Kirjoittaja Aihe: MX-5 verotus  (Luettu 86806 kertaa)

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #285 : 24.08.14 - klo:13:51 »
Vuosimalli 2000 vero määritellään auton painon mukaan ja vuoden 2001 (alkaen) mallit päästöjen mukaan. Tällä selittyy suuri ero perittävässä verossa, auton arvon määrityksen lisäksi.

Noihin aiempiin keskusteluihin, miten määritellä oman auton arvo tullille kun tekee oikaisuvaatimusta, niin en tiedä millaista painoarvoa tulli antaisi sille jos olisi muutamasta autoliikkeestä saatu krjallinen arvio ko. autosta. Eli käy feikkiostajana hieromassa kauppoja jostain (edullisesta) autosta ja tarjoaa omaa autoa vaihdossa. Tuossa ei tietenkkän kannata liiaksi kehua omaansa.
Toinen mitä voisi ajatella on että tekee autolle harrasteajoneuvovakuutuksen (yli 15-v. vanha). Tässähän vakuutusyhtiön kanssa määritellään yhdessä autolle yksilöllinen vakuutusarvo. Vaatii tietenkin puljaamista jos myöhemmin korottaakin autonsa vakuutusarvoa.
Kolmas on kauppakamarin tavarantarkastajan lausunto, mutta se maksaa ja mahd. verohyöty menee siihen. Korkein hallinto-oikeus on kylläkin pitänyt eräässä tapauksessa tätä luotettavana arvioijana.
Itse en ole kokeillut mitään näistä, vaan liitin oikaisuvaatimukseeni Nettiauton ilmoituksia useammalta kuukaudelta ja mukaan tietenkin perustelut miten oma auto mahdollisesti eroaa noista ilmoitetuista autoista.
Toki voi vedota muihinkin asioihin. Esimerkiksi tulli on todennut että ainoastaan tilastollinen menetelmä on luotettava auton arvon määrityksessä. Voisi siis vedota että tullin tulee käyttää tilastollista arvonmääritystä, eli MAHTI-tietokantaa. MAHTI näyttää näiden autojen osalta 0 kpl verrokkeja (en tiedä miten nyt), joten tullin arvonmääritysperusta on ollut epäluotettava.

Jummi

  • Juniori
  • Viestejä: 2
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #286 : 24.08.14 - klo:14:02 »
No niinpä tietysti. Omaan piikkiin menee kyllä tuo veron määritys.

Täytyy joku valitus tuosta verotusarvosta vääntää, mutta eiköhän se 500€ ole aivan maksimi, jota voi saada takaisinpäin.

Sellaista se on automiehen elämä. Leuka kiinni rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Vannekaupan kautta, luonnollisesti. :)

juhlamokka

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #287 : 28.08.14 - klo:08:40 »
Tullilla on logiikka, joka hinnoittelee auton aina tapauskohtaisesti kahmittuihin verrokkeihin. Kahta samanlaista päätöstä ei tule. Tuo automaatti on varmastikin hilannut arviohintaa
ja arvaa mihin suuntaan, kun todellista vertailukohtaa ei ole.

pulukko

  • Juniori
  • Viestejä: 4
  • Elä kuin viimeistä päivää.
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #288 : 06.05.15 - klo:21:58 »
Moi kaikille! Uusi nimi tälle foorumille. Ostin 1.6 vuosimallia 2000 olevan mx5.  Tuossa viime syksynä ja olen sitä rakennellut talven tallissa. Veroja maksoin 750 melko tarkalleen.Tällainen harrastepeli tälläkertaa,noita moottoripyöriä lähinnä ollut ja on mutta nyt katsotaan miten tämän kanssa.Kytkin auki viikonloppuna jos osat tulee. Talven aikana Maaluutin osittain massasin katon vaihdoin sisustan pesin äänieristin jarrut korjasin etunapa huollot Yms.....
« Viimeksi muokattu: 07.05.15 - klo:06:45 kirjoittanut pulukko »
Elä kuin viimeistä päivää.

Taski

  • Juniori
  • Viestejä: 8
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #289 : 08.05.15 - klo:11:08 »
Omaan '02 170tkm ajettuun 1,6:een tuli 1250€

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #290 : 18.06.15 - klo:13:28 »
-------------
« Viimeksi muokattu: 02.07.15 - klo:10:49 kirjoittanut CD »

Mäksä2012

  • Juniori
  • Viestejä: 1
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #291 : 02.11.15 - klo:19:17 »
Hei,

uutena palstalaisena ihmettelen tänään saapunutta verotuspäätöstä. Miten noita ajoneuvon yleisiä pyyntihintoja oikein arvotaan? Hankin kesällä Saksasta NC, 118 kW, Ensimmäinen käyttöönottopäivä 2.1.2012, km:t noin 19 tkm (mittarin mukaan, tiedä sitten, onko mittaria pyöritetty). Verottaja ei löytänyt nettiautosta vastaavia, vertailuajoneuvoksi oli valittu Volkswagen Beetle 1,2 Cabriolet automaatti. Kaksi sellaista vm. 2013 oli verottaja nettiautosta löytänyt. Äkkiseltään tuntuisi, että tämä
http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/7577345
olisi oikeampi vertailukohde, mikä vero tulisi sen perusteella olemaan, en ole laskenut, mutta tuntuisi että vähän pitäisi tippua. Nyt veropäätös oli rapiat päälle 7 tonnia.

Ikämies

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 146
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #292 : 02.11.15 - klo:20:18 »
Kaikenlaista tullin harjoittamaa autoverokusetusta on tullut koettua ja kuultua vuodesta 2003, mutta tämä on melkeinpä huippu, että verrokkeina on käytetty täysin eri merkkisiä autoja. Ehdottomasti autoverovalituksen paikka, koska on hyvät perusteet.

Mistä sitten verrokkihintoja. Nettihakujen lisäksi kävisin feikki-autonostajana tarjoamassa autoni myyntiin muutamille (esim. kolme) autoliikkeille (suoramyynti tai vaihto). Vaikea saada niiltä kirjallisia tarjouksia, mutta saat jos hierot kauppaa uuden auton ostosta. Tuolloin ei tietenkään kannata liiaksi kehua omaa autoaan.

Voithan laittaa riskillä autostasi feikkimyynti-ilmoituksen nettiin => ei mennyt kaupaksi => ainakin tuo hinta ei ollut autoverotuksen perusteena ollut yleinen markkinahinta.

Korkein hallinto-oikeus on yhdessä casessa hyväksynyt kauppakamarin tavarantarkastajan lausunnon. Lausunto maksaa, joten mieti hyötyä.

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #293 : 02.11.15 - klo:22:01 »
Kaikenlaista tullin harjoittamaa autoverokusetusta on tullut koettua ja kuultua vuodesta 2003, mutta tämä on melkeinpä huippu, että verrokkeina on käytetty täysin eri merkkisiä autoja. Ehdottomasti autoverovalituksen paikka, koska on hyvät perusteet.
Saatan muistaa väärin, mutta käsitykseni mukaan tämä on ollut muinoin melkeinpä ennemmin sääntö kuin poikkeus harvinaisempien automallien kohdalla. Vieläpä niin, että vertailu suoritettiin mahdollisimman kalliiseen merkkiin ja malliin siksi, ettei verottaja kusisi omiin muroihin. Vero määrättiin uutena maahantuodun auton mukaan siinäkin tapauksessa jossa maahantuotu oli vanha ja käytetty. Käytännöstä ei siis vielä ole kokonaan luovuttu. Mutta tähän tapaukseen liittyen on kommenttina se, että onhan tuo beetle melkein sama kuin mäksä. Monelle on sama onko bensa vai dieseli tai vagoni vai roadster.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #294 : 04.11.15 - klo:18:44 »
Mitä helvettiä?!
Don't charge. Super Turbocharge!

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #295 : 05.11.15 - klo:08:47 »
nyt kannattaa kerätä nettiautosta ja muista lähteistä ilmoituksia jonkin aikaa. Sitten verovalitus vetämään ja ilmoitukset liitteeksi. Ainakin yksi kerholainen keräsi puoli vuotta ilmoituksia ja sai valituksen läpi. Kyseessä oli eri merkin auto mutta sillä ei pitäisi olla vaikutusta. Kertokoon itse lisää, jos halua

Kaminari

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #296 : 05.11.15 - klo:18:43 »
... Nyt veropäätös oli rapiat päälle 7 tonnia.

Aika suolaiselta kuulostaa. Toin vuonna 2012 pikkukoneisen Mäxän, joka oli tuontihetkellä 1v3kk vanha. Mittarilukema oli tullaushetkellä 25tkm. Veroksi tuli lopulta parin valituskierroksen jälkeen 4600.
Hannu
ex. MZRKaminari, muutin tunnukseni vähän vähemmän hassuun muotoon
ex. NC 1,8

Jere

  • Juniori
  • Viestejä: 9
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #297 : 26.01.16 - klo:13:05 »
Joo elikkäs olisin kiinnostunut hommaamaan tuolta saksasta mx-5 annatteko ohjeita ja hintaluokkaa mitä kannattaa tuoda vuosimallia ja km määrää yms kaikkea muuta :)

Una

  • Vieras
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #298 : 26.01.16 - klo:15:06 »
Taloudellisesti kannattavinta on tuoda uusi ND, hinta jää ainakin 5 tonnia halvemmaksi kuin Suomessa, vähän ajetussa vielå enemmän.

Ja kun siihen ei pinkka kuitenkaan kenelläkään riitä niin joku maltillisilla kilsoilla oleva ja ruosteettomaksi omin silmin todettu NA tai NB. Mallin valinta on aikalailla kiinni siitä haluaako harrastaa itse ja ostaa perus 1.6:n vai hommata valmiiksi hyvän 1.8:n lukkoperällä ym herkuilla. Kannattaa tuoda kangaskaton lisäksi kovakatolla varustettu yksilö, jos ei muuten niin katosta saa takaisin 500e kun myy sen täällä pois.

Joku erikoisemman mallinen NC, esim niseko tms ois varmaan ihan hyvä kohde myös jos on enempi budjettia.

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #299 : 26.01.16 - klo:18:43 »
Olikos se ny niin, että NB faceliftissä (alkaen 2001) meni raja euro 2 / euro 3? Tuolla merkitystä, jos suunnitelmissa lisätä poweria turbottamalla tai remmiahtamalla. Muutenkin euro 2 antaa vapaammat kädet rakenteluun.
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson