Kirjoittaja Aihe: Paremmat jarrut  (Luettu 74583 kertaa)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Paremmat jarrut
« : 28.03.08 - klo:18:05 »
Onko ideoita, miten jarruja voisi parantaa jos/kun tehoa nostetaan ja autoa ajetaan silloin tällöin radalla mutta pääasiassa kadulla. Eli pitää olla sellaiset osat, joilla pääsee katsastuksesta läpi. Kyseessä on -95 mallinen auto 1,8-litraisella koneella
« Viimeksi muokattu: 11.11.09 - klo:08:52 kirjoittanut Samsa »

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #1 : 28.03.08 - klo:20:14 »
Esim:

- EBC:n greenstuff jarrupalat / tai jotkut muut paremmat palat
- Teräspunos jarruletkut
- Kunnon jarrunesteet

Tommosella upgradella pääsee vielä melko edullisesti. Jos haluaa laittaa rahaa menemään niin sitten eteen nelimäntäsatulat ja niille suuremmat levyt, vakiokokoiset takajarrut varmaan riittää aika pitkälle.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Kassu

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 135
    • Kotisivu
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #2 : 29.03.08 - klo:10:23 »
Viimekesänä piti uusia jarrupalat, tilasin EBC:n greenstuffit UK:sta kun tuli halvemmaksi tilata sieltä kuin ostaa kotomaasta. Tai sitten en vain löytänyt sitä halpaa paikkaa suomesta.. Jäi semmonen mielikuva että pysähtyis paremmin greenstuffilla, mutta eihän sitä varma voi olla kun ei mittaa muulla kuin perstuntumalla. Mutta miata.nettiä plärätessä on jäänyt mieleen seuraavia asioita, saa korjata jos olen väärässä

- jarrutehoja lisättäessä halvimmalla pääsee kun vaihtaa jotkut muut kuin vakiojarrupalat. Eli vakiolevyt verrattuna muihin on ihan OK kamaa, ja niitä vaihtamalla erimerkkisiin mutta samankokoisiin ei saada huomattavaa muutosta aikaan.

- vaihtaa teräspunosletkut, ei paineet katoa letkujen "pullisteluihin".

- jarrulevyissä urat/reiät eivät käytännössä vaikuta millään tavalla normikäytössä / pienessä rata-ajelussakaan. Eli jos ne haluaa laittaa sporttisen lookin takia, sehän on ihan OK kunhan vain tiedostaa sen ettei niistä oikeastaan ole muuta iloa kuin se sporttinen ulkonäkö...

- seuraavana on listalla sitten suurimmat vakiojarrut reseptillä vakiot isot levyt + jotkut racing palat + teräspunosletkut

- paras resepti pysähtyvyydelle on minimoida rengas+vanne paketin paino, maksimoida renkaan pito, maksimoida jarrulevyn halkaisija, maksimoida paine väliltä jalka - jarrupalat, maksimoida kitka väliltä jarrulevy - jarrupalat. Tuohan on oikeastaan vain loogista kun alkaa asiaa pähkäilemään..

Kattoahan ei rahanmenolle ole, suuremmat levyt saattaa aiheuttaa vanteiden uusimisen jne. Entiä auttoko tuo ylläoleva sua ollenkaan, ite tulin siihen tulokseen että tilasin vain uudet palat...
-01 MX-5 1.8s

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #3 : 01.11.08 - klo:13:44 »
Nostellaan nyt sitten urakalla näitä vanhoja topicceja.... Mutta meneepähän oikeaan osioon.

Onko "jarrukilvet" eli ne peltiläpykät levyn takana pakolliset katsastuksessa. Meinasin repiä ne irti takajarruista koska ne on karsean näköiset. Mulla siis 1.6 kilvet joita on hieman "modifioitu" että 1.8 levyt mahtuu pyörimään.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #4 : 03.11.08 - klo:13:55 »
Varma ehkä  ;) Mun mielestä ei ole pakko olla, mutta vaikka olis kuinka rumat ne kannattais säilyttää tai ainakin rakennella siistimmät tilalle. Suojaa jarruja pas.., lialta, ei niitä vissiin huvikseen sinne asennella. Etukilvissähän on semmonen jäähdytysilman "haukkaajakin".

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #5 : 24.06.09 - klo:09:15 »
Nostellaas taas vanhaa ketjua  8)

Kurvailin tuossa eilen paikallista mutkatietä ja kotiin tullessa huomasin että kuljettajan puoleinen etujarru pitää "rahinaa" ajaessa. Ilmeisemmin mutkatiet söi loppuun nämä jo valmiiks kuluneet jarrupalat. Mitäs nyt sitten tilalle? Yllättävän monet näyttää boikotoivan noita EBC paloja ja suosivat Axxis merkkiä sen sijaan.

P5:lta sais:
Axxis Ultimate Brake Pads Front/Rear Package (exc Sport Brakes) all years - £105.00
Stainless Steel Brake Lines - By Goodridge £70.00
« Viimeksi muokattu: 24.06.09 - klo:09:35 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #6 : 24.06.09 - klo:11:51 »
Uskomatonta. Kävin paikalliset liikkeet läpi ja mistään ei löydy MX-5 jarruja. Paikallinen varaosaliike löysi jostain ulkomailta 180e /setti eteen, EI KIITOS!. Mazdan jälleenmyyjä ei löytänyt mistään paloja. Motonetissä oli palat vaan NA malliin. Ei tämä nyt näin harvinainen auto voi olla  :-[
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #7 : 24.06.09 - klo:15:20 »
Pistin sporttiauton kautta tilausta EBC Ultimax jarrupaloista. Makso vain 32euroa! Noiden toimivuudesta en osaa sanoa et voi olla et nää jää mun viimesiks sanoiks  :D
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #8 : 25.06.09 - klo:12:40 »
Pistin sporttiauton kautta tilausta EBC Ultimax jarrupaloista. Makso vain 32euroa! Noiden toimivuudesta en osaa sanoa et voi olla et nää jää mun viimesiks sanoiks  :D

Ei paha. Kerro jos pystyt miten kävi, pitäs itellekkin hommata. Onko sun 10AEssä samat jarrut kuin vakio 1,6sessa?

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #9 : 25.06.09 - klo:12:43 »
1.8 koneisiin menee eri jarrupalat. Jarrupalat eroaa viel 94-97,98-01,01-04 vuosimallien välilläkin
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #10 : 02.07.09 - klo:10:44 »
Laitoin P5:en Phililtä tilausta Axxis ultimate jarrupaloista + metalliletkuista. Noiden kaveriks Phill suositteli ATE SuperDOT4 nesteitä ja Hankook RS2 gummeja. Kuulemma isommista jarrulevyistä ei ole hyötyä. Vaikka Phill niitä myykin niin ei suositellut mulle noita  :)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #11 : 02.07.09 - klo:11:06 »
Mulla on samat letkut ja Aten nesteet ja rasvat. Melko kallista jarrunestetta ~30/litra, tosin kivan väristä, sopii sun auton väriin ;) . Palat mulla on EBC:n yellow stuffit.
Kannattaa tarkistaa letkuja asentaessa renkaitten maksimikulmat, ettei letkut ota renkaisiin kiinni.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #12 : 02.07.09 - klo:13:47 »
Saako tuota Aten nestettä ihan suoraan kaupasta vai ainoastaan tilaamalla?
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #13 : 02.07.09 - klo:14:41 »
Mä ostin sen varaosaliikkestä joka myy fixuksen tuotteita. Kannattaa soittaa ja varmistaa että sitä on hyllyssä tai pistää tilaukseen. Samalla voi tilata sen aten jarrurasvan, kestää mukavasti lämpöä ja tuntuu toimivan hyvin noissa liukupulteissa.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Paremmat jarrut
« Vastaus #14 : 02.07.09 - klo:15:20 »
Harvassa paikassa on hyllyssä tota. Riihimäellä esim on yksi paikka ja sielläkin vain koska rallityypit hakee kamansa sieltä.