiljaiset ja ilmeisesti vähiten pölyävät EBCn valmistavat palat. Tuntuma ja pito tuntuu riittävän kadulle. Rata-ajosta ei kokemusta. Mamasanilta sai muistaakseni samaan hintaan kuin briteistä, eli ehkä pelkästään paloja tilatessa ei kannata olla tukematta kotimaista liikettä.
Peelomaasta...

Zuissi

  • ratakettu
  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1651
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #13 : 04.09.16 - klo:17:10 »
Minulla on huonoja kokemuksia EBC Ultimaxeista. Palat vinkuvat lähes jatkuvasti. Joko niin että vinkuna häviää kun painaa jarrua, tai sitten toisin päin. Näin hitaassa ajossa. Varsinkin Ahveniston rata-ajelun jälkeen kun jarrut on lämpimänä, niin ääni on melkoinen kaupungissa, kunnes sitten jäähtyy ja häviää matkan aikana. Kyseiset palat eivät ole tietenkään parhaat rata-ajoon, mutta tulivat jarrulevysetin mukana. Kokeiltu on myös kuparitahnaa ja kitinämuovia paloihin, ei auta. Ultimaxien mukana ei tullut kitinälevyjä. Vaihdan toisiin paloihin jossain vaiheessa. Tämä ei tarkoita että kaikki Ultimaxit vinkuisivat, mutta minulla näin. Vertailukohtaa minulla ei ole kuin yksiin aiempiin kuluneisiin levyihin ja paloihin (merkki ?), ne olivat täysin äänettömät.
Jos irroitat satulat, niin laittaisin samalla kertaa tilalle teräspunosletkut.

Komppaan, Ultimaxit olivat äärimmäisen äänekkäät. Nyt EBCn RedStuffit, ovat hiljaiset ja ilmeisesti vähiten pölyävät EBCn valmistavat palat. Tuntuma ja pito tuntuu riittävän kadulle. Rata-ajosta ei kokemusta. Mamasanilta sai muistaakseni samaan hintaan kuin briteistä, eli ehkä pelkästään paloja tilatessa ei kannata olla tukematta kotimaista liikettä.

En komppaa, toki eri auto jossa itsellä Ultimaxit. Mulla on EP3 typerässä ne ja parhaat vakiopalat jolla ikinä jarrutellu eikä kitise. Vissiin vähän levyistä ja satuloista kiinni tai valmistuserästä..
1994 2.4 Roadster

If someone tells you it can't be done, it's more a reflection of their limitations, not yours.

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: Jarrupalat ja jarrujen laahaus
« Vastaus #14 : 04.09.16 - klo:20:06 »
Googlettelin vähän ja lueskelin "Paremmat jarrut" ketjua... Asiahan ei ilmeisesti ole todellakaan yksiselitteinen. Jos nyt oikein tulkitsen, niin redstuffit kuluu hitaasti, mutta kuluttaa vaataavasti levyjä enemmän. Yellowstuffit pölyttää, kuluu nopeammin mutta jarruttaa hyvin. Greenstuffit taas on kalliita siihen nähden mitä tarjoavat. Ultimaxitkin ilmeisesti pysäyttää auton... Tämä siis oma yhteenvetoni, tosin mielipiteitä löytyi joka tuotteesta suuntaan ja toiseenkin. Ultimaxit saisi mamasanilta reilulla kolmellakympillä ja jarrusatulan löysin fixukselta 130€ (http://www.fixusnet.fi/fin/client/view/599022/0). Onko noista Budweg satuloista kokemuksia?

Sitten tarvis vielä sen liikkeen joka suostuu näitä asentamaan. Onko siihen ehdotuksia?