Kirjoittaja Aihe: Turvakaari  (Luettu 63279 kertaa)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Turvakaari
« Vastaus #30 : 01.05.11 - klo:19:19 »
Hyvältä näyttää. Pystykaari näyttää olevan samalla lailla tiellä kuin Carbing:in kaaressa, sivukiinnikkeille ei ole tilaa, pultattavat saattaa ehkä mahtua. Tuleeks vyöt kiinni takakaaren alempaan poikkitukeen? Kuinka paljon tohon etukulmaan jää tilaa missä etulukko on?

Maalaa toi kaari metallinhohto sammakon vihreeks ;D Jotenkin kiiltelee kuvissa sen värisenä ja vois toimia hyvänä efektinä.

Jotkut pulttikiinnitykset tohon sivulle vois tehä, mutta en tiedä tarviiko niitäkään, tuleeko tosta tollasena vettä sisälle? Vyöt on joo tarkotus laittaa sinne taaimmaiseen poikkiputkeen. Noi etulukot menee just ja just kiinni, vasen puoli hipasee kaarta, oikeella tarvii ihan reilun tönäsyn että menee kaaren ohi. Kunhan saan joskus oman katon jostain, niin viilaan pari milliä siitä kahvasta pois. Yllättävän pieni rako kyllä riitti että lukitukset toimii, ennakkoon odotin että kaaret jäis paljon kauemmas a-pilareista/katosta/ikkunan yläreunasta, tai että noita kahvoja joutuis muokkaamaan isosti.

Katotaan sitä väriä hieman myöhemmin, ennen maalausta pitäis vielä sovittaa kojelauta paikoilleen ja tehä penkeille kiinnitykset uusiks. Nyt mulla on sparcon jakkara orkkis kiskoilla, ja penkki on niin korkeella että en oikein mahdu autoon kypärä päässä. Ja kypärä ei ota kiinni niinkään kaariin, vaan kattoon.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Turvakaari
« Vastaus #31 : 01.05.11 - klo:19:41 »
Jotkut pulttikiinnitykset tohon sivulle vois tehä, mutta en tiedä tarviiko niitäkään, tuleeko tosta tollasena vettä sisälle? Vyöt on joo tarkotus laittaa sinne taaimmaiseen poikkiputkeen.

Mulla ei tullu pisaraakaan vaikka pesin duunin melko järeällä painepesurilla.
Tossa on valmis ratkasu lukitukseen, 45$.
« Viimeksi muokattu: 01.05.11 - klo:19:43 kirjoittanut samulis »
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Turvakaari
« Vastaus #32 : 17.05.11 - klo:13:45 »
Onko näihin olemassa kaarta, joka jäykistäis koria, muttei haittais katon käyttöä? ???

Misteriin on esmes kaari, missä se pääkaari tulee kiinni lattiaan, sekä tuuliohjaimen korkeudelta runkoon. Siinä on välissä yks poikkituki ja ylin vaakaputki jää tuuliohjaimen alapuolelle. Lisäksi siitä lähtee vielä sivuputket eteen. Ton kuvan tyylinen, mutta se pääkaari on siis matalampi. Ei siis auta mitään, jos auton kippaa, mut jäykistää kyllä pirusti.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Turvakaari
« Vastaus #33 : 17.05.11 - klo:14:11 »
Carbing on 4pisteestä kiinni, lattiasta ja takapyörän koteloiden päältä. Ei ainakaan mun mielestä kauheesti hankaloita katon käyttöä. Kovakatto ei mulla kyl sovi kaaren kanssa jossei viritä jotain pienempiä sivukiinnikkeitä. Ja miksei tohon vois helposti hitsata oviputkia kanssa kiinni jos viittis.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Turvakaari
« Vastaus #34 : 17.05.11 - klo:14:13 »
Onko näihin olemassa kaarta, joka jäykistäis koria, muttei haittais katon käyttöä? ???

Onhan noita täyshäkkejäkin joiden kanssa pystyy käyttämään rättikattoa. Esim tässä yksi: http://www.bethania-garage.com/cages.htm tuon kun vielä hitsaisi kasaan, niin varmasti jäykistäisi koria. Googlettamalla löytyy muitakin.
Jäykkyyttä saisi varmasti lisää laittamalla jonkun perus fiksun kaaren ja ovi/lattia putket malliin nämä:

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Turvakaari
« Vastaus #35 : 17.05.11 - klo:16:17 »
muttei haittais katon käyttöä?
Onhan noita täyshäkkejäkin joiden kanssa pystyy käyttämään rättikattoa.

Onjoo. Tarkoitin siis semmosta, missä se pääkaari jää niin alas, että katon saa napattua yhdellä otteella siitä olan yli kiinni asti. 8)

Tyyliin mulla nyt oleva koristekromikaari, missä on vaan kaks pikkukaarta penkkien kohdilla ja siitä keskeltä se on alhaalla. Tai vaihtoehtosesti koko kaarikin saa olla alhaalla, ei sillä oo mulle väliä. 8)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Turvakaari
« Vastaus #36 : 17.05.11 - klo:17:38 »
Ymmärrän kyllä helppokäyttöisyyden tavoittelun, mutta miksi se pitäisi yhdellä otteella saada nostettua? Säästää 5 sekuntia aikaa nostamisessa. Ite nostan sen puoliväliin ja sitten käsi kaaren toiselle puolelle ja siitä loput, tai sitten toisella kädellä jatkaa suoraan siitä mihin edellinen tyssää. Kummiskin joudun availemaan ja sulkemaan takaikkunan vetskaria niin eipä tuo ylimääräinen kädenojennus kauheesti siinä rytäkässä harmita. Kromikoristetta vastaava tukihan olis se vyön tolppien väliin tuleva poikkitanko, tiedä sitten hyötyykö siitä oikeasti mitään...

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Turvakaari
« Vastaus #38 : 17.05.11 - klo:21:14 »
Hard dogin deuce sopis ainakin tohon tarkotukseen, edellisessä autossa (nykyään madulla) oli sellanen, eikä haittaa juurikaan katon käyttöä. Ton ongelma on vaan se että pitää olla tosi lyhyt kuski jotta pää jäisi kypärän kanssa kaaren alle...

Edit: Samulis ehtikin ensin...

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Turvakaari
« Vastaus #39 : 18.05.11 - klo:06:57 »
Koitin guugletella tosta Deucesta parempia kuvia. Onko se nyt pelkästään toi yläkaari, vai tuleeko siinä jotain muutakin? Ei oikein pääse jyvälle näistä sinänsä hyvistä kuvista, kun ei hahmota missä noi kiinnityskohdat on. :-[
http://www.simon-fraser.com/images/mx5/deuce_instructions/Hard%20Dog%20Deuce.htm

Ymmärrän kyllä helppokäyttöisyyden tavoittelun, mutta miksi se pitäisi yhdellä otteella saada nostettua? Säästää 5 sekuntia aikaa nostamisessa. Ite nostan sen puoliväliin ja sitten käsi kaaren toiselle puolelle ja siitä loput, tai sitten toisella kädellä jatkaa suoraan siitä mihin edellinen tyssää. Kummiskin joudun availemaan ja sulkemaan takaikkunan vetskaria niin eipä tuo ylimääräinen kädenojennus kauheesti siinä rytäkässä harmita.

Makuasioita, mitäpä noista kiistelemään. Mulla on tosiaan Misterissä tuollainen "normaali" kaari, joten noita kahden käden nosteluita on kyllä harjoteltu kohta 10 vuotta. ;D

Ajansäästöstä en tiiä, mutta on se vaan paljon helpompaa heittää katto kiinni yhdellä kädellä. Noi puoliväliin nostot ja käden siirrot kaaren toiselle puolelle ei taho toimia lämpösenä päivänä, ku se katto valahtaa samantien takas alas, ku otteen irrottaa. Kahella kädellä jumppailu taas ei vaan innosta, kyllä sen kanssa elää voi, mutta jos ei pakko ole, ni mielummin ei. Ja mitään takaikkunan vetskareitahan tossa NB:ssä ei olekaan. 8)

Lainaus
Kromikoristetta vastaava tukihan olis se vyön tolppien väliin tuleva poikkitanko, tiedä sitten hyötyykö siitä oikeasti mitään...

Luulishan sen auttavan aika paljonkin, useinhan se on avoissa se lötköin kohta, kun oikein mikään ei tue sitä. Huomaa hyvin jo siinä, miten sinne nurkille kiinnitetty pala lasikuitua (kai se kova katto on lasikuitua?) auttaa jäykistämään sitä. 8)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Turvakaari
« Vastaus #40 : 18.05.11 - klo:09:43 »
Koitin guugletella tosta Deucesta parempia kuvia. Onko se nyt pelkästään toi yläkaari, vai tuleeko siinä jotain muutakin? Ei oikein pääse jyvälle näistä sinänsä hyvistä kuvista, kun ei hahmota missä noi kiinnityskohdat on. :-[
http://www.simon-fraser.com/images/mx5/deuce_instructions/Hard%20Dog%20Deuce.htm

Kiinnityspisteethän on hattuhyllyn alla, se ehkä hämää? Eli hattuhyllyn tasosta ehkä 15-20cm alemmas. Ainoastaan nuo ylimmät kiinnikkeet jää näkyviin, ihan turvavyön ylemmän kiinnityksen viereen.
Muutenhan rakenne pitäisi selvitä kuvista varsin hyvin.
Koria tuo deuce jäykistää varmasti enemmän mitä esim. carbing tyylinen kaari. Suurimpana erona varmasti tuo poikittainen putki turvavyötolppien välissä.

Vikoista kuvista näkeekin hyvin että kaari menee tuollaiselle reilu 160cm pitkälle, mutta pidemmillä jää helposti pää kaaren yläpuolelle :(

Näistä kuvista kaaren rakenne käy mielestäni hyvin ilmi:
« Viimeksi muokattu: 18.05.11 - klo:09:55 kirjoittanut hrnt »

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Turvakaari
« Vastaus #41 : 18.05.11 - klo:10:35 »
Näistä kuvista kaaren rakenne käy mielestäni hyvin ilmi:

Kiitti, noistahan se selveni. 8)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: Turvakaari
« Vastaus #42 : 20.05.11 - klo:18:27 »
Ainiin, tämmöinen tästä nyt sitten tuli. Eli DIY kaari mallia harddog. Onneksi kuvasta ei näy itse hitsatut saumat ja hieman ronski maalausjälki... ::)
« Viimeksi muokattu: 26.05.11 - klo:15:27 kirjoittanut Timi »
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Turvakaari
« Vastaus #43 : 20.05.11 - klo:18:33 »
Todella siistiltä näyttää!

lahtiain

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 803
  • NA6 '93
Vs: Turvakaari
« Vastaus #44 : 01.06.11 - klo:00:18 »
Hyvältä näyttää! Tuollainen pitäisi itsekin kesällä vääntää, kun näyttää Hard Dogin kaarien hinnat menevän niin älyttömiksi.