Kirjoittaja Aihe: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!  (Luettu 3523 kertaa)

neliviisysi

  • Juniori
  • Viestejä: 6
Tervehdys!

Tarkoituksena olisi hankkia Saksasta tulevana keväänä MX-5 "erikoisemmaksi" käyttöautoksi. Takavetoinen, kevyt käsivalintaisella vaihteistolla varustettu laite olisi tulossa korvaamaan hieman tylsempää vm. 1997 SXV20 Toyota Camrya jonka tiloja en varsinaisesti tarvitse. Koska MX-5:sten kanssa ei ole tarvinut olla tekemisissä kiitos mallin harvinaisuuden Suomessa, niin päätin tulla tänne kyselemään viisaammilta neuvoja. Budjetti on luokkaa autoon max 7k€, veroihin max 2.5k€ ja Suomivarusteluun 1k€. Budjetti sanelee, että vaihtoehdot ovat käytännössä loppupään NB:t ja alkupään (2006-2008) NC:t hardtopilla tai rättikatolla. Meinasin pitää orkkiskuntoisena eli mitään alustasarjoja, korisarjoja tai moottorinvirittelyitä ei ole luvassa.

* Olen kokoluokkaa 183 cm/105 kg, joten mittojen puolesta ollaan käsittääkseni aika ylärajoilla. Kävin joulukuussa Essen Motor Show'ssa vieraillessani tilaisuuden tullen koeistumassa referenssiksi uutta Fiat 124 Spideria (MX-5 ND:tä siellä ei näkynyt). Mittojensa puolesta ko. auto vaikutti olevan "juuri ja juuri riittävän iso", mutta pelinpysäyttäjä tuli istuimien toppauksissa, jotka on ilmeisesti mitoitettu lapsille. Selkänojan yläselän toppaukset alkoivat kaareutumaan siten, että istuin painoi todella v-mäisesti lapaluita. Onko NB:n ja NC:n omistajilla kokemuksia auton kokoon ja istuimien sopivuuteen liittyen? Kuvissa NC:n penkit näyttävät yläosastaan leveämmiltä kun taas NB:n kanssa voisi kuvitella olevan samanlaisia ongelmia. Ottaako pää näissä autoissa kiinni helposti johonkin?

* NB:ssä on käsittääkseni ruosteeseen ja veden kerääntymiseen ongelmia, jotka pitäisi huomioida. Onko jossain selvitetty seikkaperäisesti, miten ajoneuvo kannattaisi syynätä ostotilanteessa että näiltä vältyttäisiin?

* NC:hen liittyen tietoa ei vaikuta olevan niin paljoa saatavilla kuin NA/NB:hen liittyen. Sen verran selvitin Wikipediasta, että moottori on ilmeisesti käytössä suurissa määrin myös tietyissä Mazdan, Fordin ja Volvon saman aikakauden etuvetomalleissa. Imusarjassa on jotkut pyörreläpät, jotka oireilevat pitämällä helinää ja jotka irrotessaan päätyvät sylinteriin hyvin epäsuotuisin seurauksin. Mitä samasta moottorista noiden perhe/kauppakassien osalta olen kuullut, niin kampikammion tuuletuksen PCV-venttiilin paranee olla kunnossa ja moottoreissa on vanhemmiten öljyrenkaisiin liittyviä öljynkulutusongelmia. Onko kyseisessä mallissa jotain muuta erityisesti huomioitavaa?

* Onko näiden vehkeiden talvikäytössä mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia, joiden takia kyseiset laitteet pitäisi jättää yksinomaan kesäautoiksi? Haluaisin selvitä vain yhdellä autolla sillä tilat ja säilytys ovat ongelma: Käytössä on vain yksi kattamaton tolppapaikka enkä ole oikein perillä talvisäilytysmahdollisuuksista (asun Kouvolassa).

* Olisiko mahdollista päästä kokeilemaan jonkun täällä olevan NB:tä tai NC:tä ennen toukokuun puolta väliä, niin pääsisi kärryille siitä että onko auton tilojen puolesta jompaa kumpaa mallia järkevämpää lähteä metsästämään?

Kaikki hyödyllinen tieto ja apu projektin toteuttamista ajatellen otetaan vastaan!  :)

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
Vs: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!
« Vastaus #1 : 12.03.17 - klo:22:20 »
NB:hen mahdut varmasti ihan hyvin. Jos pää meinaa ottaa kattoon/polvet rattiin niin muutamia senttejä saa pelivaraa pehmusteita trimmaamalla. Googlella löytyy paljon ohjeita hakusanalla "foamectomy." Mä olen siinä kokoluokassa, että välillä miettii että miksi ostin näin pienen auton (192/110.) Oma vaati pienemmän ratin, hyvin pitkälti lattiaan pultatun kuppipenkin ja aftermarket ovipahvit että mielekäs ajaa. NC on käsittääkseni tilavampi. ND:tä ajoin kesällä muutaman kerran ja ahdasta oli sielläkin.

NA ja NB ruostuu silmissä jos uittaa suolassa. Murheenkryyninä takakaaren etuosat, jotka on omaankin laitettu molemmin puolin vaikkei ole ajettu metriäkään suolassa. Tälläkin foorumilla moni ajaa ympäri vuoden, mutta kyllä aina irvistys on kasvoilla kun tuolla liikenteessä vastaan tulee. Itse en ajaisi. NC tässä suhteessa varmasti jälleen järkevämpi, kesäautoiksihan nämä on kuitenkin tarkoitettu. Älyttömiä ei lämmin talvisäilytyspaikka maksa ja nykytalvien myötä säilytysaika on käytännössä marraskuusta maaliskuun loppuun.

Jyväskylässä pääsee istumaan tuota omaa NB:tä kyllä kun maaliskuun lopussa otan taas ajoon. Saa perspektiivin siitä miten sinne mahtuu kun on tehty modit millä mahtuu isompikin kaveri sisälle.

Tuossa muutama topici, jotka lukemalla varmasti pääset jyvälle:

http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=3587.0
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1283.0
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=3102.0
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=41.0

Una

  • Vieras
Vs: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!
« Vastaus #2 : 13.03.17 - klo:06:26 »
Missä päin maata vaikutat? Mä toin tuossa loppuvuodesta satkun ajetun 2004 Unplugged NB:n Saksasta. Nimimerkki Puzle toi samalla reissulla 2006 NC:n.

Tota mun autoa voi ainakin tulla tyyppaamaan pk-seudulle tai Lohjalle ja varmaan onnistuis tuo NC:kin saada samalla kertaa paikalle  ^-^

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!
« Vastaus #3 : 13.03.17 - klo:17:50 »
Noi Avt0matin linkit kannattaa kyllä lukasta läpi ajan kanssa, niissä on varmaan enemmän asiaa mitä edes keksii kysyä. :)

Mut vastaan silti pariin kohtaan tässä..

vaihtoehdot ovat käytännössä loppupään NB:t ja alkupään (2006-2008) NC:t

Käy ihmeessä kokeilemassa molempia ennen ku päätät. Noi on kuitenkin jotenkin tavallaan tosi erilaisia autoja. Olkoonkin makuasioita, mut minusta NC onnistuu olemaan jotenkin tylsä ja siitä puuttuu paljon NA/NB:n hupikerrointa. Jotkut taas näkee asian ihan toisinpäin ja kehuu miten NC:ssä on enempi ison auton tuntua ja sillä on lepposampaa ajella. Älä usko meitä, vaan koita ite! :)

(...olkoonkin, että Kämryyn verrattuna ne on keskenään aika samanlaisia...)

Ja siinähän se mahtuminenkin selviää parhaiten. Pituus ja paino ei vielä paljoa kerro, yhellä on pituus jaloissa, toisella selässä ja painokin voi olla hartioiden leveydessä, tai mahassa. Jollekin "hyvin mahtuu" tarkottaa, että polvet koukussa mahtuu just ratin ja ovenkahvan väliin, joku kaipaa enempi tilaa.


Lainaus
Onko näiden vehkeiden talvikäytössä mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia, joiden takia kyseiset laitteet pitäisi jättää yksinomaan kesäautoiksi?

Mulla on NB ympärivuotinen käyttis parhaillaan seittemättä talvea. Ei mitään mainittavaa ongelmaa. Muutama talvi menty rättikatollakin, kun ei oo jaksanu etelän viikon talven ajaks nostaa kovaa kattoa. Kovalla katolla on kyllä parempi näkyvyys ja muutenkin helpompi putsata jäästä/lumesta, että osta ilman muuta moisella, kun ei se ostohetkellä kauheasti tee lisähintaa. Vakioalustalla toi on niin korkeakin, ettei se raavi pohjaa, jos joku nykyauto on tietä jo ajanut.

Kannattaa ruostesuojata ennen ekaa suolausta, niin pääsee varmasti helpommalla. Ei nää nyt ihan hetkessä puhki ruostu, mullakaan ei oo vielä tullu sanomista, vaikka leimalla helmoja tökkivätkin. Tiedostan kyllä, että ruosteet etenee alkuun piilossa, mut jos nyt käyttiksestä puhutaan, niin on niitä herkempiäkin ruostujia ihan tavan perheautoissa. :)



Mut testaa ja valkkaa se mihin oma persus mahtuu ja mikä tuntuu itelle paremmalta. 638
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

neliviisysi

  • Juniori
  • Viestejä: 6
Vs: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!
« Vastaus #4 : 22.03.17 - klo:21:14 »
Tosiaan kiitokset kaikille tähän mennessä asiaan kantaa ottaneille. Tässä vaiheessa yritän keksiä, miten järkevimmin pääsee koeajamaan samalla reissulla sekä NB:n että NC:n päätöksenteon tueksi. Vaikka viran puolesta (konttorilla) on ollut mahdollisuus koeajaa vuosien saatossa milloin mitäkin ajoneuvokalustoa Fiatista Ferrariin, niin MX-5:t ovat olleet sen verran harvassa että kokemukset rajoittuvat yhteen NA:han helvetin kauan sitten eikä siitäkään ole mitään muita muistikuvia kuin että väri oli punainen. :D

Asun tosiaan Kouvolassa, joten PK-seutu - Tampere -akselille kyllä jaksaa lähtä koeajamaan. Mikäli ko. akselilla tai lähempänä Kouvostoliittoa löytyy vapaaehtoisia, jotka haluavat antaa allekirjoittaneen testata NB:tä ja NC:tä, niin sellaisen mahdollisuuden otan ilomielin vastaan. Keskellä viikkoa voi olla vähän nihkeää mutta viikonloppuisin pitäisi keretä ainakin sunnuntaisin. :)

Avt0mat

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 297
  • MX-5 10AE
Vs: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!
« Vastaus #5 : 22.03.17 - klo:22:33 »
Ajat pääkaupunkiseudun tai Tampereen miittiin tässä keväällä. Miitti-ilmoitukset löytyy tältä foorumilta aina. Jyväskylässä miitataan kanssa kesällä säännöllisesti, mutta NC:tä ei taida kellään vielä olla.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!
« Vastaus #6 : 23.03.17 - klo:00:21 »
Jos Tampereelle päätät lähteä (tervetuloa! Tampereelle kannattaa aina lähteä, vaikka ei olis mitään syytäkään :)), niin meidän miitit alkaa taas kesäaikaan siirryttäessa pyöriä kahden viikon välein. Noista miiteistä avataan piakkoin uusi ketju. Miittipäiväksi on vakiintunut torstai, mutta "välimiittejä" on tarvittaessa järkätty hyvän tekosyyn ilmetessä ;D Eli miitti esim. joku sunnuntai on mahdollinen. Autot on meillä vielä talviteloilla, mutta eiköhän niitä hiljalleen kevään edetessä oteta ajoon. Miittiporukalta löytyy autoja NA:sta NC:hen. Täyttä takuuta siihen, että kaikki kolme mallia on mukana miitissä ei tietenkään voi antaa, mutta viesteillähän toi selviää. Välimiitti tietysti vaatii omat sopimisensa ja aikataulujen sovittelut, että kaikki kolme mallia olisi paikalla.     
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Norrena 2

  • Juniori
  • Viestejä: 38
Vs: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!
« Vastaus #7 : 29.03.17 - klo:23:30 »
Mulla on NB ympärivuotinen käyttis parhaillaan seittemättä talvea.

 food-smiley-004

MPU

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!
« Vastaus #8 : 01.04.17 - klo:16:39 »
Punaiseen NA:han pääsee istumaan Kouvolassa heti kun laitan auton ajoon. Sisäloksut, keulan hinauslenkki ja kilvet paikalleen ja kelit kuntoon niin ajokausi alkaa.

neliviisysi

  • Juniori
  • Viestejä: 6
Vs: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!
« Vastaus #9 : 21.04.17 - klo:20:14 »
Tässä vaiheessa lienee aiheellista antaa suurkiitokset Tampereen rytmiryhmälle aktiivisuudesta. Helvetin pitkä päivä siitä tuli (200 km/suunta työpäivän päätteeksi), mutta pääsin kuin pääsinkin koeajamaan eilen NB:n ja NC:n, molempia n. 20 kilometrin mittaisen lenkin. Kyseisiin autoihin en ole viran puolesta konttorilla päässyt tutustumaan, sillä MX-5:sten ajoneuvokanta on Suomessa varsin pieni ja tähän mennessä on yksi NA joskus todella kauan aikaa sitten osunut kohdalle. Herrat olivat lähteneet miittiin ei-niin-hehkeää säätä uhmaten ulkoiluttamaan koeajettavia yksilöitä Pirkkalan ABC:lle. Testi kyllä osoitti sen, että puheet NB:n ja NC:n erilaisuudesta olivat täysin aiheellisia.

NC:hen istuessa laitos tuntui tyköistuvalta ja sellaiset istuimen säädötkin löytyivät, että mahduin ongelmitta sisään. NB:n tapauksessa kattomekanismin poikkirauta kolisteli allekirjoittaneen päälakeen/takaraivoon vaikka penkkiä yritettiinkin säätää pariin eri asentoon. NB:n jalkatilat olivat myöskin sen verran pienemmät, että vasemmalla jalalla meinasi tulla kytkinpolkimen kanssa ahdasta. Samoin kapeuden koin hieman ongelmallisena. NB olisi muuten jonkun verran huoltoystävällisempänä ja "välittömämmän" tuntuisena ollut allekirjoittaneen mieleen ja kirosinkin ajoneuvon selvästi pienikokoisemmalle omistajalle että olisipa 10 senttiä vähemmän pituutta. :D Periaatteessa istuimen toppausten kanssa olisi mahdollista pelata, mutta itse kun olen ns. originaalikuntoisten ja räpeltämättömien yksilöiden ystävä niin varsin varauksellisesti suhtaudun istuinten modifioimiseen.

Tampereen-reissun anti oli se, että loopin alle päätyy NC ensisijaisesti tuon ratkaisevasti paremman allekirjoittaneen ulkomitoille sopivuuden vuoksi. Budjetti rajaa vuosimallit käytännössä 2006-2008 välille. Koeajoyksilön (muistaakseni) 17-tuumaisilla kuluneilla renkailla kokemusta ei voinut ainakaan kuvailla sanalla "suuntavakaa" tai "hiljainen". Koeajo-NC:n omistajan taikasanat "paremmat renkaat" ja "16-tuumainen vannekoko" pitää kyllä huomioida tarkasti kaupanteossa. Vertailukappale-NB 15-tuumaisilla pyörillä toimi näiltä osin paljon paremmin.

Lähtöön olisi nyt aikaa kolme viikkoa ja pitäisi pelisuunnitelma auton hankkimiseksi hioa kuntoon. Majoitukset ja lennot ovat jo hoidettu välille 14-22.5. Auton kotiinajoa varten on järjestetty helatorstaille asti lomaa. Brühl/Köln-akselille sijoittuvalla reissulla tulee olemaan muitakin häiriötekijöitä, kuten pienoissähköautoilun MM-kisat joissa joutuu ajamaan pari autoluokkaa ja jääkiekon MM-kisat joihin saattaa "vahingossa" tulla eksyttyä katsomon puolelle. Autoprojektia varten olen kuitenkin varannut kolme täyttä arkipäivää ja muina päivinä on aikaa irroittautua pois autoradan äärestä. Sompsan autonhakuvihkonen vuosimallia 2014 löytyy ohjekirjaksi, mutta kaikki hyvät ideat otetaan tässäkin asiassa vastaan. Miitin neuvot olivat sensuuntaisia, että kannattaa scoutata siitä lähialueelta muutama (~3-4?) sopiva yksilö ja ryhtyä niiden kanssa sähköpostitalkoisiin esim. viikko ennen reissua. Paperihommiin joutuu kaupanteon jälkeen varaamaan täyden päivän. Mikäli on jotain muuta spesifistä, niin nyt saa avautua! :)

Una

  • Vieras
Vs: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!
« Vastaus #10 : 21.04.17 - klo:20:20 »
Ite tuli huomattua että saksalaiset vastaa tiedusteluihin välillä melko huonosti vaikka lähestyis saksan kielelläkin. Englanniks vastausprosentti on vielä huonompi.  Ite taisin lähetellä syksyllä mailia kuudesta autosta ja kolme muistaakseni vastas ja niistäki yks osottautu kusetukseks ja auto olis ollu jossain espanjassa muka.

OJ

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!
« Vastaus #11 : 21.04.17 - klo:20:59 »


Ite tuli huomattua että saksalaiset vastaa tiedusteluihin välillä melko huonosti vaikka lähestyis saksan kielelläkin. Englanniks vastausprosentti on vielä huonompi.  Ite taisin lähetellä syksyllä mailia kuudesta autosta ja kolme muistaakseni vastas ja niistäki yks osottautu kusetukseks ja auto olis ollu jossain espanjassa muka.

Offtopicia, mutta varsin hyvä vastausprosentti kyllä verrattuna siihen, jos yrittää Suomessa keskimääräistä nettiauto-myyjää lähestyä sähköpostilla. Ehkä max joka viides vastaa ja sekin yleensä useamman viikon viiveellä.. : P

Msuominen

  • Juniori
  • Viestejä: 1
Vs: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!
« Vastaus #12 : 22.04.17 - klo:09:43 »
Ite tuli huomattua että saksalaiset vastaa tiedusteluihin välillä melko huonosti vaikka lähestyis saksan kielelläkin. Englanniks vastausprosentti on vielä huonompi.  Ite taisin lähetellä syksyllä mailia kuudesta autosta ja kolme muistaakseni vastas ja niistäki yks osottautu kusetukseks ja auto olis ollu jossain espanjassa muka.

Itse sain sähköpostikyselyihin noin 3/30 vastauksen, vaikka vedin google translatella saksaksi. Tekstarilla kyseltäessä vastauksia tuli ehkä 4/15. Soittamalla sain 10 tyypistä ehkä 5 kiinni. Kuulemma kulttuuri on myös sellainen, että myyjän kiinnostus lopahtaa jos auto lähtee ulkomaille. Kokevatko sen sitten isompivaivaiseksi vai mistä mahtaa olla kyse. Mulla tuttu jeesasi auton hankinnassa ja muutama pommi tuli hänen ansiosta väistettyä. esim. autoliikkeessä ollut hyvän oloinen yksilö osoittautuikin hänen tiedustelunsa jälkeen huonoksi. Auto ei ollut rekisterissä ja kun ostaja löytyy niin vasta sitten rekisteröivät, ja siihen joku pikkuvika ja osien haaliminen niin siinä saa äkkiä koko arkiviikon kaivaa nenää ja pyöritellä peukaloita kun venaa et saisi auton kondikseen.

Se tuli sentään huomattua, että puhelimessa sai aikahyvin selville onko kusetusta vai puhuuko myyjä autosta kuten sen kunto oikeastikin on.

Se myös tuli huomattua, että jos yksilö vaikutti hyvältä niin se meni kyllä parissa päivässä :(

Se tuli myös opittua, että jo ennen reissuun lähtöä kannattaa tehdä esikauppasopimus, sen ansiosta myyjä ei voi kaupata autoa jollekin aikaisemmin paikalle ehtivälle. Sellaistakin kuullut, että oot menossa paikanpäälle ja 50km ennen soitat myyjälle "oon kohta siellä, älä myy sitä" -"juu en myy" sitten kun kurvaat pihaan niin keijo jo kättelee kauppaa jonkun toisen kanssa.. saattaa vähän 'tuttaa kun suomesta oot lähtenyt matkaan :)

saksalainen

  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!
« Vastaus #13 : 23.04.17 - klo:11:05 »
Auto ei ollut rekisterissä ja kun ostaja löytyy niin vasta sitten rekisteröivät, ja siihen joku pikkuvika ja osien haaliminen niin siinä saa äkkiä koko arkiviikon kaivaa nenää ja pyöritellä peukaloita kun venaa et saisi auton kondikseen.

Tämä on kyllä saksalaisten autoliikkeiden normaali käytäntö. Autot eivät ole rekisterissä pihassa, vaan ne rekisteröidään uudelle omistajalle. Johtuu Saksan rekisteröintilainsäädännöstä, jossa rekisteröinti on omistaja+autokohtainen, eikä autokohtainen kuten Suomessa. Kilvet menee aina uusiksi kun auto vaihtaa omistajaa (riippumatta siitä, että lähteekö auto ulkomaille vai ei). Liikkeillä on omat siirtokilvet vakuutuksineen joilla voi koeajaa autoja. Pikkuviat ja huollot liikkeet selvittää varmasti etukäteen, jos ilmoittaa tulevansa ostoaikeissa paikalle. Liikkeet hoitaa myös vientirekisteröinnin asiakkaan puolesta jos niin haluaa, mutta heillä menee siihen muutama päivä. Minä tein sen itse ja sainkin sitten kökkiä virastossa yhden arkipäivän.