Kirjoittaja Aihe: vitosen etukajarit  (Luettu 36430 kertaa)

pantse

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
vitosen etukajarit
« : 19.03.08 - klo:11:54 »
mitä kokoa on mäxän etukajarit vakio halkaisija 5 vai 6,5"? ei oo tullu vielä kaivettua esille kunhan kelit vähän lämpiää ;D
samalla viskata uusi laturi paikalleen.
« Viimeksi muokattu: 03.06.09 - klo:15:03 kirjoittanut Samsa »
Mazda MX5 -93 1.6

Fiat Bravo T-jet Sport -07

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #1 : 19.03.08 - klo:13:14 »
Suosittelen näitä MX-5partsissa myytäviä Maystarin 165mm kajareita. Itse asensin nuo viime kesänä ja kuulostivat mahtavalta. Kannattaa samalla tilata myös penkkeihin uudet kajarit tuolta jos sulla on jälellä vielä ne vakiot.
« Viimeksi muokattu: 19.03.08 - klo:13:18 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #2 : 19.03.08 - klo:13:30 »
Onko teillä muuten ollu penkeissä vakiokajareita? Itse ihmettelin kun penkeissä oli pelkät kolot mutta ei mitään sisällä. Tilasin noihin penkkeihin mx5partsilta nämä jvc:t jotka kuulosti ihan hyviltä pieneen kokoonsa nähden. Penkeille joutui antamaan vähän mattoveistä että sai nuo sopimaan. Hyvin kyllä kuulu musiikki motarilla kattoauki noiden jälkeen  8)



Ps. Vinkkinä vain että kun laitetta penkin yläosaa takaisin kiinni niin tarkastakaa ettei se ole liian kireelle. Itsellä kävi niin että kun painoin pääni tuohon niskatukeen niin se hieman repesi. Eli leikatkaa vaikka veitsellä tuota niin että niskatuen nahka ei mene liian kireelle.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

pantse

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #3 : 19.03.08 - klo:13:59 »
eiköhän ne penkin kajarit liene orkkikset joo on tullu kyllä zuumailtua partsin kajarivalikoimaa sillä silmällä ::) mites maystarit sopi paikalleen pitikö modata?selkänojien puoleen mulla on helppo homma kun on jo piuhat ja pöntöt valmiina.
« Viimeksi muokattu: 19.03.08 - klo:14:02 kirjoittanut pantse »
Mazda MX5 -93 1.6

Fiat Bravo T-jet Sport -07

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #4 : 19.03.08 - klo:14:10 »
Itse jouduin vetää piuhat lattiamattojen ja keskikonsolin alta. Ei tuossa silti mennyt kauaa. Maystarit meni heittämällä paikoilleen, ei mitään ongelmaa. 4 ruuvin sijaan ne pysty ilman poraamista kiinnittämään vain kahdella. Silti pysyvät loistavasti paikoillaan. Laitoin vielä silikoonia reunoille joten ne liimautu tiiviisti edellisten tilalle.

Vertailin noita ko. kajarisettien hintoja vuosi sitten ja noi mx5partsin hinnat on paljon halvemmat kuin missään Suomessa.

Tuossa edellisessä NA:ssani oli paljon paremmat hifit kuin nykysessä NB:ssä!  :(
« Viimeksi muokattu: 19.03.08 - klo:14:12 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #5 : 20.03.08 - klo:11:27 »
Onko teillä muuten ollu penkeissä vakiokajareita? Itse ihmettelin kun penkeissä oli pelkät kolot mutta ei mitään sisällä.

Eipä ollu omassakaan, mutta asentelin sitten itte. Piuhat keskikonsolista ja lattiamaton alta.

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #6 : 23.04.08 - klo:23:36 »
jaahas, seuraava projekti olisi MX:n äänentoistoa paremmaksi.

Suunnittelin, että laitan oviin Peerless:n Definition 6.5" erillissarjan ja sitä ajamaan sonyn joku mikälie 2x250w vaffari. Pääsee rakentamaan ovien muovisuojien tilalle kunnolliset ja tukevat suojat, joissa sopivampi reikä.

Kuskin ja repsikan väliin Peerlessin SLS 6.5" pikkusubi n. 6 nettolitran monimutkaseen (pakko..) suljettuun tai refleksikoteloon, kumman nyt jaksaa rakentaa. Subille ajuriksi vanha "sotaratsu" Jensen (vuodelta miekka ja kilpi) 2x100 sillattuna.

Vahvistimet menee penkkien taakse. Pari senttiähän sielläkin on tilaa. Penkin alle ei taida mahtua tai sitten pitäs irrotella penkit ja ihmetellä uudestaan. Piuhojen veto on MX:ssä kyllä oikeen helppoa :) siitä iso plussa!

Saas nähdä alkaa kuulumaan motarilla, vai tartteeko ne niskatuki kaiuttimet tosiaan hommata..

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #7 : 24.04.08 - klo:00:16 »
Kyllä suosittelen noita niskatukikajareita. Vielä kun penkeissä on jo sopivat paikatkin noille niin olis hölmöö jättää ne hyödyntämättä?  ;)

Vähän jopa harmittelen että NB:ssä ei ollut enään paikkoja noille niskatukikajareille. Joutuu miettimään nyt jotain toista paikkaa mihin sijottaa noita.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #8 : 24.04.08 - klo:01:08 »
Taas näitä makuasioita. Itse tykkään siitä, että ääni tulee hieman edestä. Kotiteatterit ja autoteatterit asia erikseen, mutta kun stereokuuntelusta puhutaan, niin ääntä monet kuuntelee edestä. Monta kertaa olen miettinyt näitä teini DX:iä, joissa 6x9it pauhaa hattuhyllyllä vahvistettuna ja edestä tulee 'vaan' normi 2-tie kaiuttimet sinne polvien tason alapuolelle.. Hieman väärästä suunnasta kuuluu tuo ääni.  :-\

Kunnon erillissarjan voisi laittaa oviin ja nostaa diskantit pilareihin/ylös + vahvistus näille. Mutta tämä kattaisi vain keski- ja ylä-äänet. Bassot puuttuisi näin melkein 'kokonaan'. Mielestäni MX-5sen ovirakenteessa olis oiva paikka hiukan isommallekin elementille edessä korotettuna ja koteloinnin voisi rakentaa ulottuvaksi koko oven pituuden verran. Eli silloin voisi suoraan oviin laittaa 8"(10"??) bassot kiinni ja kääntää keskiääniset hiukan viistoon ylöspäin. Saisi kaiken tarvittavan musiikista kuulumaan edestäpäin ja jäisi tuo takaluukku tavaroille.

Yksi vaihtoehto voisi olla bassolle tuo apukuskin taakse jäävä 'tunneli' bensatankin vieressä, mutta jääkö basso konttiin ja pärisyttää vaan turhaan peltejä..?

No joo. Mielipiteitä ja kenties tulevan talven visioita. Pitäs mittailla joskus.
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #9 : 24.04.08 - klo:09:26 »
Vähän jopa harmittelen että NB:ssä ei ollut enään paikkoja noille niskatukikajareille. Joutuu miettimään nyt jotain toista paikkaa mihin sijottaa noita.

Mä voin vaihtaa sun NB:n penkit päittäin mun kaiutin aukollisiin NA penkkeihin :)

Mietin kanssa tuota vescun ehdottomaa tunnelia paksissa, mutta sekin on aika ahdas edes pienelle elementille.

Ovissahan olisi tosiaan mukavasti tilaa asennella, kun ei ole kokoleveydeltä laskeutuvaa ikkunaa. Mutta toi kojelauta (vai koelauta ??? ) taitaa tulla siihenkin hieman eteen. Katselin ettei edes sitä alkuperäsessä paikassa olevaa elementtiä käännellä kauheasti mihinkään kulmaan.

Oon jo projektin alussa henkisesti valmistautunut siihen, että jos toi repsikan ja kuskin penkin välinen tila ei ole hyvä subille niin sitten sitä ei siihen laiteta. Mutta kokeilen ainakin :D

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #10 : 24.04.08 - klo:09:51 »
Onkos palstalla ketään, joka osaisi laskea sopivan refleksi putken ja viritystaajuden mun koteloon? Ei oikein avautunut toi winisd:n käyttö...

VesCu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 548
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #11 : 24.04.08 - klo:10:50 »
Lainaus
Ovissahan olisi tosiaan mukavasti tilaa asennella, kun ei ole kokoleveydeltä laskeutuvaa ikkunaa. Mutta toi kojelauta (vai koelauta  ) taitaa tulla siihenkin hieman eteen. Katselin ettei edes sitä alkuperäsessä paikassa olevaa elementtiä käännellä kauheasti mihinkään kulmaan.
Juu, ei noihin alkuperäisiin paikkoihin juuri mitään saakaan erikoisempia laitettua. Tarkoitin, että jos tekee kerralla homman kunnolla ja korottaa ja siirtää elementin asennuspaikkaa ja tekee ton ovipahvin tai oven kokonaan uusiks. Tälleen ei tulis ongelmaks toi magneetin asennuskaan. Valitsee vain elementin, joka ei ole kovin korkea.
Miata '90 1.6l Turbo
Mazda CX-60
Ex Legacy '08 "Boxer Diesel"
Ex Forester '03 XT AT
Ex Impreza '99 GT

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #12 : 24.04.08 - klo:13:16 »
Taas näitä makuasioita. Itse tykkään siitä, että ääni tulee hieman edestä. Kotiteatterit ja autoteatterit asia erikseen, mutta kun stereokuuntelusta puhutaan, niin ääntä monet kuuntelee edestä.

Itse pidin kovasti noista niskatukikajareista motarinopeuksissa. Normaalisti mulla oli stereoista etu/taka volume suhde noin 70/30 ja motarilla 50/50. Jos ei penkkeihin kaiva kajareita niin onhan noita ratkaisuja olemassa, tässä yksi. Monet miata.netin puolella kehuu näitä Clearwater Audio päivitys-settejä: http://www.clearwateraudio.com/miata.htm
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #13 : 24.04.08 - klo:13:56 »
Mä kävin just hommaamassa noi Peerlessin sarjat. Huomiseksi tulee erillissarja kiinni vakiopaikoille väliaikaisasennuksena ilman vahvistinta.

Hifitalossa oli myös mielenkiintoisia 2" tai 3" tuumaan laajakaista elementtejä, tarvii vaan leikata alle 100Hz jakosuodattimella. Kuulemma oikeen laadukkaita pikkusia, varsinkin toi 3". 2" elementti 16e/kpl ja 3" 32e/kpl. Noilla jatketaan jos nykyinen setti ei kuulu tarpeeksi hyvin motarinopeudessa kattoalhaalla.

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #14 : 28.04.08 - klo:09:27 »
No niin, nyt on peerlessit kunnolla kiinni ja subille tehty pieni kotelo. Kotelo on siis kuskin ja repsikan välissä elementti suunnattuna eteenpäin.
Erillissarjalle ei ole omaa vahvistin (vielä) subia on ajamassa monona sonyn xplod 2x100w.
Ohjelmalähteenä on muutaman vuoden vanha Panasonic, joka ajaa tuota erillissarjaa.
Kyllä kuuluu :D Motari nopeuksissa ei ole ongelmia kuuntelussa vrt aikaisempiin halpis kaiuttimiin.

Voin lämpimästi suositella hyvän 6.5" erillissarjan hankkimista. N.150e sarjassa: Peerless, Rainbow, Boston...

Edit: Siis pelkällä hyvällä erillissarjalla saa hyvän ja kuuluvan äänentoiston mx:ään. Toi subbari tukevoittaa toistoa mukavasti, mutta ilmankin pärjäisi.
« Viimeksi muokattu: 28.04.08 - klo:10:30 kirjoittanut CD »