Kirjoittaja Aihe: vitosen etukajarit  (Luettu 36431 kertaa)

Antsa

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
  • Ite tein
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #75 : 22.01.12 - klo:22:35 »
Hain Autostudiosta jotkut 6.5" JBL:t, myyjän kanssa mittailtiin että ne varmaan sopii. Hyvinhän ne mahtuikin kokonsa puolesta ja mukana tulleita soviterenkaita piti modata vain vähän, mutta ihmeen syvällä on tuo vakiokaiuttimen asennuspinta. Eli melko paksun rinkulan saa vanerista tehdä jotta saisi kaiuttimen tukevasti oveen kiinni mutta about ovipahvin tasalle. Sehän olis helppo vetää kiinni siihen pahviin, mutta ei taida olla suositeltavaa...

Laitoin oveen vähän eristettäkin vähentämään resonointia:
1.64 NA

Cyna

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 183
  • "Pepper"
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #76 : 29.09.12 - klo:02:18 »
Jaan nyt hieman tännekin vielä vähän keskeneräistä takakonttia. Tältä näyttää siis itsellä, tilaa koitettu säästää hieman.

2x 8" Carpower monacor subia
1x 2 kanavainanen 700W Carpowerin vahvistin
1x Väliaikainen denverin "4x200w" vahvistin etukaiuttimille
Lattia tehty laminaatista.

Syvennyksessä olevan vahvistimen päälle olis tarkotus vielä jonkinsortin pleksi hommata, josta mustalla maalata sen verran reunoilta että johdotukset häviää näkyvistä + muuta hifistelyä.

Kuvia:





Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #77 : 06.11.12 - klo:19:48 »
Sehän olis helppo vetää kiinni siihen pahviin, mutta ei taida olla suositeltavaa...

Ihan hyvä se on  :orava

Käykö tuollainen 323:n adapteri? http://www.ebay.co.uk/itm/Mazda-323-13cm-Front-SPEAKER-ADAPTOR-KIT-SAK-1903-/250704956181?pt=UK_In_Car_Technology&hash=item3a5f2e0b15

Vanerista saisi juuri sellaisen adapterin kuin sattuu tulemaan, mutta olen laiskaperse enkä viitsi.

sopivat tilattu

« Viimeksi muokattu: 08.11.12 - klo:21:16 kirjoittanut Kari »
ex-NA8C

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #78 : 08.11.12 - klo:21:24 »
Te jotka olette levyttäneet välipellin umpeen: Onko se mielestänne ollut vaivan ja materiaalikulun arvoinen homma ajomelun ja/tai äänentoiston kannalta? Käyttiksessä tein tuon operaation, enkä pystynyt huomaamaan mitään eroa ennen-jälkeen. Mäksässä on kyllä lähtökohtaisesti sen verran enemmän laaja-alaista rengasmelua, että jotakin toivoa havaittavasta parannuksesta voisi olla.




ex-NA8C

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #79 : 08.11.12 - klo:22:09 »
Kyä mulle sellanen fiilis tuosta askartelusta jäi, että kannatti tehdä. Äänentoisto parani ja ajomelukin mielestäni jos nyt ei radikaalisti vähentynyt, niin ainakin muuttui korvaa hiukan vähemmän kiusaavaksi. Lisäksi selvä ero tuli siihen meteliin, joka lähtee kun oven läimäsee kiinni. Ennen se oli lähinnä kiusallinen rämähdys, mutta eristys muutti sitä enemmän sellaseen sivistyneempään thumps-suuntaan.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #80 : 08.11.12 - klo:22:14 »
Kyä mulle sellanen fiilis tuosta askartelusta jäi, että kannatti tehdä. Äänentoisto parani ja ajomelukin mielestäni jos nyt ei radikaalisti vähentynyt, niin ainakin muuttui korvaa hiukan vähemmän kiusaavaksi. Lisäksi selvä ero tuli siihen meteliin, joka lähtee kun oven läimäsee kiinni. Ennen se oli lähinnä kiusallinen rämähdys, mutta eristys muutti sitä enemmän sellaseen sivistyneempään thumps-suuntaan.

+1 Samoja kokemuksia itsellä.  :)
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #81 : 08.11.12 - klo:22:48 »
Kyä mulle sellanen fiilis tuosta askartelusta jäi, että kannatti tehdä. Äänentoisto parani ja ajomelukin mielestäni jos nyt ei radikaalisti vähentynyt, niin ainakin muuttui korvaa hiukan vähemmän kiusaavaksi. Lisäksi selvä ero tuli siihen meteliin, joka lähtee kun oven läimäsee kiinni. Ennen se oli lähinnä kiusallinen rämähdys, mutta eristys muutti sitä enemmän sellaseen sivistyneempään thumps-suuntaan.

+1 Samoja kokemuksia itsellä.  :)
+1
Varsin merkittävä vaikutus ääneen. tuman kanssa tästä joskus väiteltiin, mutta valitettavasti "moon oikees ja soot vääräs"! ;)
Don't charge. Super Turbocharge!

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #82 : 09.11.12 - klo:00:42 »
Varsin merkittävä vaikutus ääneen. tuman kanssa tästä joskus väiteltiin, mutta valitettavasti "moon oikees ja soot vääräs"! ;)
Ei väitelty vaan keskusteltiin asiallisesti.  ;)

Olit sitä mieltä että ilmatiiviys paransi äänentoistoa, minä taas sitä mieltä ettei se todellakaan ole ilmatiivis ja mahdollinen äänentoiston parantuminen on seurausta taustamelun vähentymisestä ja massan lisäyksestä. En tuota mielestäni kiistänyt etteikö olisi voinutkin parantua, enemmän keskusteltiin syystä.

Itse asiassa suurin osa autokaiuttimista on free-air elementtejä, joten ilmatiiviys olisi vain haitta. Ne on suunniteltu toimimaan muualla kuin ilmatiiviissä kotelossa. Ja miettikääs miten saisitte ilmatiiviin kotelon auton oveen. Joko se on hemmetin pieni (ei hyvä) tai ei ilmatiivis ;)

Subbarit tietenkin erilleen tuosta. Tuollaiset joskus yhteen autoon asennutin, tais olla 12" kaks kappaletta ja 70 litran kotelossa, joka tehty 16 mm MDF-levystä ja saumat Sika-flexillä umpeen. Oli ilmatiivis! Tehoa oli 800W, varustuksena VHS-video (HiFi), mikki ym sälää. Toi oli silloin 90-luvun lopulla ihan kova juttu. Ja nuo siis 16 paikkaisessa bussissa ja mikki pitkällä piuhalla että pystyi takapenkiltäkin laulamaan. Kuskilla pään yläpuolella nelikanavainen miksauspöytä josta sai säädettyä tuleeko ääni radiosta, mikistä vai videolta. Lisäks kuskille oli pään takana omat kajarit joista tuli vain radiota erikseen valitulla voimakkuudella.
Kalliojärven Pasi auttoi tuossa suunnittelussa, varmaan tuttu nimi ainakin alaa silloin seuranneille.

Siellä se auto nytkin taitaa olla hallin pihalla, tartteekin käydä fiilistelemässä seuraavan kerran kun hallille menee että vieläkö laitteet toimii  whistle (yli miljuuna sillä on jo syötetty, mutta on tunnearvoa, muuta arvoa ei paljoa olekaan ;) )

Notta soot vääräs, siitä mitä keskusteltiin ilmatiiviydestä. :D
NA 1,6l ´91 Classic Red

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #83 : 09.11.12 - klo:06:53 »
Olit sitä mieltä että ilmatiiviys paransi äänentoistoa, minä taas sitä mieltä ettei se todellakaan ole ilmatiivis ja mahdollinen äänentoiston parantuminen on seurausta taustamelun vähentymisestä ja massan lisäyksestä.

NB:n ovista ainakin on aika mahotonta tehdä ilmatiivistä, kun siinä päällä on lasin mentävä iso reikä. giggle
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #84 : 09.11.12 - klo:13:54 »
Olit sitä mieltä että ilmatiiviys paransi äänentoistoa, minä taas sitä mieltä ettei se todellakaan ole ilmatiivis ja mahdollinen äänentoiston parantuminen on seurausta taustamelun vähentymisestä ja massan lisäyksestä.

NB:n ovista ainakin on aika mahotonta tehdä ilmatiivistä, kun siinä päällä on lasin mentävä iso reikä. giggle
Muuttaa ikkunan käyttötapaa, jos siitä kohdasta tekee ilmatiiviin. Ei liikutella lasia vaan annetaan sen olla paikallaan (Etukäteen pitää päättää onko ikkuna hyvä ylhäällä vai alhaalla).  bowrofl

Suurempi ongelma on ovenkahvat, lukot ym....
NA 1,6l ´91 Classic Red

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #85 : 09.11.12 - klo:21:20 »
Lainaus käyttäjältä: tuma
Notta soot vääräs
Jos olisin oikean näppiksen ääressä, niin kirjottasin niin pitkän vastauksen, ettei sitä lukisi kukaan...

Mutta OK, ehkäpä se menee juurikin näin. Periaatteessa tuosta ovesta ei saa suljettua koteloa muutaku valamalla. Äänen parantuminen taitaa johtua samasta syystä kun se, miks puusta tehty kaiutin soi sata kertaa paremmin kuin muovista tai lastulevystä tehty (vaikka elementit olis samat).
Don't charge. Super Turbocharge!

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #86 : 09.11.12 - klo:22:33 »
Lainaus käyttäjältä: tuma
Notta soot vääräs
Jos olisin oikean näppiksen ääressä, niin kirjottasin niin pitkän vastauksen, ettei sitä lukisi kukaan...

Mutta OK, ehkäpä se menee juurikin näin. Periaatteessa tuosta ovesta ei saa suljettua koteloa muutaku valamalla. Äänen parantuminen taitaa johtua samasta syystä kun se, miks puusta tehty kaiutin soi sata kertaa paremmin kuin muovista tai lastulevystä tehty (vaikka elementit olis samat).
Eli placebo efekti? ;)
Jos muovin ja lastulevyn ominaispaino ja kotelon tiiviys on sama kuin puulla, niin en ihan heti usko että soi 100 kertaa paremmin.
Toki materiaaleilla on eroja, mutta puulla paras ominaisuus on kaunis ulkonäkö.

OT voi mun puolesta loppua tähän, jatketaan Simppa vaikka privassa ;)
NA 1,6l ´91 Classic Red

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #87 : 10.11.12 - klo:07:45 »
Vaikkei siitä ovesta määritelmän täyttävää koteloa saisikaan tehtyä, niin ilmeisesti kuulohavaintojen perusteella välipellin ummistamisella on saavutettu positiivisia tuloksia.

Mulla tuo on oikeastaan kiinni siitä, että Silentcoattia on jäljellä seitsemän arkkia, enkä viitsisi sitä enempääkään enää hankkia  :-[ Liimailen ulkopeltiin sen mitä saan menemään, ja loput välipeltiin.
ex-NA8C

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #88 : 11.11.12 - klo:17:20 »
Ulkopelteihin meni yhteensä sen verran monta arkkia, ettei tuolla jäljellejääneellä yhdellä arkilla enää noita sisäpeltejä kummemmin vuorata. Helppohan tuo on sitten myöhemminkin tehdä. Pitää kokeilla jonkun kyydissä tuntuuko lisäinvestointi mitenkään tarpeelliselta.
ex-NA8C

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #89 : 11.11.12 - klo:18:27 »
omasta projektista jäi ylimääräiseksi vielä melkoinen kasa arkkeja. toistaiseksi ei ole tiedossa niille käyttöä. jos on lisätarvetta vaimennusmateriaalille niin voisin noista edullisesti luopua. tämmöistä tavaraa siis kyseessä. vedin samalla kerralla itse uusiksi erillissarjan ja soittimen, sekä lisäsin vahvistimen ja vaimennuksen. hankala sanoa kuinka merkittävä osa vaimennuksella oli mutta ylimääräisiä räminöitä ei kuulu ja lopputulokseen olen hyvin tyytyväinen.