Kirjoittaja Aihe: Käsijarrun säätö löystyy, kiristysosa irtoaa  (Luettu 2211 kertaa)

eetusa

  • Juniori
  • Viestejä: 32
Katsastus edessä ja vuosi sitten oli lähellä että oikea käsijarru olisi liian heikko vasempaan verrattuna, joten päätin hieman kiristää jarrusatulan takaa netistä löytämäni ohjeen mukaan.
Laitoin jarrua päälle 3 naksua ja kiristin säätöruuvin (minulla torx) ja koeajolla pari käsijarrutusta se kesti, mutta sitten löystyi taas. Laitoin seuraavaksi 2 naksua käsijarrusta ja sama säätö. Nyt käsijarru hieman laahasi mutta toimi paremmin ainakin useamman testin kokoajan. Paitsi 2 viikon ajopaussin jälkeen eilen, ei taaskaan toimi. Mikä piru sen löyhdyttää.
Viimeisimmän kiristyksen yhteydessä se kiristinosa jäi mun törx työkaluun kiinni, ja painoin sen vaan takaisin. Miten tuo okein mahtaa toimia, liikkuuko se kiristysosa (kuvassa) suljetussa tilassa miten sattuu vai onko mulla jotain pielessä?
Jarrut on uusittu 4 v ja 25tkm sitten joten ei nekään mitenkään loppu vielä kai ole.
Onko vinkkejä ja ideoita kuinka saisin käsijarrun molemmat pyörät jarruttamaan balanssissa?

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: Käsijarrun säätö löystyy, kiristysosa irtoaa
« Vastaus #1 : 27.09.19 - klo:09:02 »
Tosta näkee ton rakenteen:

Koitappa putsailla ja herkistellä ne jarrut (jos et siis viellä tehnyt sitä) ja tee säätö sitten uudestaan kun on varmaa että mäntä, palat ja käppärin vipu liikkuu kuten kuuluu. Mä oon myös tehny säädön aina niin että en vedä käppäriä päälle, vaan kiristän ruuvin, ja sitte löysään n. 1/4 kierrosta (tai sen verran että jarrut ei laahaa). Oon tehny säädön ihan varmuuden vuoks pariin kertaan ja käyny painelee jarrua välissä, jotta ei mikään väljyys tms. pääse vaikuttamaan.

eetusa

  • Juniori
  • Viestejä: 32
Vs: Käsijarrun säätö löystyy, kiristysosa irtoaa
« Vastaus #2 : 27.09.19 - klo:09:15 »
Okei se siis näyttää tuollaiselta :D
Onko tuolla ruuvilla merkitystä kuinka se siellä kolossa liikkuu, kun tuli torxin mukana sieltä poiskin? Olin yllättynyt kun niin kävi ja ajattelin mikäs nyt meni rikki.
Koetan säätää kässäriä uudestaan nyt viikonloppuna, viikko on aikaa katsastukseen ja auton talliin työntämiseen.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3064
Vs: Käsijarrun säätö löystyy, kiristysosa irtoaa
« Vastaus #3 : 27.09.19 - klo:10:23 »
Se säätöruuvi ei oo millään kiinni (paitsi ehkä lialla), eli se tosiaan tulee helposti avaimen mukana pois. Sen sijainnilla ei oo merkitystä ajon aikana, päällä on se pultti joka estää että se ei putoo pois. Säätäessä sen tietysti tulee olla riittävän syvällä, jotta se säätää tota mekanismia.

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: Käsijarrun säätö löystyy, kiristysosa irtoaa
« Vastaus #4 : 23.04.21 - klo:23:10 »
Säätäminen itsessään on aika helppoa. Mutta millä ihmeellä sen saa pysymään paikallaan. 2v sitten keväällä oli heittoa käsijarrussa liikaa ja tuli hylsy. 1v siten osasin sen jo säätää ennen katsastukseen menoa. Talvet auto siis seisoo tämä NB 1.6 tallissa. Kesäisi tulee sen pari tkm ajaltua. Siinä välissä löystyy vasen puoli aina pois pelistä. Pysyy se pieni auto toisen takarenkaan käkkärillä ja vaihde silmässä toki paikallaan aina parkissa sen ajokauden ajan, mutta...

Satulat täysin purettu, hiekkapuhallettu ja maalattu 4v sitten. Männät, tiivisteet ja suojakumit uudet.  Eli "jalka-jarrut" toimii kuin unelma. Käsijarrut ei sitten niinkään dunno

Onko niin että tietty määrä töhnää siellä sisällä pitäis säädön paremmin paikallaan.
MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Käsijarrun säätö löystyy, kiristysosa irtoaa
« Vastaus #5 : 24.04.21 - klo:14:49 »
Ei se varsinaisesti siellä säädy mutta voi pyöriä jos se pultti ei painu sitä ratasta riittävästi vasten. Suurin syy omassa ainakin ollut palojen kuluminen joka tuntuu vaivaa vasenta puolta omassa autossa enemmän eli ei säädöt vaan palat kuluu enemmän kuin oikealta josta syystä säätökin heittää joka vuosi.

Nuohan kuuluisi virallisesti joka huoltoon säätää pintaan nuo palat ja huoltohan on 15tkm tai kerran vuodessa joten ihan oikein se sulla menee kun pitää joka leimalle säätää.