Kirjoittaja Aihe: MX-5 verotus  (Luettu 86851 kertaa)

Norrena

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 161
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #60 : 19.12.09 - klo:10:42 »
No niin, valitus on käsitelty ja tulihan sieltä järkevämpi veropäärös. Päästöarvon määrittelyksi vaihdettiin laskennallinen arvo ja veroprosentiksi saatiin 21,4. Veroa jäi 2345,44e. Maksavat palautettavalle summalle 2,5% koron, joten ei Tulli ihan huono sijoituskohde ole.  :)

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #61 : 19.12.09 - klo:11:23 »
Heräs kiinnostus tulevaa verotusta silmällä pitäen ja selailin noita tullin päätöksiä.
Aika paljon tuntuu olevan kilometreillä vaikutusta.

Lainaus
-90 ajettu 135tkm verot 809.4735€
-90 ajettu 141tkm verot 668.73€
-90 ajettu 192tkm verot 732.56€
-90 ajettu 223tkm verot 691.72€

-91 ajettu 110tkm verot 999.60€
-91 ajettu 184tkm verot 687.43€
-91 ajettu 199tkm verot 840.04€
-91 ajettu 207tkm verot 820.48€
-91 ajettu 225tkm verot 699.69€ huono kuntoseks ilmoitettu
-91 ajettu 252tkm verot 540.07€

-92 ajettu 93tkm   verot 794.25€
-92 ajettu 131tkm verot 860.66€
-92 ajettu 188tkm verot 837.04€
-92 ajettu 197tkm verot 793.07€
-92 ajettu 200tkm verot 598.86€
-92 ajettu 223tkm verot 677.66€ huono kuntoseks ilmoitettu

-93 ajettu 93tkm   verot 1099.35€
-93 ajettu 106tkm verot  975.17€
-93 ajettu 120tkm verot  639.20€ RHD
« Viimeksi muokattu: 19.12.09 - klo:12:12 kirjoittanut samulis »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #62 : 19.12.09 - klo:12:56 »
Heräs kiinnostus tulevaa verotusta silmällä pitäen ja selailin noita tullin päätöksiä.
Aika paljon tuntuu olevan kilometreillä vaikutusta.

Lainaus
-90 ajettu 135tkm verot 809.4735€
-90 ajettu 141tkm verot 668.73€
-90 ajettu 192tkm verot 732.56€
-90 ajettu 223tkm verot 691.72€

-91 ajettu 110tkm verot 999.60€
-91 ajettu 184tkm verot 687.43€
-91 ajettu 199tkm verot 840.04€
-91 ajettu 207tkm verot 820.48€
-91 ajettu 225tkm verot 699.69€
-91 ajettu 252tkm verot 540.07€

-92 ajettu 93tkm   verot 794.25€
-92 ajettu 131tkm verot 860.66€
-92 ajettu 188tkm verot 837.04€
-92 ajettu 197tkm verot 793.07€
-92 ajettu 200tkm verot 598.86€
-92 ajettu 223tkm verot 677.66€

-93 ajettu 93tkm   verot 1099.35€
-93 ajettu 106tkm verot  975.17€

Muistaakseni 0,8% / 5000 km. Eli jos vertailuautolla on ajettu 200 tkm ja hintapyyntö 6000 euroa ja tuontiautolla on ajettu 100 tkm, niin verotusarvo on 16% suurempi --> 6800 euroa. Tästä summasta vähennetään ensin muistaakseni 1500 euroa, jolloin verotusarvo on 5300. Lopuksi veroja tulee esim. 21 % tuosta 5300 eurosta eli 1113 euroa. Vastaavasti 200 tkm ajetulle autolle tulisi veroa 6000-1500 = 4500 ja tästä summasta tuo samainen 21% tarkoittaa 945 euron veroja. Tämä laskelma on tosi suuntaa-antava mutta kertoo sen, että miatojen hintaluokassa kilsoilla on tosi vähäinen merkitys. Samalla tavalla auton kunnolla on vähäinen vaikutus esim. muutama satanen halvempi verotusarvo ja verojen määrässä tämä vaikuttaa muutamia kymppejä.

Eli ulkomailta kannattaa tuoda mahdollisimman hyvä ja vähän ajettu auto, jos hankintahinta ei muodostu esteeksi.
« Viimeksi muokattu: 19.12.09 - klo:14:21 kirjoittanut Marko »

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #63 : 19.12.09 - klo:15:01 »
Talviauton ('91 sunny gti) ALV-palautus 80€ kolahti luukusta tällä viikolla. Auto tuotu 11/06. Mazdasta en moista saanut koska siitä on verovalitus vetämässä. ALV:it tullee kuulemma sitten joskus samalla kun valitus on käsitelty.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Karski

  • Juniori
  • Viestejä: 3
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #64 : 28.12.09 - klo:14:51 »
Tervehdys kaikille, tämä on ensimmäinen viestini tällä foorumilla.

Automaattivaihteista Miataa tekisi mieli, mutta käytettyjen vanhempien mallien tarjonta vaikuttaa lähes olemattomalta. Vaan nyt tätä tuoreinta kovakattoista malliahan on tarjolla automaattivaihteistolla Euroopassa ja jopa Suomessakin.

Virallisen maahantuojan hinnastossa ohjehinta uunituoreelle MX-5:lle automaattivaihteistolla on 43280,12 euroa, josta autoveron osuus on 11620,16 euroa. Mobile.de:stä kurkkailtuina Saksassa olisi tarjolla uusia autoja ALV-verottomaan 22000-24000 euron nettohintaan.

Kuinka paljon tuollaisen uuden Saksan-tuliaisen tuominen Suomeen tulisi maksamaan? Voiko tuota maahantuojan ilmoittamaa autoveron osuutta käyttää arviona tullin antamiksi mätkyiksi (autovero+ALV), jolloin hinnaksi muodostuisi ilman maahantulo-, rekisteröinti- ja katsastuskustannuksia jotain 35000 euroa?

Mistä noista muuten tietää etteivät ole ylivuotista mallia, jos niitä ei ole rekisteröity?  :)

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #65 : 28.12.09 - klo:15:21 »
Virallisen maahantuojan hinnastossa ohjehinta uunituoreelle MX-5:lle automaattivaihteistolla on 43280,12 euroa, josta autoveron osuus on 11620,16 euroa. Mobile.de:stä kurkkailtuina Saksassa olisi tarjolla uusia autoja ALV-verottomaan 22000-24000 euron nettohintaan.

Kuinka paljon tuollaisen uuden Saksan-tuliaisen tuominen Suomeen tulisi maksamaan? Voiko tuota maahantuojan ilmoittamaa autoveron osuutta käyttää arviona tullin antamiksi mätkyiksi (autovero+ALV), jolloin hinnaksi muodostuisi ilman maahantulo-, rekisteröinti- ja katsastuskustannuksia jotain 35000 euroa?

Mistä noista muuten tietää etteivät ole ylivuotista mallia, jos niitä ei ole rekisteröity?  :)

Tutkailin tätä optiota itsekin taannoin. Muutaman tonnin tuossa voinee säästää, mutta itse ainakin katsoin, että aikamoiseen paperirumbaan voi joutua, vaikka homma periaatteessa onkin aika yksinkertainen. Mun käsittääkseni homma menee kuitenkin siten, että maksat auton ostohinnan saksassa (+ suomen alv) ja sen päälle sitten tuon autoveron hinnaston mukaan ~11,6keur.

Mutta jos olet hankkimassa, niin tosiaan, pidä varasi, että saat nimenomaan MK3.5 version, sillä se on varusteiltaan merkittävästi parempi kuin tuo MK3. Ja 2.0 moottorissakin on pieniä eroja.

Karski

  • Juniori
  • Viestejä: 3
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #66 : 29.12.09 - klo:02:16 »
Ok - kiitos tiedosta!

Yhtä ihmettelen vielä: Mazdan hinnastossa ilmoitetaan MX-5 Roadster Coupé 2.0 6AT 2d:n autoverottomaksi mutta ALV:n sisältäväksi ohjehinnaksi 32200 euroa ja arvioiduksi autoveroksi 11620,16 euroa, joista muodostuu kokonaishinta 43820,16 euroa (ilman metalliväriä).

Autoveroa kannettaisiin tässä tapauksessa peräti 36% siinä missä 188 g/km CO-päästöt oikeuttavat vain 27,8% verotukseen - ja onkohan "tavanomaisia alennuksia" (5,5% + 250 euroa) otettu edes huomioon?

Itse lasken autoveron määräksi 8389,76 euroa, eikä autoverosta saa enää kantaa erillistä arvonlisäveroa. Vai saako? Mistä ero?

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #67 : 29.12.09 - klo:09:13 »
Yhtä ihmettelen vielä: Mazdan hinnastossa ilmoitetaan MX-5 Roadster Coupé 2.0 6AT 2d:n autoverottomaksi mutta ALV:n sisältäväksi ohjehinnaksi 32200 euroa ja arvioiduksi autoveroksi 11620,16 euroa, joista muodostuu kokonaishinta 43820,16 euroa (ilman metalliväriä).

Autoveroa kannettaisiin tässä tapauksessa peräti 36% siinä missä 188 g/km CO-päästöt oikeuttavat vain 27,8% verotukseen - ja onkohan "tavanomaisia alennuksia" (5,5% + 250 euroa) otettu edes huomioon?

Itse lasken autoveron määräksi 8389,76 euroa, eikä autoverosta saa enää kantaa erillistä arvonlisäveroa. Vai saako? Mistä ero?

Mun käsittääkseni toi laskutoimitus menee jotakuinkin näin:

Ajoneuvon autoveroton pyyntihinta (sis. alv) 32200 e
Vähennetään tavanomaiset alennukset 5,5 % ja 250 e 2021 e
Autoveroton yleinen myyntihinta 30179 e
Lasketaan verotusarvo 30179 e / (1 - 0,278) 41799,16 e
Kannettavan autoveron määrä 27,8 % 11620,16 e

Eli toi 27,8% ei oo auton verottomasta hinnasta, vaan tietenkin auton kokonaishinnasta laskettu.

http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/uudet_ajoneuvot/index.jsp löytyy noi laskukaavat tosta pdf:stä.

zio

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #68 : 12.02.10 - klo:22:54 »
Mulla tuli veropätös tuossa pariviikkoa sitten ja summa ei ollut kovin paha 1307€  mutta täytyy ottaa huomioon että sain arvon vähennykseen rikkinäisen katon sekä raekuuron tuhoaman maali / peltipinnat, vähensivät niiden takia n.400€ joka luki tullin papereissa.

-Joni-

mmikko

  • Juniori
  • Viestejä: 14
  • Helsinki
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #69 : 12.07.10 - klo:00:47 »
n.1470 € tuli veroa 146tkm ajettuun -99 1.8 mäksään. 
Mx-5 1.8 10th AE -99

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #70 : 28.07.10 - klo:13:51 »
Terveppä vaan! Pakko oli liittyä välittömästä jäseneksi, kun eilen tuli ensimmäinen mäksäni koeajettua! ;)

Tässä oon vähän koittanut urkkia, että mitähän tuollasen mk1 MX-5:sen tuontiauton veroiksi tulisi, mutta en oikein ole saanut selkoa. Osaisiko joku sanoa? Kiikarissa on 1.8-koneella ja alle 150 tkm ajettu auto. Ekaa mallia eli 90-97. ABS ja airbag ovat myös kriteereinä. Itse veikkaan 500-1000:n väliin. Meneeköhän pahasti metsään?

Suomessa kun noiden hinnat heiluvat siellä 6-8 tonnin paikkella, kun Saksasta saisi paremmilla varusteilla 2-3 tonnilla, niin ei oikein kiinnosta nämä "Suomi-autot", jotka nekin on yleensä saksan tuliaisia...

Tuleekos näihin verojen ja rekisteröintikatsastuksien lisäksi vielä jotain muita paperikuluja?
Don't charge. Super Turbocharge!

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #71 : 29.07.10 - klo:15:17 »
Viimeisin 1.8 NA, joka löytyy Tullin taulukosta on joulukuulta. 239 tkm ja veroja 854 euroa. Eli veikkaisin n. tonnin veroja 150 tkm ajetulle.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/au/0912.pdf

2000-3000 euroa on ehkä vähän optimistinen lukema, jos etsit hyvää yksilöä. Saksassa on sama kuin muuallakin eli halvalla ei saa hyvää. Nopealla tarkastelulle siisti ja n. 150 tkm ajettu 1.8 NA maksaa alkaen reilut 3000 euroa. Ja hyvä yksilö max 150 tkm ja huoltokirja löytyy, niin hinta alkaa 4000:n paikkeilta.

Suosittelen satsaamaan hyvään yksilöön, kun hinta ei siltikään nouse kovin korkealle ja edelleen ollaan alle Nettiauton hintojen.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #72 : 29.07.10 - klo:21:50 »
Viimeisin 1.8 NA, joka löytyy Tullin taulukosta on joulukuulta. 239 tkm ja veroja 854 euroa. Eli veikkaisin n. tonnin veroja 150 tkm ajetulle.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/au/0912.pdf

2000-3000 euroa on ehkä vähän optimistinen lukema, jos etsit hyvää yksilöä. Saksassa on sama kuin muuallakin eli halvalla ei saa hyvää. Nopealla tarkastelulle siisti ja n. 150 tkm ajettu 1.8 NA maksaa alkaen reilut 3000 euroa. Ja hyvä yksilö max 150 tkm ja huoltokirja löytyy, niin hinta alkaa 4000:n paikkeilta.

Suosittelen satsaamaan hyvään yksilöön, kun hinta ei siltikään nouse kovin korkealle ja edelleen ollaan alle Nettiauton hintojen.

Juu kyllähän se yleensä vähän niin menee, että jos haluaa halvan ja hyvän, niin pitää sitten hommata molemmat, erikseen....

Kattelin tuossa noita 3000-4000 hintaluokan autoja ja niissä melkein kaikissa oli laitettu kaaria, vanteita tai body partseja tai sitten olivat NB-mallia. Itelle kelpaisi ihan hyvin tekniikaltaan hyväkuntoinen perusauto peltivanteilla. Kattoja yms. saa talven aikana sitten viriteltyä ja esim. vanteet ja soittimet melkein mieluiten hommaan itse joka tapauksessa. Saapahan ainakin just sellaiset, kun haluaa. :)

Itseasiassa tein juuri tänään tilauksen tutulle, jonka firma tuo Saksasta autoja maahan ja joka menee hakemaan autoja viikonloppuna. Vaihtoehtoja on muutamakin (ja otin myös 1.6:siakin mukaan vaihtoehdoiksi), joita kaveri käy tsekkaan. Jos hyvä yksilö löytyy, niin rekan kyytiin vaan. Hyvällä tuurilla ensimmäinen mx:äni saattaa olla pihassa jo viikon-parin päästä!

Eli katsotaan, mitä löytyy...
Don't charge. Super Turbocharge!

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #73 : 29.07.10 - klo:22:54 »
... otin myös 1.6:siakin mukaan vaihtoehdoiksi...

Vuosimalleissa 94-97 on 1,6 litran koneessa paljon vähemmän hepoja. Älä ihmeessä ota sitä. Suosittelisin hyvän 1,8n ostamista vaikka se vähän maksaisikin tai kestäisi. Eikä niiden ylimääräisten heebeleiden takia kannata ehdokasta reputtaa jos muut asiat on kohdallaan.

Mutta tärkeintä on että olet löytänyt sen oikean mallin  :)
Tervetuloa joukkoon.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #74 : 29.07.10 - klo:23:04 »
Samaa mieltä Opus5:n kanssa. Mieluummin 1.8 ja varsinkin, jos virittämistä mietit.

Vm 94-97 1.6-litraiset ovat 90-heppaisia eli 40 hv 1.8:aa heikompia.