Kirjoittaja Aihe: Miata museorekisteriin  (Luettu 1674 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Miata museorekisteriin
« : 28.06.19 - klo:15:33 »
Onko kukaan muu miettinyt miataa museorekisteriin kuin minä? Turbo-miata on lähiaikoina menossa toiselle kerholaiselle ja ajatuksena on löytää ajan kanssa museorekisteriin hyvä yksilö. Pienen haasteen/viiveen aiheuttaa se, että auton valmistusvuoden päättymisestä pitää olla kulunut 30 vuotta. Toisin sanoen ensi vuonna museorekisteriin saa 89-käyttöönotolla olevan auton ja niitä on melko vähän.

DirtyHarry

  • Juniori
  • Viestejä: 16
Vs: Miata museorekisteriin
« Vastaus #1 : 29.06.19 - klo:16:41 »
Itse ostin juuri Ruotsista 90-mallisen pirssin ja kiinnostaa tuo museorekisteröinti. Auto on hyvässä kunnossa ja alkuperäinen. No vanteet on tulossa matkahuollossa, jolloin saadaan renkaat vuoden 1990 henkisiksi.

Mitähän kaikkea se rekisteröinti vaatii?

Mitä ovat museorekisteri sen auton käyttökulut?

Miten tarkasti ajomäärää seurataan, jos ajaa saa "30 päivää"?

Topsu

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 96
Vs: Miata museorekisteriin
« Vastaus #2 : 29.06.19 - klo:18:05 »
Itse ostin juuri Ruotsista 90-mallisen pirssin ja kiinnostaa tuo museorekisteröinti. Auto on hyvässä kunnossa ja alkuperäinen. No vanteet on tulossa matkahuollossa, jolloin saadaan renkaat vuoden 1990 henkisiksi.

Mitähän kaikkea se rekisteröinti vaatii?

Mitä ovat museorekisteri sen auton käyttökulut?

Miten tarkasti ajomäärää seurataan, jos ajaa saa "30 päivää"?

Museoauton vakuutus on voimassa maksimissaan 30pv vuodessa. Normi liikennevakuutuksella voi muistaakseni kuitenkin ajella enemmän.
MX-5 NB 1.8 10AE

Inno75

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: Miata museorekisteriin
« Vastaus #3 : 29.06.19 - klo:19:02 »
Mulla oli museorekisterissä auto (Mini Van -62). Ajomäärää ei seurata mitenkään, ajopäiviä 30 ja katsastus joka toinen vuosi (oliko se kesäkuun alkuun vai loppuun mennessä). Liikennevakuutus ( Mini Vanilla ) ~83€/v ja muutkin maksut samaa luokkaa. 5 v välein museotarkastus. Auton tulee olla tietenkin alkuperäisen kuntoinen tarkastuksessa , lisävarusteet samalta ajalta. Dokumentit omistajista ja historiasta suotavaa. Museotarkastus (valokuvat mukaan x2 ja sitten katsastus ja paperit vakuutuslaitokselle. Tossa kait tärkeimmät.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Miata museorekisteriin
« Vastaus #4 : 29.06.19 - klo:19:53 »
Itse ostin juuri Ruotsista 90-mallisen pirssin ja kiinnostaa tuo museorekisteröinti. Auto on hyvässä kunnossa ja alkuperäinen. No vanteet on tulossa matkahuollossa, jolloin saadaan renkaat vuoden 1990 henkisiksi.

Mitähän kaikkea se rekisteröinti vaatii?

Mitä ovat museorekisteri sen auton käyttökulut?

Miten tarkasti ajomäärää seurataan, jos ajaa saa "30 päivää"?

Museoauton vakuutus on voimassa maksimissaan 30pv vuodessa. Normi liikennevakuutuksella voi muistaakseni kuitenkin ajella enemmän.

Joo, just noin. Laki ei rajaa ajopäiviä. Vakuutusyhtiöt edellyttävät max 30 päivän ajoja museo-liikennevakuutuksella. Voi tosiaan ottaa normivakuutuksen jos haluaa ajaa enemmän

Ja ajopäiviä ei tarvitse ilmoittaa mihinkään, vaikka olisi 30 päivän rajoite.

Una

  • Vieras
Vs: Miata museorekisteriin
« Vastaus #5 : 29.06.19 - klo:20:18 »
Niin, museoautoonhan ei kai kukaan pakota ottamaan museoautovakuutusta.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Miata museorekisteriin
« Vastaus #6 : 29.06.19 - klo:20:28 »
5 v välein museotarkastus.

Mihin tuo perustuu? Ainakaan laista en löytänyt, että ensimmäisen tarkastuksen jälkeen pitäisi käydä uudestaan.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021090

Inno75

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: Miata museorekisteriin
« Vastaus #7 : 30.06.19 - klo:10:48 »
 Enpä tiedä mihin toi 5v välein museokatsastus perustui. Se oli merkitty mun museokatsastuspaperiin.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Miata museorekisteriin
« Vastaus #8 : 30.06.19 - klo:12:30 »
Enpä tiedä mihin toi 5v välein museokatsastus perustui. Se oli merkitty mun museokatsastuspaperiin.

Aika erikoista  ???

Norrena

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 161
Vs: Miata museorekisteriin
« Vastaus #9 : 01.07.19 - klo:21:13 »
Tämä museotarkastuksen uusinta tulee vastaan eri kestoisena milloin missäkin. Tosiasia on kuitenkin, että kerran museokatsastettu auto pysyy museoajoneuvona maailman tappiin, kunhan vuosikatsastuksessa ei todeta sen olevan alkuperäisestä poikkeava (eli museotarkastuksen jälkeen modifioitu). Itselläni on ollut parin viime vuoden aikana kaksi 90-luvun alussa museokatsastettua autoa, joita ei ole koskaan uusintatarkastettu. Iso  biggthumpup. sille, joka museorekisteröi ensimmäisen Miatan!

makinil

  • Juniori
  • Viestejä: 46
Vs: Miata museorekisteriin
« Vastaus #10 : 08.07.19 - klo:15:30 »
Minulla on aikomus laittaa. Näyttää aika haastavalta saada edes nuo 30 vrk täyteen. Meneekö se nyt niin, kun auto on ensirekisteröity 15.10.1990, että ensi vuoden 2020 lokakuun puolenvälin jälkeen se olisi mahdollisuus tehdä? Ainoa muutos alkuperäiseen on Momon ratin vaihto pienempään, jotta sain koivet mahtumaan alle.
iMacInen
NA 1.6
Vm 1990

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Miata museorekisteriin
« Vastaus #11 : 08.07.19 - klo:16:46 »
Minulla on aikomus laittaa. Näyttää aika haastavalta saada edes nuo 30 vrk täyteen. Meneekö se nyt niin, kun auto on ensirekisteröity 15.10.1990, että ensi vuoden 2020 lokakuun puolenvälin jälkeen se olisi mahdollisuus tehdä? Ainoa muutos alkuperäiseen on Momon ratin vaihto pienempään, jotta sain koivet mahtumaan alle.

30 vuotta pitää olla kulunut valmistusvuoden päättymisestä eli 1990 auton saa museorekisteriin 2021. Tuolla on kerrotu vaatimuksista tarkemmin http://www.sahk.fi/15

Ratin joudut todennäköisesti vaihtamaan vakioon ainakin tarkastuksen ja katsastuksen ajaksi