Yleinen > Osto, tuonti ja verotus.

NB/NC hakusessa Saksasta: konsultaatiota kaivataan!

(1/3) > >>

neliviisysi:
Tervehdys!

Tarkoituksena olisi hankkia Saksasta tulevana keväänä MX-5 "erikoisemmaksi" käyttöautoksi. Takavetoinen, kevyt käsivalintaisella vaihteistolla varustettu laite olisi tulossa korvaamaan hieman tylsempää vm. 1997 SXV20 Toyota Camrya jonka tiloja en varsinaisesti tarvitse. Koska MX-5:sten kanssa ei ole tarvinut olla tekemisissä kiitos mallin harvinaisuuden Suomessa, niin päätin tulla tänne kyselemään viisaammilta neuvoja. Budjetti on luokkaa autoon max 7k€, veroihin max 2.5k€ ja Suomivarusteluun 1k€. Budjetti sanelee, että vaihtoehdot ovat käytännössä loppupään NB:t ja alkupään (2006-2008) NC:t hardtopilla tai rättikatolla. Meinasin pitää orkkiskuntoisena eli mitään alustasarjoja, korisarjoja tai moottorinvirittelyitä ei ole luvassa.

* Olen kokoluokkaa 183 cm/105 kg, joten mittojen puolesta ollaan käsittääkseni aika ylärajoilla. Kävin joulukuussa Essen Motor Show'ssa vieraillessani tilaisuuden tullen koeistumassa referenssiksi uutta Fiat 124 Spideria (MX-5 ND:tä siellä ei näkynyt). Mittojensa puolesta ko. auto vaikutti olevan "juuri ja juuri riittävän iso", mutta pelinpysäyttäjä tuli istuimien toppauksissa, jotka on ilmeisesti mitoitettu lapsille. Selkänojan yläselän toppaukset alkoivat kaareutumaan siten, että istuin painoi todella v-mäisesti lapaluita. Onko NB:n ja NC:n omistajilla kokemuksia auton kokoon ja istuimien sopivuuteen liittyen? Kuvissa NC:n penkit näyttävät yläosastaan leveämmiltä kun taas NB:n kanssa voisi kuvitella olevan samanlaisia ongelmia. Ottaako pää näissä autoissa kiinni helposti johonkin?

* NB:ssä on käsittääkseni ruosteeseen ja veden kerääntymiseen ongelmia, jotka pitäisi huomioida. Onko jossain selvitetty seikkaperäisesti, miten ajoneuvo kannattaisi syynätä ostotilanteessa että näiltä vältyttäisiin?

* NC:hen liittyen tietoa ei vaikuta olevan niin paljoa saatavilla kuin NA/NB:hen liittyen. Sen verran selvitin Wikipediasta, että moottori on ilmeisesti käytössä suurissa määrin myös tietyissä Mazdan, Fordin ja Volvon saman aikakauden etuvetomalleissa. Imusarjassa on jotkut pyörreläpät, jotka oireilevat pitämällä helinää ja jotka irrotessaan päätyvät sylinteriin hyvin epäsuotuisin seurauksin. Mitä samasta moottorista noiden perhe/kauppakassien osalta olen kuullut, niin kampikammion tuuletuksen PCV-venttiilin paranee olla kunnossa ja moottoreissa on vanhemmiten öljyrenkaisiin liittyviä öljynkulutusongelmia. Onko kyseisessä mallissa jotain muuta erityisesti huomioitavaa?

* Onko näiden vehkeiden talvikäytössä mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia, joiden takia kyseiset laitteet pitäisi jättää yksinomaan kesäautoiksi? Haluaisin selvitä vain yhdellä autolla sillä tilat ja säilytys ovat ongelma: Käytössä on vain yksi kattamaton tolppapaikka enkä ole oikein perillä talvisäilytysmahdollisuuksista (asun Kouvolassa).

* Olisiko mahdollista päästä kokeilemaan jonkun täällä olevan NB:tä tai NC:tä ennen toukokuun puolta väliä, niin pääsisi kärryille siitä että onko auton tilojen puolesta jompaa kumpaa mallia järkevämpää lähteä metsästämään?

Kaikki hyödyllinen tieto ja apu projektin toteuttamista ajatellen otetaan vastaan!  :)

Avt0mat:
NB:hen mahdut varmasti ihan hyvin. Jos pää meinaa ottaa kattoon/polvet rattiin niin muutamia senttejä saa pelivaraa pehmusteita trimmaamalla. Googlella löytyy paljon ohjeita hakusanalla "foamectomy." Mä olen siinä kokoluokassa, että välillä miettii että miksi ostin näin pienen auton (192/110.) Oma vaati pienemmän ratin, hyvin pitkälti lattiaan pultatun kuppipenkin ja aftermarket ovipahvit että mielekäs ajaa. NC on käsittääkseni tilavampi. ND:tä ajoin kesällä muutaman kerran ja ahdasta oli sielläkin.

NA ja NB ruostuu silmissä jos uittaa suolassa. Murheenkryyninä takakaaren etuosat, jotka on omaankin laitettu molemmin puolin vaikkei ole ajettu metriäkään suolassa. Tälläkin foorumilla moni ajaa ympäri vuoden, mutta kyllä aina irvistys on kasvoilla kun tuolla liikenteessä vastaan tulee. Itse en ajaisi. NC tässä suhteessa varmasti jälleen järkevämpi, kesäautoiksihan nämä on kuitenkin tarkoitettu. Älyttömiä ei lämmin talvisäilytyspaikka maksa ja nykytalvien myötä säilytysaika on käytännössä marraskuusta maaliskuun loppuun.

Jyväskylässä pääsee istumaan tuota omaa NB:tä kyllä kun maaliskuun lopussa otan taas ajoon. Saa perspektiivin siitä miten sinne mahtuu kun on tehty modit millä mahtuu isompikin kaveri sisälle.

Tuossa muutama topici, jotka lukemalla varmasti pääset jyvälle:

http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=3587.0
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=1283.0
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=3102.0
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=41.0

Una:
Missä päin maata vaikutat? Mä toin tuossa loppuvuodesta satkun ajetun 2004 Unplugged NB:n Saksasta. Nimimerkki Puzle toi samalla reissulla 2006 NC:n.

Tota mun autoa voi ainakin tulla tyyppaamaan pk-seudulle tai Lohjalle ja varmaan onnistuis tuo NC:kin saada samalla kertaa paikalle  ^-^

Tem:
Noi Avt0matin linkit kannattaa kyllä lukasta läpi ajan kanssa, niissä on varmaan enemmän asiaa mitä edes keksii kysyä. :)

Mut vastaan silti pariin kohtaan tässä..


--- Lainaus käyttäjältä: neliviisysi - 12.03.17 - klo:21:45 ---vaihtoehdot ovat käytännössä loppupään NB:t ja alkupään (2006-2008) NC:t
--- Lainaus päättyy ---

Käy ihmeessä kokeilemassa molempia ennen ku päätät. Noi on kuitenkin jotenkin tavallaan tosi erilaisia autoja. Olkoonkin makuasioita, mut minusta NC onnistuu olemaan jotenkin tylsä ja siitä puuttuu paljon NA/NB:n hupikerrointa. Jotkut taas näkee asian ihan toisinpäin ja kehuu miten NC:ssä on enempi ison auton tuntua ja sillä on lepposampaa ajella. Älä usko meitä, vaan koita ite! :)

(...olkoonkin, että Kämryyn verrattuna ne on keskenään aika samanlaisia...)

Ja siinähän se mahtuminenkin selviää parhaiten. Pituus ja paino ei vielä paljoa kerro, yhellä on pituus jaloissa, toisella selässä ja painokin voi olla hartioiden leveydessä, tai mahassa. Jollekin "hyvin mahtuu" tarkottaa, että polvet koukussa mahtuu just ratin ja ovenkahvan väliin, joku kaipaa enempi tilaa.



--- Lainaus ---Onko näiden vehkeiden talvikäytössä mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia, joiden takia kyseiset laitteet pitäisi jättää yksinomaan kesäautoiksi?
--- Lainaus päättyy ---

Mulla on NB ympärivuotinen käyttis parhaillaan seittemättä talvea. Ei mitään mainittavaa ongelmaa. Muutama talvi menty rättikatollakin, kun ei oo jaksanu etelän viikon talven ajaks nostaa kovaa kattoa. Kovalla katolla on kyllä parempi näkyvyys ja muutenkin helpompi putsata jäästä/lumesta, että osta ilman muuta moisella, kun ei se ostohetkellä kauheasti tee lisähintaa. Vakioalustalla toi on niin korkeakin, ettei se raavi pohjaa, jos joku nykyauto on tietä jo ajanut.

Kannattaa ruostesuojata ennen ekaa suolausta, niin pääsee varmasti helpommalla. Ei nää nyt ihan hetkessä puhki ruostu, mullakaan ei oo vielä tullu sanomista, vaikka leimalla helmoja tökkivätkin. Tiedostan kyllä, että ruosteet etenee alkuun piilossa, mut jos nyt käyttiksestä puhutaan, niin on niitä herkempiäkin ruostujia ihan tavan perheautoissa. :)



Mut testaa ja valkkaa se mihin oma persus mahtuu ja mikä tuntuu itelle paremmalta. 638

neliviisysi:
Tosiaan kiitokset kaikille tähän mennessä asiaan kantaa ottaneille. Tässä vaiheessa yritän keksiä, miten järkevimmin pääsee koeajamaan samalla reissulla sekä NB:n että NC:n päätöksenteon tueksi. Vaikka viran puolesta (konttorilla) on ollut mahdollisuus koeajaa vuosien saatossa milloin mitäkin ajoneuvokalustoa Fiatista Ferrariin, niin MX-5:t ovat olleet sen verran harvassa että kokemukset rajoittuvat yhteen NA:han helvetin kauan sitten eikä siitäkään ole mitään muita muistikuvia kuin että väri oli punainen. :D

Asun tosiaan Kouvolassa, joten PK-seutu - Tampere -akselille kyllä jaksaa lähtä koeajamaan. Mikäli ko. akselilla tai lähempänä Kouvostoliittoa löytyy vapaaehtoisia, jotka haluavat antaa allekirjoittaneen testata NB:tä ja NC:tä, niin sellaisen mahdollisuuden otan ilomielin vastaan. Keskellä viikkoa voi olla vähän nihkeää mutta viikonloppuisin pitäisi keretä ainakin sunnuntaisin. :)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta