Kirjoittaja Aihe: Jakopäänn hihnan vaihtoväli  (Luettu 1446 kertaa)

Kaledis

  • Juniori
  • Viestejä: 15
Jakopäänn hihnan vaihtoväli
« : 04.03.20 - klo:11:20 »
Miten on jos jäkopään hihna on vaihdettu lähes kymmenen vuotta sitten, mutta kilometrejä on autolla ajettu noin 10000 niin pitäisikö vaihtaa? Tuleeko haittaa jos hihna katkeaa muuta kuin tielle jäänti? MK2 VM.1998 kyseessä.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Jakopäänn hihnan vaihtoväli
« Vastaus #1 : 04.03.20 - klo:13:23 »
Ei haittaa tosiaan kuin vain matkan katkeaminen.

Suosittelisin vaihtamaan kun mahdollista. Omalla oli ajettu 7 vuotta ja oli aika loppu kumin haurastumisen vuoksi. Kilometrejä oli tullut noin 30 tonnia sinä aikana.

Ja tosiaan selviää pelkällä hihnan vaihdolla noilla kilometreillä. Itse en uusinut viimeksi mitään muuta kuin hihnan kun rullat oli timmit laakereiltaan.

Kaledis

  • Juniori
  • Viestejä: 15
Vs: Jakopäänn hihnan vaihtoväli
« Vastaus #2 : 06.03.20 - klo:23:20 »
Kiitos vastauksesta. Millä kilometreillä tai vuosilla rullat alkavat olevan lopussa tai uusimisen tarpeessa? Mitähän korjaamot laskuttavat pelkän hihnan vaihdosta??

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Jakopäänn hihnan vaihtoväli
« Vastaus #3 : 07.03.20 - klo:07:43 »
Ei taida liikkeet vaihtaa ilman että uusit kaikki mutta hinnaltaan pyörii 300€ luokilla jos viet itse osat. Tai pyydä tarjous osilla niin näät onko suomilisää lyöty mukamas tietämättömälle(kuvittelevat ettei osia saa Suomesta mutta saa, taitaa olla koko Jakopää osat 150€ vesipumpun kanssa).

Oliks auto missäpäin suomea? Osaisi vaan vinkata jos likellä mitä paikkoja ite tiedän.

Jos likellä mua niin mä voin pelkän hihnan ja venttiilikopan tiivisteen kyllä vaihtaa sulle.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Jakopäänn hihnan vaihtoväli
« Vastaus #4 : 07.03.20 - klo:07:46 »
Niin joo ja rullat ainakin aijemmin kestäneet sen 120tonnia kuten Jakopää kilometrit ilmoitettu. Vuodet tekee vain sen että ruostuvat jos kylmässä säilytys talvisin.

Samalla kun jakopään uusii niin laittaisin venttiilikopan tiivisteen kun se kuitenkin alkaa vuotamaan kun se on pakko avata tossa operaatiossa.

M.K

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 2
Vs: Jakopäänn hihnan vaihtoväli
« Vastaus #5 : 09.04.20 - klo:17:52 »
Jakopään hihnan vaihto olisi ajankohtainen itselläkin. Tilasin juuri MX5Parts:lta jakohihnasarjan ja muut osat vesipumppuineen päivineen, tuli tilattua myös tiivisteitä mitä olisi hyvä uusia samalla kun niihin pääsee käsiksi.

Millä aikavälillä vesipumppu kannattaisi uusia? En tiedä, onko sitä ikinä vaihdettu tähän autoon. Ikää on 19 vuotta, mutta kilometrejä vain noin 65 tkm. Toki se tulee nyt kuitenkin todennäköisesti vaihdatettua, kun kerran sen tilasinkin..

Onko Pirkanmaalla Tampereen seudulla hyvää suositeltavaa korjaamoa/tekijää, jolla jakohihnahuollon voisi teettää? Onko jotain näihin erikoistunutta tai muuten hyväksi ja luotettavaksi osoittautunutta paikkaa, jonne auton uskaltaa turvallisin mielin viedä? Saisi olla tietysti myös samalla järkihintainen. Merkkihuollosta kysyin jo tarjousta, n. 600€ maksaa jakohihnan vaihto. Tuohon ei siis sisälly vesipumpun vaihto.
Samalla kertaa voisi tehdä huollon, eli suodattimet, öljyt ja tulpat, kun tuli nekin tilattua.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Jakopäänn hihnan vaihtoväli
« Vastaus #6 : 09.04.20 - klo:23:25 »
Hyvä se pumppu olisi vaihtaa hihnan vaihdon yhteydessä, mulla on kahdesta mx-5:stä pettänyt vesipumppu 120-130tkm tienoilla. Kummassaki tapauksessa hihna oli vaihdettu 100tkm kohdalla, mutta pumppu oli jätetty uusimatta. Eli pieni säästö tuo äkkiä ison kustannuksen/harmin kun joutuu tekee/teettää työn uusiks, ja yleensä se pumppu hajoo just sillon ku ei sais.

DirtyHarry

  • Juniori
  • Viestejä: 16
Vs: Jakopäänn hihnan vaihtoväli
« Vastaus #7 : 14.04.20 - klo:16:19 »
Ite vaihdoin tässä talvella itse ja noudatin tätä ohjetta. Todella hyvä ja yksityiskohtainen. En ole muuten aiemmin vaihtanut hihnaa mihinkään laitteeseen. Osat ostin settinä vesipumppuineen Mx5parts ilta. Neitsyys siis meni. Niin auto vielä käy ja kukkuu. Minullakin oli 10 vuotta vanha hihna, jolla ajettu muutama tuhat. Puretut osat olivat uudenveroisia.