Kirjoittaja Aihe: Vakiojarrujen parantaminen  (Luettu 3701 kertaa)

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vakiojarrujen parantaminen
« : 13.01.19 - klo:12:49 »
Voispa melkein alotella uuden ketjun parannuksista liittyen Miatan vakiojarruihin. Tuo toinen ketju kun on nyt enemmän painottunu Wilwoodin ja muiden vastaavien ratkaisujen ympärille.

Eli mullahan on tossa MazdaSpeed Miatassa noi NB 1.8 Sportin "isot" jarrut. Enimmäkseen katuajoa, mutta tulossa myös satunnaista rata-ajoa. Riittää kun kestäis 4-5 kierroksen stinttejä kerrallaan.

Jos alotetaan jarrulevyistä, minkä verran noihin on järkeä sijottaa? Riittääkö ihan vakiolevyt, vai pitäskö olla "paremmat" missä reikää ja uraa?
Pari vaihtoehtoa:
Mazda Genuine (88 £)
EBC Turbo Groove (193 £)
Yli tuplasti kalliimmat olis noi EBC.

Mitenkäs sit palat? Axxis Ultimateista kuullu paljon hyvää, mutta niitä ei taida enää oikeen saada mistään? Pitäskö tyytyä EBC Yellowstuffeihin, vai oisko jotain muita hyviä vaihtoehtoja?

MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #1 : 13.01.19 - klo:15:00 »
Ihan perus levyt on ihan yhtä hyvät ellei paremmat, oem tai ihan yhtälailla hyvät tarvikkeet (hyvät tarkottaa sitä että ne ei oo valmiiks kierot). Tää oli 949 racingin suositus, ja ite komppaan, uritetut / reijitetyt näyttää hienolta (ja halkee helpommin?), mutta siinä se.

Yellowstuffit on hyvät kadulle ja radalle kunhan muistaa tehdä sisäänajon huolella. Suosittelisin CL:ää (rc5+) noiden yli, mutta kadulla ne vinkuu kylmänä jonkun verran.

Sit viel kunnon nesteet, niin se on siinä. Noi sportin jarrut ihan perus pevyillä + cl palat ja olikohan motulin rbf600 niin kesti ongelmitta kaiken mitä mä niille pystyin tarjoomaan. Ikinä ei jarrut hävinny tai suorituskyky heikentyny mitenkään mun ajoilla.

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #2 : 13.01.19 - klo:20:24 »
Jees, kiitti vinkeistä!

Mistä muutes tietää että millon kannattaa uusia jarrusatulaan osat? Nythän se ois hyvä tehä kun jo valmiiks muutenki irrallaan, mut ei tietty turhaan viittis. Liitteenä muutama kuva miltä noi näyttää nyt.
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #3 : 13.01.19 - klo:21:54 »
Ite en tekis mitään jos mitään vikaa ei oo ollu. Jos haluu pelata varman päälle ja haluu ropailla vähän ja helppoja hommia, niin ainahan tiivisteet on hyvä vaihtaa, ne kun voi hajota yllättäen ikänsä takia, vaikka nyt ehjiltä näyttäski. Ja samalla tietysti noi helposti putsailee ja maalailee.

Noi siis näyttää tosi hyviltä, mun omat näytti about tältä ennen kunnostusta, kaikki oli jumissa ja pultit & nipat katkeili vaikka kuinka hellästi yritti availla.:

tero84

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 209
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #4 : 05.02.19 - klo:22:51 »
Mimmoset olis noi ebc bluestuff palat radalle?
Edit:näyttää,että ei oo Na 1.6 pikku jarruille saatavilla ebc blue.
hawk blue olis ja hintakin kierroksella paloja kuluineen 300€
Edit:ebc yellowstuff kierros pikkujarruihin palat kuluineen 155€
« Viimeksi muokattu: 06.02.19 - klo:09:20 kirjoittanut tero84 »
NA 1.6 GT28RS #7

kimbou

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 116
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #5 : 01.03.19 - klo:21:05 »
Eikös se se sillee menny meille NA 1.6 vanhuksille että NB jarruhaarukat pitää vaihtaa vaan niin saa isompaa levyä laittaa NB mittojen mukaan.

Korjatkaa viisaammat
Pop-ups only!

Ei se kovaa mee, kuhan ainakin tuntuu että menee siinä se pääasia.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #6 : 02.03.19 - klo:09:51 »
Satuloiden kannakkeet pitää tulla satuloiden mukana jotta sopivat.

Tämä siis nyrkkisääntönä, poikkeuksia on, mutta jos varman päälle haluu pelata niin kannattaa aina ostaa ne isommat satulat kannakkeineen, niin ei tarvii sitte ainakaan lähteä jälkikäteen ettimään niitä oikeita kannakkeita (joita voi olla yllättävän vaikea saada erikseen muuten kuin uutena).

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #7 : 22.03.19 - klo:20:29 »
Onks hajua että mitä eroa on näillä mx5 partsin tarjoamilla HEL Performance teräspunosletkuilla, kun niillä on erikseen standard ja big brake?
https://www.mx5parts.co.uk/brake-hose-performance-mk1-25-standard-brake-p-2227.html
https://www.mx5parts.co.uk/brake-hose-stainless-steel-mk25-brake-p-2228.html

Sit taas esim. jmtuonnilla on vaan yhtä mallia tarjolla mikä menee '94-05 vuosmalleihin(?).
https://www.jmtuonti.fi/hel-performance-jarruletkut/197868-hel-performance-jarruletkusarja-mazda-mx-5-na-nb-18.html
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #8 : 22.03.19 - klo:21:09 »
Sanoisin että isojen jarrujen letkut on pidemmät (mutu). Mä käytin normiletkuja sportin jarrujen kanssa, ja toimi kyllä kun alla oli coilit mitättömällä ulosjoustolla. Isommilla ulosjoustoilla olis varmasti kinnannu vastaan (esim. vakioalustalla, tai jos olis ollu apujouset eikä esijännitystä ollenkaan)

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #9 : 30.03.19 - klo:20:58 »
Jmtuonnin kanssa asiaa kans selviteltiin, ja lopputulema oli tosiaan se että Sportin etuletkut tulis olla 15mm pidemmät mitä normijarruissa. Tuon tiedon mukaan laittoivat letkut tulemaan leikkauspituudeltaan 335mm pituisina. Mut nytpä noi nyt näyttäs kuitenki olevan sit liian pitkät, just ehkä sen 15mm ainakin liikaa. Rattia kun kääntää ääriasentoon niin ottaa jo alatukivarteen letku kiinni. vash
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #10 : 30.03.19 - klo:21:06 »
Letku ainakin lähtee ihan väärään suuntaan satulasta....

Käännä alas suuntaan kuten se kuuluu olla.

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #11 : 30.03.19 - klo:21:09 »
Täytyypä tarkistaa huomenna, mut mielestäni kyllä katoin että vanhakin letku olis lähteny tohon suuntaan.

Edit: Tosin näkeehän sen tosta vanhasta letkusta että jos tapin laittaa koloon, niin sit lähtee letku sivullepäin(?).

Ja liitteenä viel kuva toiselta puolelta missä vanha letku paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 30.03.19 - klo:21:28 kirjoittanut Buhis »
MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #12 : 30.03.19 - klo:21:29 »
Sportista en tiedä mutta NA korisessa lähtee suoraan alaspäin ainakin noi mitkä mulla oli.

Sivulle jos laittaa osuu tolppaan toisessa ääriasennossa ja vanteeseen toisessa(mulla vanne hitusen leveämpi kuin kumi osa).

Mutta tosiaan voi olla Sportissa eri. Omassa lähtee alaspäin ja se alkuperäinen ohjuri oli mulla ainakin suorassa linjassa letkuun nähden ei 90astetta sivussa.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #13 : 30.03.19 - klo:21:34 »
Kävin tarkistaa vielä että on ne vanhat samalla lailla kuin sulla mutta mulla on oltava noi punosletkut alaspäin, ei muuten pelaa.
Kyseessä hel letkut ja tilasin jostain Suomesta. Paksumpi kuin normiversio vielä mitä otin.

Buhis

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Vakiojarrujen parantaminen
« Vastaus #14 : 03.04.19 - klo:20:38 »
Näyttäis siltä että omassa toi letku reitittyy parhaiten ku kääntää vähän yläviistoon satulasta. Liekköhän sillä asennolla noin niinku muuten mitään merkitystä?

MazdaSpeed Miata '05 1.8 Turbo  |  ex. Eunos Roadster '93 1.8   |   ex. MX-5 mk1 '90