Kirjoittaja Aihe: vitosen etukajarit  (Luettu 36457 kertaa)

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #45 : 05.04.10 - klo:15:51 »
Pitänee käydä hankkimassa vibroplastia. Löytyykö tarkempaa kuvailua mitä se vaimennus oikeastaan auttaa, muuta kuin poistaa resonointeja. Ei mulla mikään rätinä sieltä erikoisesti paista, mutta onkohan sit niin että ylimääräisiä pärinöitä kuitenkin tulee (vaikka niitä ei erikseen kuule ja voi yksilöidä) ja äänenlaatu tippuu sitä kautta? Auttaako toi johonki kaikuihin tai heijastuksiin siellä oven sisällä? Luin akustisesta oikosulusta että kaiuttimen eri puolet ei saa olla samassa ilmatilassa. Eikö niiden ovipahvin takana olevien reikien tilkitseminen auta myös juuri tähän? Ja samalla tulee se suljettu kotelo = basso raikaa kovempaa?

Lähinnähän tuo vibroplasti poistaa noita räminöitä ja resonansseja, kun taas se huokeampi levy auttaa kaikujen poistossa.
Mutta mielestäni suurin hyöty tuli juuri tuosta ilmatilojen erottamisesta. Itse siis liimailin ovet sisältä täyteen vibroplastia ja lisäksi koko sen välilevyn umpeen niin ettei reikiä jäänyt muutakuin tiukat reiät johtojen läpivienneiksi ja ovenavaus mekanismeille. Ennen bassoja ei juuri edes ollut, nyt tulee niin hyvin ettei erilliselle subbarille edes mielestäni ole tarvetta.  Tossa vielä kuvaa, missä toi ovi ilman ovipahvia:

Nii ja jos sinne sen neliön (3,5kg) vibroplastia tunkee per ovi niin tuskin aiheuttaa saranoiden tms kannalta mitään ihmeempää, varsinki jos Nicotinella on 10kg ja ei ongelmia ;)

89-93 vm on erillinen irrotettava muovipala/kaiutinritilä ovipahvissa, siinä ritilän takana on joku ihme suodatinkangas. Hengittääköhän toi riittävästi vai onko siitä jotain haittaa? Että kannattaisko repiä se pois sieltä, vai mikä sen tarkoitus yleensä on?

Mulla on siis Hertzin HCX165.4 2-tiekaiuttimet edessä, mx5partsin jvc:t niskatuissa ja alpinen cda-117ri mankka + alpinen ktp-445 (4x45w rms) vahvistin. Hankin vajaa kuukausi sitten ton mankan ja vahvistimen. Vahvistin on mallia pieni ja plug'n'play (ei vaadi mitää ylimääräisiä johtojen vetoa), joten mulle juuri sopiva, mahtui kojetaulun sisään mankan taakse piiloon. Sitten huomasin et vanhat edellisten omistajien jäljiltä olevat ovikajarit oli siitä kumiosasta sieltä täältä repeytyneet -> joten hertzit tuli hankittua. Nyt sitte hankkimassa sitä vaimennusmattoa. Mihin tää päättyy? ;)

Ei ole painosta ilmennyt mitään harmia ainaka toistaseks, saa nähdä miten pitkällä aikavälillä sitten on asianlaita.

Tuosta kankaasta en osaa sanoa, NB-mallissa ei ole kuin ritilä (ainakaan omassani ei ollut) , mutta tuskinpa sinne niin tuhtia tavaraa olis laitettu etteikö musiikki vaivattomasti läpi kuuluis. Mutta ainahan sen voi pois ottaa, ei se ääntä ainakaan paranna ja tuskin on kovin tärkeäkään siellä?! :D

Itsellänikin vielä toistaiseksi pyörii tuo erillissarja pelkän mankan voimalla, mutta erillinen vahvistin (alpinen 2x100wrms@4ohm) odottaa jo hyllyssä. Kehitystä siis toivottavasti luvassa täälläkin suunnalla. Josko se riittäis.. 8)

« Viimeksi muokattu: 05.04.10 - klo:15:54 kirjoittanut Nicotine »
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #46 : 05.04.10 - klo:15:52 »
Pitänee käydä hankkimassa vibroplastia. Löytyykö tarkempaa kuvailua mitä se vaimennus oikeastaan auttaa, muuta kuin poistaa resonointeja. Ei mulla mikään rätinä sieltä erikoisesti paista, mutta onkohan sit niin että ylimääräisiä pärinöitä kuitenkin tulee (vaikka niitä ei erikseen kuule ja voi yksilöidä) ja äänenlaatu tippuu sitä kautta? Auttaako toi johonki kaikuihin tai heijastuksiin siellä oven sisällä? Luin akustisesta oikosulusta että kaiuttimen eri puolet ei saa olla samassa ilmatilassa. Eikö niiden ovipahvin takana olevien reikien tilkitseminen auta myös juuri tähän? Ja samalla tulee se suljettu kotelo = basso raikaa kovempaa?
Vaimennus on tai yrittää olla ja ajaa samaa asiaa kuin vertaisit vanhaa lastulevykaiuttimen laatikkoa ja laatukaiuttimen koteloa. Kylkeen koputtamalla huomaat että toinen "soi" ja toinen on jämäkkää tekoa ja antaa elementin tehdä työnsä. Kaikki se mitä kaiutin (elementti) pärisyttää laatikkoa tuo resonointia=epämääräisyyttä ääneen ja tarkkuuteen, kun tarkotus on soittaa elementtiä eikä ovea. Koita vaikka huudattaa ennen ja jälkeen vibroplastin asennuksen ja kuuntele musiikkia ulkopuolelta, ero on taatusti huomattavissa. Tosin avoauto ole äänieristykseltään koskaan Hi-Fiä.
Akustinen oikosulku korostuu mitä alemmas mennään taajuudessa, sitä enemmän on tarve liikuttaa ilmaa jolloin elementti pumppaa tyhjää, vähän kun kantaisit avannosta toiseen vettä. Eli kyllä auttaa, joissain tapauksissa dramaattisestikin. Mut lähtökohtaisesti ovi on akustisesti ja teknisesti haastava kaiutinkotelona.

Nii ja jos sinne sen neliön (3,5kg) vibroplastia tunkee per ovi niin tuskin aiheuttaa saranoiden tms kannalta mitään ihmeempää, varsinki jos Nicotinella on 10kg ja ei ongelmia ;)
Ei kai se kauheen moksiskaan ole, onhan noissa ajateltu kolarointiakin (ainakin vähän) joten on ne jämäkkää tekoa.

89-93 vm on erillinen irrotettava muovipala/kaiutinritilä ovipahvissa, siinä ritilän takana on joku ihme suodatinkangas. Hengittääköhän toi riittävästi vai onko siitä jotain haittaa? Että kannattaisko repiä se pois sieltä, vai mikä sen tarkoitus yleensä on?

Eiköhän se ole pitämässä kakan loitolla. Jos sulla on koaksaalikaiutin (eli diskantti ja basso samassa paketissa) niin se saattaa hävittää diskanttia hieman. Koita kuunnella ilman ja kanssa, jos haittaa niin jätä pois. Tärkeämpää on liimata ovipahvin ja oven välinen kosteuden sulku muovi takas huolella.

Nyt sitte hankkimassa sitä vaimennusmattoa. Mihin tää päättyy? ;)
Riippuu pankkitilistä, harrasteen keulimisesta ja hurahtamisesta :D Nälkä kasvaa syödessä..
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #47 : 05.04.10 - klo:16:26 »
Kiitos vastauksista ja kuvasta!

Jos sen ritilän kankaan kerran repii pois niin ei sitä ole takaisin laittamista. Voisin ottaa pois jos NB:ssäkään ei ole. Ei sinne nyt luulis mitään moskaa/pölyä eksyvän. Johan se jumputtaa niitä pölyjä pois ;)

Eikö se kosteudensulkumuovi kannata irroittaa kokonaan jos laittaa vibroplastilla sen saman alueen? Ja sitä oon kans ihmetelly, että eikö toi kaiuttimen takapuoli tarvitse mitään suojaa vedeltä/kosteudelta vai onko se tehty kestämään? Toisaalta ei se varmaa kauheen hyvin toimi jos siellä on sellanen muovi nytkyttämässä musiikin tahtiin ;)

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #48 : 05.04.10 - klo:16:54 »
Kiitos vastauksista ja kuvasta!

Jos sen ritilän kankaan kerran repii pois niin ei sitä ole takaisin laittamista. Voisin ottaa pois jos NB:ssäkään ei ole. Ei sinne nyt luulis mitään moskaa/pölyä eksyvän. Johan se jumputtaa niitä pölyjä pois ;)

Eikö se kosteudensulkumuovi kannata irroittaa kokonaan jos laittaa vibroplastilla sen saman alueen? Ja sitä oon kans ihmetelly, että eikö toi kaiuttimen takapuoli tarvitse mitään suojaa vedeltä/kosteudelta vai onko se tehty kestämään? Toisaalta ei se varmaa kauheen hyvin toimi jos siellä on sellanen muovi nytkyttämässä musiikin tahtiin ;)

Ite jätin ainakin sen muovin kokonaan pois, eiköhän toi vibroplasti pidä sen kosteuden loitolla vähintäänkin yhtähyvin. Ja noista autokaiuttimista, niissä on kyllä jo valmistuksessa huomioitu että käyttö on "kosteessa"-tilassa, eli eipä tartte erikseen kosteussuojata. Eihän ne sentään vettä saa päällensä siellä, vaan oven ulkoreunaa pitkin se vesi sieltä valuu alas. 8)
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #49 : 06.04.10 - klo:22:31 »
Reilun neljä tuntii sain vierähtämään yhden oven kanssa kun tänään aloittelin. Hirvee duuni, ovi oli "suht" paskainen sisältä niin pesuvaiheessa meni jo aikaa. Sitte sisälle oli suht ärsyttävä saada tota mattoo, etenkin sen tukipalkin yläpuolelle noiden alakolojen kautta. Lopulta kyl meni tossa päällinpuolessakin aikaa ku piti sovitella ja leikkailla paljon. Sisällehän ne oli suorakulmion muotoa kaikki. Tietty täähän olis hyvin mukavaa puuhastelua kesällä mökillä, mut nyt oli vähä viilee tallissa. Ei tässä nyt voi kesään asti odotella. Vibro taipu ihan ok, ei siellä yli 10c astetta ollu. 1 paketti (8 levyy) riitti hyvin yhteen kerrokseen, 1 levy ainaki jäi viel ja jämii. Tuli vähän kiire lopetella niin pitää säätää toi ovi loppuun huomenna. Ei ehtiny viel kokeilla miten vaikutti. Tässä aikaansaannos:



Loput asennuskuvat isompina: http://urban.kuvat.fi/kuvat/Autot/Miata/Etuovien%20vaimennus%20ja%20kaiuttimet/
« Viimeksi muokattu: 18.04.12 - klo:21:08 kirjoittanut Urban »

noble

  • Juniori
  • Viestejä: 12
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #50 : 30.04.10 - klo:09:23 »
Loput asennuskuvat isompina: http://urban.kuvat.fi/kuvat/Miata/Etuovien%20vaimennus%20ja%20kaiuttimet/

Huolellisesti työn asennuskuvia on aina ilo katsoa - kommentteja ennen/jälkeen eli kannattaisiko hommaan ryhtyä?

Toinen pohdinta on erillissarjan koko NB:hen. Siinä tuo alkuperäisekaiutin on ilmeisesti isompi kuin NA:ssa ja 8" mahtuisi. Ei ole sitten junnuvuosien tullut pelattua autoäänentoiston kanssa mutta pohdinnassa olisi tuollainen 8" erillissatsi, pieni 2-kanavavahistin (jollainen jo sieltä junnuvuosilta hyllyssä onkin) sekä uusi soitin (nykyisessä kun ei ole linjalähtöä). Ja sitten tietysti mahdollisesti tuon oven tiivistäminen oletuksella että se tukevoittaa äänen alapäätä ja välttyisin näin kaikilta pahoilta subbariajatuksilta. Kaikki kommentit ja komponenttiehdotukset otetaan ilolla vastaan! ???
'99 MX-5 1.8

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #51 : 30.04.10 - klo:10:36 »
Toinen pohdinta on erillissarjan koko NB:hen. Siinä tuo alkuperäisekaiutin on ilmeisesti isompi kuin NA:ssa ja 8" mahtuisi. Ei ole sitten junnuvuosien tullut pelattua autoäänentoiston kanssa mutta pohdinnassa olisi tuollainen 8" erillissatsi, pieni 2-kanavavahistin (jollainen jo sieltä junnuvuosilta hyllyssä onkin) sekä uusi soitin (nykyisessä kun ei ole linjalähtöä). Ja sitten tietysti mahdollisesti tuon oven tiivistäminen oletuksella että se tukevoittaa äänen alapäätä ja välttyisin näin kaikilta pahoilta subbariajatuksilta. Kaikki kommentit ja komponenttiehdotukset otetaan ilolla vastaan! ???

Vakiopaikat NB:ssä on 6,5". En ole mittaillut mutta veikkaan että 8" menisi sovittelemalla, mutta sitten pitäisi ainakin luopua orkkisritilöistä. Hyvä puoli moneen muuhuun autoon verrattuna on se että syvyyden puolesta ei tule ongelmia kun ikkuna ei laskeudu kaiuttimen kohdalle.

Oma auto saa todennäköisesti ensi talven aikana oviin ja lattiaan Dynamat Extremeä ja kaiuttimet vaihtuu samalla kanssa johonkin edulliseen mutta laadukkaaseen, esim. Peerless Definition voisi olla hyvä valinta. Ei siis mitään hifiä, mutta matkustusmukavuutta. Dynamatilta sivuilla on mittatuloksia vaimennetusta Miatasta: http://www.dynamat.com/download/vss/2655_1999_Mazda_Miata.pdf

noble

  • Juniori
  • Viestejä: 12
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #52 : 30.04.10 - klo:11:13 »
Toinen pohdinta on erillissarjan koko NB:hen. Siinä tuo alkuperäisekaiutin on ilmeisesti isompi kuin NA:ssa ja 8" mahtuisi. Ei ole sitten junnuvuosien tullut pelattua autoäänentoiston kanssa mutta pohdinnassa olisi tuollainen 8" erillissatsi, pieni 2-kanavavahistin (jollainen jo sieltä junnuvuosilta hyllyssä onkin) sekä uusi soitin (nykyisessä kun ei ole linjalähtöä). Ja sitten tietysti mahdollisesti tuon oven tiivistäminen oletuksella että se tukevoittaa äänen alapäätä ja välttyisin näin kaikilta pahoilta subbariajatuksilta. Kaikki kommentit ja komponenttiehdotukset otetaan ilolla vastaan! ???

Vakiopaikat NB:ssä on 6,5". En ole mittaillut mutta veikkaan että 8" menisi sovittelemalla, mutta sitten pitäisi ainakin luopua orkkisritilöistä. Hyvä puoli moneen muuhuun autoon verrattuna on se että syvyyden puolesta ei tule ongelmia kun ikkuna ei laskeudu kaiuttimen kohdalle.

OK - tarkoitus olisi pitää ovet orkkiksen näköisenä. Pitää ottaa auki ja katsoa mitä sinne mahtuu. Lisäksi nopealla vilkaisulla 8" erillissarjoja ei kauheasti ole tarjolla, kun taas 6,5" on pilvin pimein.

Oma auto saa todennäköisesti ensi talven aikana oviin ja lattiaan Dynamat Extremeä ja kaiuttimet vaihtuu samalla kanssa johonkin edulliseen mutta laadukkaaseen, esim. Peerless Definition voisi olla hyvä valinta. Ei siis mitään hifiä, mutta matkustusmukavuutta. Dynamatilta sivuilla on mittatuloksia vaimennetusta Miatasta: http://www.dynamat.com/download/vss/2655_1999_Mazda_Miata.pdf

Laskinko jotain väärin kun sain kokonaispainoksi tuolle setille vain vajaa 14kg? Olen hyljeksinyt koko ajatusta edes pelkästään oviin kun joku täällä kommentoi että lisäpainoa tuli jo niistä 10kg/ovi? Tuohan on ilman muuta paras tapa parantaa auton äänentoistoa ja kontin vuoraaminen ei varmaan ole kauhean kriittistä. Eikä kukaan ainakaan ohimennen varasta näitä asennuksia =)

Hifiä ei myöskään itsellä ole haussa. Tykkään myös jättää katon parkissa auki jos se auki sattuu olemaan - tämä ei ole kovin järkevää jos sisällä näyttävät soittimet.

Tuolla miata.net:n threadissa näkyy olevan mitä haen oviin, 6" elementeillä tosin:
http://forum.miata.net/vb/showthread.php?p=3993205#post3993205
'99 MX-5 1.8

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #53 : 30.04.10 - klo:11:57 »
Laskinko jotain väärin kun sain kokonaispainoksi tuolle setille vain vajaa 14kg? Olen hyljeksinyt koko ajatusta edes pelkästään oviin kun joku täällä kommentoi että lisäpainoa tuli jo niistä 10kg/ovi? Tuohan on ilman muuta paras tapa parantaa auton äänentoistoa ja kontin vuoraaminen ei varmaan ole kauhean kriittistä. Eikä kukaan ainakaan ohimennen varasta näitä asennuksia =)

Sitä luokkaa se paino on. Muistaakseni xtreme painaa 2,2kg per neliö. Itse ajattelin lähteä liikkeelle yhdellä 3,3 neliön bulk packillä, josta kolmannes menisi oviin ja loput lattiaan ja väliseinään, konttiin ei mitään. Tuolla painoa tulisi noin 7,5kg. Kuskista laihdutetaan eristettä vastaavasti, joten kokonaispaino ei nouse  ;D
 

TONI_75

  • Juniori
  • Viestejä: 4
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #54 : 28.05.10 - klo:14:10 »
eiks tohon sopisi ihan joku semmoinen aktiivinen Bassotuubi jos välttämättä haluaa subwooferin miataan asentaa vai minkä kokoinen se aukko on joka yhistää tavaratilan ohjaamoon
koska voiskaitsen sinne asentaa?

nimimerkillä miataa käyttöaotoksi havitteleva

kräki

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 56
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #55 : 28.05.10 - klo:20:05 »
Ite ostin biltsukasta semmosen penkin alle laitettavan ohuen aktiivibasson,meni nasevasti apparin selkänojan taakse ja ajaa asiansa,jossei haluu mitään jumputi,jumputi autoa...
Ex-Ohjus Na 1.6 '95 hah!!!

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #56 : 28.05.10 - klo:21:08 »
eiks tohon sopisi ihan joku semmoinen aktiivinen Bassotuubi jos välttämättä haluaa subwooferin miataan asentaa vai minkä kokoinen se aukko on joka yhistää tavaratilan ohjaamoon
koska voiskaitsen sinne asentaa?

nimimerkillä miataa käyttöaotoksi havitteleva

Kyllähän sielä ihan reilu väli on mistä ilma pääsee liikkumaan, varsinki jos niitä peräkontin ja apsikan puolen takaverhoiluja vähä ravottaa.. ite mietin sellasta vaihtoehtoa että joku suht pieni aktiivisubi vararenkaan paikalle, kun rengas jokatapauksessa majailee tuola varastossa. Silloin ei tavaratilastakaan tarvis tinkiä yhtään.

EDIT: siis itsellä NB mutta tuskin NA:n kanssa kauheesti eroa on.
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

TONI_75

  • Juniori
  • Viestejä: 4
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #57 : 29.05.10 - klo:11:29 »
Ite ostin biltsukasta semmosen penkin alle laitettavan ohuen aktiivibasson,meni nasevasti apparin selkänojan taakse ja ajaa asiansa,jossei haluu mitään jumputi,jumputi autoa...
no kuha jotenki jytisee  ;D

Jarppi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #58 : 21.07.10 - klo:16:09 »
Mä ostin tässä taannoin omaan autooni Ground Zeron 10" litteän aktiivisubin ja laitoin peräkonttiin. Toimii yllättävän hyvin, eikä vie tavaratilaa juuri ollenkaan.
Mazda MX-5 '90
Mazda 6 Elegance wagon '08
VW 1300 '67 (myyty)

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: vitosen etukajarit
« Vastaus #59 : 31.07.10 - klo:03:18 »
Asentelin eilen mäksään DLS:n B6 erillissarjan oviin. 6.5" elementit sopivat suoraan alkuperäisten kaiuttimien paikoille, ja diskanteille tein reijät ovipahveihin. Nippuside, ja hieman kuumaliimaa, niin hyvä tuli  ;D
Oikein nätti asennus! Tuo B6 on vissiin asennusyvyydeltään 63mm mikäli nettiin on uskominen.
Muistatko jäikö pelivaraa, jos laittais nämä http://www.powerset.fi/autohifi/dls/rm62.html Noissa asennussyvyys 72mm, koitin netistä etsiä minkä syvyiset kajarit mahtuisivat, mutta en vissiin osannut oikeita hakusanoja...
Mulla autona 91 ja ovipahveina ne missä on se erillinen muovihärpäke. Tarkoitus olisi kuitenkin alkuperäisenä pitää nuo pahvit ja ritilät. Lähteeköhän se muoviosa irti ilman koko ovipahvin irrotusta (en uskaltanut repiä, pari kiinnikettä tuntui olevan)?

Tai onko joku löytänyt jonkun muun oikein mainion erillissarjan NA:han? Ja luin että tarttee porata oveen tai kajariin uutta reikää, jos tuollaisen vain neljällä reiällä olevan 6,5" kajarin meinaa asentaa :/
NA 1,6l ´91 Classic Red