Kirjoittaja Aihe: NB 1,6 vaihdelaatikko  (Luettu 135 kertaa)

jezzukka

• Juniori
NB 1,6 vaihdelaatikko
« : 28.11.18 - klo:18:18 »
Alkoi 2000 1,6 NB:n vaihdelaatikko 3-5 vaihteilla kiihdyttäessä matalilla kierroksilla "laakerin helinää" pitämään.
Olen aika uusi maksalaatikon omistaja enkä tiedä kannattaako tuota laatikkoa alkaa kunnostamaan, joten löytyykö keneltäkään laatikkoa mulle ensi kesäksi?
Tietääkseni 6-v laatikoitakin on saatavilla, jotka passaa tuohon minun kärryyn.

Ilmoitelkaa jos joltakin apuja löytyy ...toimivat ja "hiljaiset" laatikot ainoastaan.

Marko

• Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
Vs: NB 1,6 vaihdelaatikko
« Vastaus #1 : 29.11.18 - klo:10:40 »
Tuskin kannattaa kunnostaa, ellet pysty tekemään hommaa itse ja edullisesti. 5-vaihteisia pitäisi löytyä kohtuullisella hinnalla.

6-vaihteinen maksaa enemmän ja on oleellisesti huonompi ajossa. 6-vaihteisen ainoa etu on parempi väännön kestävyys ahdetuissa, joista otetaan enemmän tehoa kuin vakiomoottori kestää. Eli 300 hv ja siitä ylöspäin.
MX-5, 1.8 turbo -91
Lancer Evolution Tommi Mäkinen Edition 2000

Una

• Yleisvalvoja
  • Pro
« Vastaus #2 : 29.11.18 - klo:11:49 »
Kerrottujen oireiden perusteella ei välttämättä voi rajata ääntä vaihdelaatikkoon. Perähän näissä melkein kaikissa metelöi samalla tavalla alakierroksilla kuormitettaessa myös eikä se ole vika.  :scratch
-Volkswagen Caravelle Syncro 2.1 WBX -92

ex. -04 NBFL 1.9 Unplugged
ex. -96 NA 1.6 Cosmo

Kuusiokolokannat pitäis kieltää!

Sami

• Kerholainen
  • Konkari
« Vastaus #3 : 29.11.18 - klo:22:34 »
olen vähän samaa mieltä unan kanssa ettei laatikossa välttämättä ole mitään vikaa. kuulostaa kovin tutulta tuo iso vaihde ja jyrinä/helinä kiihdyttäessä hyvin matalilla kierroksilla. jos ei muuta oiretta vielä ole tai ei ajossa äännä muuten niin kovaa ajoo vaan  :driving

wipe

• Kerholainen
  • Seniori
« Vastaus #4 : 30.11.18 - klo:06:27 »
Minulla kuvaamasi ääni johtui löystyneistä kytkimen jousista. Melko moni ajamani miata pitänyt samanlaista ääntä kun oma ennen kytkimen uusintaa. Vanhetessaan kytkimen jouset löystävät ja alkavat klappaamaan, jolloin pienillä kierroksilla vedolla ja moottorijarrulla alkaa kuulua "kahinaa".