Kirjoittaja Aihe: Paremmat jarrut  (Luettu 74564 kertaa)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #15 : 02.07.09 - klo:15:37 »
Juu vähän arvelinkin että joudun tilaamaan nuo jostain
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Österbotten

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 53
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #16 : 02.07.09 - klo:21:46 »
 Mullekin kelpaisi paremmat jarrut, ihan normaali liikenteeseen. Onko meidän volvossa tosiaan niin paljon tehokkaammat jarrut miataan verrattuna kun miltä tuntuu, vai onko ne vain voimakkaammin tehostettuja? Green stuff ja red stuff, vaatiiko ne lämmittelyä? kumpion parempi normaaliajoon, en kaipaa mitään kisaauton jarruja?

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #17 : 02.07.09 - klo:22:41 »
Miatassa on onneton tehostin. Jarrut itsessään ovat tehokkaat.

Täytyisi itsekkin palat tilata eteen ja taakse mutta mistä kannattaa?

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #18 : 02.07.09 - klo:22:50 »
Oon jonkin verran lukenu noista jarrupaloista arvosteluja ja periaatteessa lista paremmuusjärjestyksessä menee näin:
Carbotech AX6 - Sopii melkein vain radalle. Vaatii paljon lämpöä toimiakseen. Kuulemma loistava pito. £275
Axxis Ultimate - Loistavat jarrut sekä radalle että kadulle. Tarraavat hyvin kylminäkin. Ainut huono puoli näissä on että pölyävät muita enemmän. £105.00
EBC Yellowstuff - Hyvät jarrut sekä radalle että kadulle. ~£100
EBC Greenstuff - Hyvät jarrut kadulle. Radalla kuulemma kuluvat nopeesti. ~£80
EBC Ultimax - Peruspalat. Vastaavat orkkispaloja. En ole kuullut kenenkään ajavan radalla näillä se jo kertoo varmaan jotain :) ~60e
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #19 : 02.07.09 - klo:23:40 »
Nuo Yellow stuffit toimii kylmänäkin oikeen hyvin, eikä juurikaan pölyä. Paremman tuntuiset ne on kuin greenstuffit (tosin mulla oli 1.6:n levyillä noi greenit ja nyt on 1.8:n levyt ja keltaset).

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #20 : 03.07.09 - klo:00:42 »
Jep monet suosittelee noita Yellowstuffeja Greenstuffien sijaan
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #21 : 03.07.09 - klo:11:08 »
Käytiin ennen Ahveniston ajoja Sarlin Race Teamissa ja siellä kerrottiin, että tekevät tilauksesta jarruja. Hintaa tuli 1000-2000 euroa mutta olisipahan ainankin hyvät jarrut  :) Osaako kukaan sanoa jarrujen muutoskatsastuksesta eli miten teetettyihin jarruihin tai muuten muutettuihin jarruihin suhtaudutaan, kun kyse on vanhasta autosta. Eli ei ole tyyppihyväksytty, kuten suurimmalla osalla täällä (=vanhempi kuin 1998)

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #22 : 03.07.09 - klo:13:03 »
Kunhan et käytä sarliinin myymiä alumiinisia liittimiä niissä punosletkuissa niin ihan vapaat kädet on.

Alumiinisista meinaan saa ajokieltoa. nim kokemusta on :P

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #23 : 03.07.09 - klo:16:18 »
Käytiin ennen Ahveniston ajoja Sarlin Race Teamissa ja siellä kerrottiin, että tekevät tilauksesta jarruja. Hintaa tuli 1000-2000 euroa mutta olisipahan ainankin hyvät jarrut  :) Osaako kukaan sanoa jarrujen muutoskatsastuksesta eli miten teetettyihin jarruihin tai muuten muutettuihin jarruihin suhtaudutaan, kun kyse on vanhasta autosta. Eli ei ole tyyppihyväksytty, kuten suurimmalla osalla täällä (=vanhempi kuin 1998)

Nehän käyttää Spec miata -sarjassa 1.8l orkkisjarruja + hyviä jarrupaloja. En vaan voi kuvitella, että joku perusjamppa vois ikinä tarvita mitään 1000-2000€ jarruja katukäyttöön. Tietysti ne näyttää cooleilta ja niistä saa rispektiä, mutta... No, kukin tyylillään.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #24 : 04.07.09 - klo:21:01 »
Nehän käyttää Spec miata -sarjassa 1.8l orkkisjarruja + hyviä jarrupaloja. En vaan voi kuvitella, että joku perusjamppa vois ikinä tarvita mitään 1000-2000€ jarruja katukäyttöön. Tietysti ne näyttää cooleilta ja niistä saa rispektiä, mutta... No, kukin tyylillään.

Jos ei osaa ajaa, niin silloin pitää laittaa sellaiset vehkeet, että näyttää kuin osaisi  ;D

No ehkä ei sentään. Eipä varmaankaan noita 1000-2000 euron jarruja kukaan miataansa laita.

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #25 : 05.07.09 - klo:15:02 »
Kuka mitäkin jarruiltaan haluaa, ja onhan noi päivitykset aina vähän rahastakin kiinni.

Sellainen peruspäivitys, missä 1.6:n etujarrut muuttuivat 1.8:n etujarruiksi, kierros hyviä paloja ja uudet nesteet, tuli maksamaan noin 850e. Itse tehtynä työt eivät maksaneet mitään. Uudet palikat: eteen 2 x 1.8:n brake caliber bracket (uudet), 1.8:n uritetut etulevyt (Tarox), kierros Ferodon paloja ja uudet nesteet + ilmaus korjaamolla teetettynä. Olisin toki voinut ostaa Bilthemasta tarvike etulevyt, romikselta kehykset ja halvimmat mahdolliset palat, mutta en halunnut vanhojen romujen tilalle uutta romua... Tuohon jos olis ostanut vielä päälle bolton teräspunosjarruletkut vaikka IL:ltä, niin hinta olis ollut tasan tonni.

1.8:n jarrujen perusparantaminen on toki vähän toinen juttu, eikä sitä tarvitse välttämättä juuri noin tehdä.

Niin, kadullehan nuo vakiotkin olivat ihan riittävät ja radallakin pärjäsi pari-kolme kierrosta täpöä aivan mainiosti. Mutta, edelleenkin tuntuma voisi olla parempi lukkiutumisen rajalla. Nykyiset edelleenkin saa ylikuumenemaan, mutta hyvien palojen takia eivät häivy. Levytkin on sen verran laadukasta materiaalia, että eivät jäähtyessään vedä kieroon.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #26 : 09.07.09 - klo:18:20 »
Tosiaan mun budjettijarrupäivitys tuli sisältään:
jarrupalat - Axxis Ultimate Brake Pads - 1800, Front/Rear Set - 91.30 £ (http://www.performance5.com/)
jarruletkut - HEL Performance stainless steel - 54.95 £ (http://www.hosesolutions.org.uk/)
nesteet - ATE SuperDOT4 - n. 30e/L (www.fixus.fi/)
extrana tilasin viel Speed Bleederssit joilla onnistuu tuo jarrujen ilmaaminen hetkessä. Eli tuommoset venttiilit jotka päästää nesteet ulos muttei ilmaa sisään.

Jarrupaloiks olis kelvannu myös EBC Yellowstuffit mutta otin nuo Axxissit kun niitä on niin kehuttu. Goodridge jarruletkujen laatua monet on moittinut niin tilasin niiden sijaan noi HEL:in valmistamat letkut.
« Viimeksi muokattu: 12.07.09 - klo:20:19 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #27 : 09.07.09 - klo:23:33 »
Sitten kun on paikallaan niin heti vaan kokemukset tänne letkuista ja jarrutehon ja tuntuman muutoksesta. Oliko ennen siis kaikki vakiopalaa ja vanhat nesteet?

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #28 : 12.07.09 - klo:20:18 »
Eipä ollu mitään jäljellä noista vanhoista paloista.  ::)

1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #29 : 12.07.09 - klo:22:20 »
Onko kukaan tutkinut olisko minkään muun auton levyt lähellekään samanlaiset kuin MX:ssä? Esim tuolla DNSF:n puolella ovat teettäneet sovite paloja joilla saadaan audi A8:n 323mm jarrulevyt nissanin satuloilla sx:ään. Ei vaadi kovin kummosta sovitetta ja itse sovite ei tulisi kovin kalliiksi. Pitäisi vaan keksiä joku fiksu kohtuu hintainen vaikka 4 mäntänen satula ja joku isohko jarrulevy joka mitoiltaan olisi kohtuu sopiva MX:ään. Brembon sivuilla oli muistaakseni aika hyvä katalogi jolla pysty mittojen/jaon mukaan etsimään levyjä. Kun ois vaan aikaa niin vois sieltä jossain vaiheessa kaivella sopivia levyjä. Millekään vakio satuloille tuskin kannattaa alkaa ruveta sovitteita isommille levyille tekemään, kun ei ne vakio satulatkaan kovin kummoset ole. :-\ Tolla tavalla vois saada koottua setin jolla sais aika isot jarrut MX:ään ilman että se maksaa 1000-2000€. ;)


NA 1,8 turbo