Kirjoittaja Aihe: NB Saksasta kokovuotiseen käyttöön.  (Luettu 2360 kertaa)

leeves126

  • Juniori
  • Viestejä: 3
NB Saksasta kokovuotiseen käyttöön.
« : 08.06.20 - klo:19:59 »
Moikka,

Liityin foorumille tänään ja olen parhaani mukaan yrittänyt löytää vastauksia seuraaviin kysymyksiin. Ideana siis olisi miata ostaa kokovuotuiseen käyttöön, ja saksassa hintataso sen verran edullisempi ja tarjonta laajempaa, että alkanut kiinnostamaan. Minkälaisia kokemuksia hakureissuista? Onko muita tuontimaita joita kannattaa katsoa?

Muuta pohdittavaa ensi miatan ostossa

a) mahdunko sisään (mukavasti). (tästä lisää alla)
b) Onko järkevää hakea saksasta, kuinka iso mahdollisuus tulla kusetetuksi?
c) Olisi tulossa 18-19 vuotiaalle jannulle käyttöautoksi, eli talvella pitäisi myös päästä liikkeelle, eikä talvipaikkaa ole (ainakaan vielä)

Omat mittani 182cm ja 85 kg ja vähän pelotaa miten mahdun ja tämä pitäisi päästä kokeilemaan ennen saksan reissua :Dd
Suomesta ostasisin mielelläni, mutta tässä iässä hinta aika merkittävä tekijä, joten Saksa houkuttelisi verojen ja tuontikulujen jälkeenkin
Parhaani mukaan olen tästä talvikäytöstä lukenut täältä ja vähän tuntuu jakavan mielipiteitä. Osa sanoo, että pelaa hyvin, osa sanoo kovakatto, osa sanoo ei ikinä. Onko sisäpaikka täysin välttämätön? Semmoseen täällä Helsingissä olisi (ehkä) mahdollisuus - siis vuokrata tallipaikka talvikuukausiksi.

-Miata neitsyt-

OJ

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 63
Vs: NB Saksasta kokovuotiseen käyttöön.
« Vastaus #1 : 08.06.20 - klo:22:58 »
Oon 4-5 talvea ajanut na-miatalla talvella. Ilman tallipaikkaa eli auto ihan vaan ulkona säiden armoilla. Kaksi talvea kovalla katolla ja muut rätillä. Kova katto helpottaa kyllä elämää mutta rätinkin kanssa pärjää. Isoin ongelma varmaan ainakin Na:n kanssa muovinen takaikkuna, johon ei juuri pakkasilla uskalla koskea. Uudemmissa tuo taitaa olla lasia eli ei liene samalla lailla ongelma.

Muuten ihan oiva talviauto. Lähtee hyvin käyntiin jne kunhan akku kunnossa ja lohkolämppäri on helppo asennella jos/kun ei ennestään kuitenkaan moista ole.  Kevyenä takavetona ei toki hirveän hyvä ole etenemään yhtään hankalammissa paikoissa, mutta kaupunki olosuhteissa ainakin itse pärjäsin ihan kivasti.

Noilla mitoilla uskoisin että sisälle mahdut vielä ihan kivasti, mutta toki varmaan helpoin vaikka käydä joku yksilö Suomessa koeajamassa, niin siinähän tuon varmistaa.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: NB Saksasta kokovuotiseen käyttöön.
« Vastaus #2 : 09.06.20 - klo:08:17 »
Mahdut helposti sisälle. Mulla se 181cm ja läskiä 110kiloa eikä ongelmaa.
Penkki vähän tietty huono tossa omasta mielestä mutta voihan siihen vaihtaa paremman. On liian sohvatuolimainen omasta mielestä siis.
Menee ympärivuoden pelkällä rätillä. Mulla oli takalasillinen malli NA korissa ja kaksi vuotta ajelin ympäri vuoden.
Ei ollut lohkariakaan kun lämpiää niin nopeasti.
Plussaa jos rätin kanssa ajelee, päällä ei ole kylmä kun rätti ei hohkaa kylmää(en käytä pipoa ;) miinusta meteli on vähän kovempi.
Kovalla katolla taas äänitaso matalampi mutta hytti tuntuu kylmemmältä pidempään.

Mätiä näistä tulee jos ajaa talvella pesemättä sitä jatkuvasti alustasta tai ainakin helmoista. Ruostesuojaus kannattaisi teettää mutta tuppaavat olemaan nb korimallitkin jo ruosteessa varsinkin jos katsoo halvemman/keski hintaisia.

Oma auto oli ajossa tosiaan 2 vuotta ympärivuoden ja sen jälkeen säilytyksessä pressun alla lumihangessa sen 6 vuotta eikä se mennyt miksikään ulkona. Viimeiset pari vuotta vasta ollut sisällä säilytyksessä kun tuli fiksattua maalipinta kuntoon.

Sanoisin että ihan hakee sellaisen kuin haluaa ja kovakatosta ei ole varsinaista hyötyä. Itse ajaisin rättikatolla talvella.
PS. Omasta kokemuksesta myös jos kovakatto on käytössä koko talven niin keväällä voi olla ongelmaa saada rättikattoa taas venymään paikalleen. Se menee kasaan ollessaan taitettuna eikä ole siis enää tarpeeksi pitkä paikalleen. Saa venytellä auringossa tai lämmöllä.
Tämä ei sitten koske mohair kattoa vaan sitä vinyylistä. Mohair ei juurikaan kutistu kun on kiinni taitettuna.

akir0

  • Kerhon rahastonhoitaja
  • Yleisvalvoja
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1083
Vs: NB Saksasta kokovuotiseen käyttöön.
« Vastaus #3 : 09.06.20 - klo:13:22 »
Yhden Mx-5:n olen parissa talvella pilannut sillä, että ajoin sen aika suolamoskasta suoraan lämpimään talliin aina yöksi. Varsin rapeaksi meni reunat ja kaaret kun auto pääsi aina sulamaan ja sitten taas keräämään suolan ja kosteuden pohjaan.

En siis ainakaan tuota suosittele tekemään, todennäköisesti parempi, että se on jatkuvasti ulkona.

leeves126

  • Juniori
  • Viestejä: 3
Vs: NB Saksasta kokovuotiseen käyttöön.
« Vastaus #4 : 09.06.20 - klo:18:54 »
Yhden Mx-5:n olen parissa talvella pilannut sillä, että ajoin sen aika suolamoskasta suoraan lämpimään talliin aina yöksi. Varsin rapeaksi meni reunat ja kaaret kun auto pääsi aina sulamaan ja sitten taas keräämään suolan ja kosteuden pohjaan.

En siis ainakaan tuota suosittele tekemään, todennäköisesti parempi, että se on jatkuvasti ulkona.

Okei en tuota edes tullut ajatelleeksi. Ehkä se voisikin olla parempi jättää paikka vuokraamatta. Ja kiitos kaikille muillekkin pikaisista vastauksista! Mukava nähdä kuinka aktiivinen foorumi on :Dd

Sitä voisin kanssa vielä kysyä, että onko muilla kokemusta saksa-autoista, haitko itse vai ulkoistitko hakureissun jollekkin hakufirmalle? NC mallitkin lähtivät jo 3k ja ylös päin, mutta kyseisessä mallissa on sitten taas verot tuplana verrattuna NB malliin. Olisiko loikka mk3:een (kuinka) kannattava?

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3969
Vs: NB Saksasta kokovuotiseen käyttöön.
« Vastaus #5 : 09.06.20 - klo:20:15 »
Jos hankkisin MX5:n ympärivuotiseen käyttöön, niin ottaisin mahdollisimman uuden. Hyvät NB:t on suht kalliita ja sellaista on ikävä ruostuttaa Suomen talvessa. ND olisi tietysti paras vaihtoehto mutta hinta on toki esteenä.

Ilotalo

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 19
Vs: NB Saksasta kokovuotiseen käyttöön.
« Vastaus #6 : 09.06.20 - klo:23:32 »
Itsekin olen nyt muutaman talven ajellut NB:llä ja kovalla katolla. Ostin Suomesta joten hei noudosta tietoa.
Kyllä se pieni koppi nopeasti talvella lämpenee ainakin mulla. Eikä ole lohkolämmitintä ja säilytän autoa kylmässä parkkihallissa.

Jos vaan tällaisesta autosta pitää niin kyllä saa ajella kesät talvet hymyssäsuin. Kaikki ei kuitenkaan tykkää. Et jos ei tiedä tykkääkö niin kohtuuhintanen NB saksasta ja katot onko sun mieleen. Ei tuu niin suurta surua, jos pikkasen ruostuu.   :)
MX-5 NB -98 Speeduino ja FlexFuel

Inno75

  • Kerholainen
  • Juniori
  • Viestejä: 30
Vs: NB Saksasta kokovuotiseen käyttöön.
« Vastaus #7 : 10.06.20 - klo:10:15 »
Hei, mulla on Saksasta tuotu 2,0 l  NC 2008. Itse valitsin 3 kpl (Berliinin läheltä) ja käytin firmaa, joka tarkisti MX:t. Parhaan (?) valitsin ja firma hoiti Saksassa rekisteristä poiston (helposti 1pv:n työ) ja tuonnin Suomeen sovitulla summalla. Nyt ajettu ~10 000km bensaa lisäten +1 polttimo vaihdettu. Tosin liikenteessä vain kesäisin. Mutta kukin taaplaa tyylillään....

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: NB Saksasta kokovuotiseen käyttöön.
« Vastaus #8 : 12.06.20 - klo:23:09 »
Itse ajoin viime talven turbo NB:llä ja E85:lla. Kannattaa ostaa parhaat mahdolliset talvirenkaat!
Mun NB:ssä ainoat talvimuutokset oli hardtop, continental wintercontact ts860 kitkarenkaat ja 1500W moottorilämmitin  638 hyvin pärjäs vaikka ei STI:tä voita
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

BlueOne

  • Juniori
  • Viestejä: 42
Vs: NB Saksasta kokovuotiseen käyttöön.
« Vastaus #9 : 24.06.20 - klo:12:59 »
Saksasta noutamisesta sen verran että sopivan hintaiset menevät todella nopeasti eikä suomipoika kerkeä välttämättä ostoksille. 1.8 koneella olevat NB:t menivät noin päivässä jos olivat ok hintaisia. Olen muutaman auton Saksasta hakenut ja voin sanoa että mikäli huteja tulee niin keikalle tulee kyllä hintaa. Jos sattuu niin että otat heti ekan auton ja palaat heti ilman ongelmia suomeen niin kustannukset lienevät kokonaisuudessaan tonnin luokkaa, tähän voi sitten laskea melkein 100€ lisää /huti. Lisäksi jos auto sattuu hajoamaan baanalle niin taas maksaa lisää. Itse tein niin että agentti osti auton ja laittoi rahdilla suomeen. Palvelusta ja rahdista maksoin yhteensä 1000€. Ostaminen näkemättä  on siinä mielessä helppoa jos omaksuu ajattelumallin jossa edullisessa NB:ssä on varmasti takapyöräkotelot mädät tai jollain popniittipatentilla korjattu ja varmasti muutakin pienenmpää laittoa. Laittaa sitten itse nämä niin tietää että on varmasti kunnolla tehty. Se että maksaa pari tonnia enempi siistin näköisestä ja oloisesta pelistä ei takaa sitä että saisit varmasti ongelmattoman paketin. Muutoin omasta mielestäni Saksasassa ei tule tarkoituksellisesti "kusetetuksi" vaan auton saa lähes aina siihen hintaan kun sen oikea arvo on. Jos auto on halpa niin jotain laittoa tai vikaa varmasti on, ja näistä yleensä kerrotaan melko rehellisesti.

EDIT: Sellainen tuli vielä mieleen että alkupään EURO2 NB:n verotus on myös melken puolet kevyempi, eli vero melkein tuplaantuu, olikohan 2001 korvilla. Että jos oikein budjetilla ollaan liikenteessä niin myös tämä kannattaa muistaa.
« Viimeksi muokattu: 24.06.20 - klo:13:07 kirjoittanut BlueOne »
1999 AE