Kirjoittaja Aihe: Alustan kolinaa.  (Luettu 12301 kertaa)

zio

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 123
Alustan kolinaa.
« : 12.05.10 - klo:09:26 »
Aloitetaan perinteisellä. Vanha auto on vanha auto vaikka mitä tekisit.

N.viikko sitten alkoi kolina "tai pikemmin kilina/klik klik ääni" joka kuuloistaisi siltä että tulee pelkääjän puolelta edestä.
Asfaltilla ajaessa kilinää/kolinaa ei kuulu mutta mukulakivillä ja töyssyissä kylläkin.

Viime viikonloppuna nostin keulan ylös ja tutkin pelkääjän puolen alustan osia mutta suoraan ratkaisua ei löytynyt, kaikki oli kireällä eikä mitään silmään viallista näkynyt.

Varmasti tuo Coil over alusta on yksi syy kilinää kun se on varsin jämäkkä mutta alusta on ollut kokoajan löysimmällä joten hieman ihmettelen.
Huomenna on tarkoitus aloittaa alustan osien maalaus / kunnostus projekti ja samalla tutkia tätä lisää.

Ärsyttää vain tuollaiset äänet. Auto meni leimastakin läpi ilman mitään huomautuksia joten se viittaisi pikemminkin johonkin nyt löysällä olevaan vaikka kaikki onkin jo käyty läpi., mikäli jollain tulisi jotain vinkkejä mieleen niin kaikki ovat tervetulleita.

-Joni-

Marok

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 789
    • MX-5 päiväkirja
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #1 : 12.05.10 - klo:12:32 »
En sano, että sun tilanteessa johtuis tästä, mutta mulla on tälläinen havainto.

Mukulakivillä kuskin puolella kuuluu korkealla taajudella oleva kilkatus, ei mitenkään hirmu kovalla äänellä. Ensin kuulosti siltä, että kojelaudan alla/sisällä on joku metallinen kiinnike irti tai johonkin putkeen hakkaa jokin muovinen tai muuten kova kappale.

Lopulta paljastui, että konepellin vasen sarana kilkattaa mukulakivillä väljyyttään ylösalas ja ääni johtuu sisälle rintapellin kautta. Metallinen kilinä loppui, kun laittoi vaahtomuovin palan konepellin väliin, niin että sarana kanittaa kokoajan kevyesti ylöspäin. Ihan tuurilla keksin, kun jostain syystä naputtelin konepeltiä...

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #2 : 12.05.10 - klo:21:54 »
Mulla on sama ilmiö kuin ziolla ja pahenee joka vuosi. Ei kuulu talvella mutta taas kun kelit lämpis niin alko kuulumaan.

Jarruttaessa voimakkaammin kuuluu pamaus jostain apparin puolelta ja vikaa ei löydy. Sanoin katsurillekkin siitä eikä sekään löytänyt sitä.
Yksi mikä se voisi olla on jarrusatula jos siinä on väljää meinaan kolahdus kuuluu satunnaisesti taas nopeasti liikkeelle lähtiessä. Eli edes takas liikkeessä on väljää jossain mutta ei tunnu kuin äänenä. Ärsyttävä vika.

Edit: ja mullakin oli vastaava kilinä ja se johtui rattiputken luona olevasta irtonaisesta peltikiinnikkeestä jossa on joku rele kiinni.

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #3 : 12.05.10 - klo:23:29 »
Kuin myös pelkääjän puolella mukulalla ja kuopissa matalaa kolinaa (ei kilinää). Parhaiten kuuluu hitaassa vauhdissa. Vikaa ei oo kukaan löytäny tähän mennessä. Ens viikolla vaihtuu puslat, jouset ja iskarit niin katotaan vaikuttaako.

zio

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #4 : 14.05.10 - klo:08:41 »
Itse en usko että johtuu iskareista ja jousista koska ne ovat ihan uudet mutta puslat ja muita alustan osia on toki vanhoja.
Tänään on tarkoitus nostaa keula ylös ja alkaa katselemaan mitä sieltä oikeasti löytyy vaikka viimeeksi katselin niin ei silti mitään silmiin osunut.

Marok:
Tuossa safkiksella ajattelin kokeilla tuon sinun vinkkisi jos olisikin siitä kiinni.

-J-

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #5 : 14.05.10 - klo:09:50 »
Tänään on tarkoitus nostaa keula ylös ja alkaa katselemaan mitä sieltä oikeasti löytyy vaikka viimeeksi katselin niin ei silti mitään silmiin osunut.

Yksi jonka voisi tarkistaa on jarrupalojen jouset. Siellä pitäisi olla peltiklipsut palojen ylä- ja alapäissä ja v-malliset rautalangat palojen välillä.

zio

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #6 : 14.05.10 - klo:10:20 »
e_o:

Tämäkin on käynyt mielessä ja ajattelin tänään katsoa jarrujen tilanteen kun muutenkin olen Jarrujen kimpussa muutenkin.

Kiitoksia kaikille vinkeistä, vieläkin saa kaikkea tarkastettavaa ehdottaa kun auto on tänään hetken pukeilla vaikka hieno sää olisikin ajella.

-Joni-

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #7 : 22.05.10 - klo:00:09 »
Oma kolina katosi oikealta edestä kun vaihtu jouset, iskarit ja pu-puslat. Itse veikkaan syylliseksi koiranluun kulunutta puslaa.

zio

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #8 : 23.05.10 - klo:12:49 »
Urban:

Veikkauksesi osui oikeaan.

Perjantaina päätin että nyt saa vika luvan löytyä, purin koko keulan kun tuttuvani sanoi että se kuuluu jostain korin osasto jota itse kyllä ihmettelin mutta kun kyseessä oli autoalan ihminen niin hyväksyin vastauksen :D  Mutta kun olin hänen kanssaan ajamassa tolla viime viikolla niin se oli kuunnellut väärää ääntä joka on pakosarja/putken suojapellin resonointi resonointi joka on toki siihen hieman normaalista poikkeava ääni.

Sitten kun olin keulan purkanut niin tuli toinen tuttu käymään pihassa kun tuota purin ja etsin kolinaan, tehtiin niin että ajoin piha tietä jossa muutama töyssy ja hän käveli vieressä ja kuunteli ääntä joka kuului liiankin hyvin.

Auto takaisin pihaan ja heilutettiin autoa silleen että itse olin keulan alla ja vika löytyi eli apparin puolen koiranluu.

Nyt pitää alkaa metsästää lyhyempi koiranluita jotta noista ei tule ihan pelkkää kulutus tavaraa :D  Meinaan koiranluun asento on noin paljon madalletussa "hieman erikoinen".  Tärkeintä että vika nyt löytyi :)

-J-

zio

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #9 : 26.05.10 - klo:10:26 »
Alku "hätään" ostin uudet vakio koiranluut jotta pääsen kolinasta ainakin väliaikaisesti eroon mutta seuraavaksi tulee kiinni Uniball versiot joita juuri selvittelen.
Tokihan tämä ratkaisu on hieman kalliimpi mutta en halunnut pitää autoa pois ajosta tuon takia ja ei kehdannut enää ajaa mihinkään kolinan vuoksi.

koiranluun alapään pultit oli sitten silleen kiinni ettei tarvinnut avata vaan ilmasahalla palasiksi.
http://joni.1g.fi/kuvat/Menopelit/Mazda%20MX-5/Project%20MIATA/Varasto/miata_vanhat_koiranluut.jpg?rotate=50

Vanhat koiranluut olivat aivan loppu joten eipä ihme että pitivät tuollaista meteliä.

Etupään kolinat katosivat sen sileäntien mutta nyt kun ei edessä kolise niin kuulostaa että takana tulossa vastaava projekti eteen. Samanlainen mutta pienempi ääni mikä ei onneksi vielä kuulu ulos.

Oli oikein juhlaa ajaa mukulakivillä keskustassa kun ei tarvinnut hävetä kolinaa mikä kuului vielä yllättävän pitkälle ulos.

-J-

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #10 : 11.04.11 - klo:22:23 »
Alustan vaihdon jälkeen takaa oikealta on alkanut kuulua kolinaa. Välillä kuuluu vähemmän ja välillä enemmän. Vaihdoin tänään säädettävät koiranluut ja kallistuksenvakaajan puslat. Ei auttanut. Sitten huomasin akun vieressä löysällä olevan peltisuojalevyn. No ei ollut sekään. Mä oon niin allerginen kaikenmaailman narinoille ja kolinoille, että ratkaisu pitää löytyä.

Kolina vaikuttaa tulevan varsinkin kun kääntyy oikealle ja kuorma kevenee oikealta puolelta. Voisikohan olla kiinni siitä, että iskarista loppuu joustovara ulos päin? Alustana on vmaxx ja madallus melko maltillinen (vanteen keskeltä lokariin 31 cm).
Don't charge. Super Turbocharge!

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #11 : 11.04.11 - klo:22:30 »
Tippuuko siis jousi iskarissa löysälle kun nostat auton kulman ylös? Voi olla iskarikin paskana heti uutena. Iskarin sisällä oleva mäntä voi olla hiukan irti varresta(itselläni on yksi tälläinen tapaus tullut eteen).

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #12 : 11.04.11 - klo:22:40 »
Vinkuuko kellään muulla kovakatto 180km/h jälkeen? Ärsyttävän kova ujellus. Pitää koittaa kangaskatolla ja varmistaa että kuuluuko se tosiaan tuosta kovakatosta.
edit: johtu kovakatosta
« Viimeksi muokattu: 23.05.11 - klo:18:08 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #13 : 12.04.11 - klo:07:34 »
Tippuuko siis jousi iskarissa löysälle kun nostat auton kulman ylös? Voi olla iskarikin paskana heti uutena. Iskarin sisällä oleva mäntä voi olla hiukan irti varresta(itselläni on yksi tälläinen tapaus tullut eteen).

Ei, kyllä se pysyy koossa. Mikään ei ole irti tai löysällä kun perä on ylhäällä. Tosi vaikea muutenkin paikallistaa koko kolina kun välillä se kuuluu selkeämmin ja välillä vähemmän.
Don't charge. Super Turbocharge!

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #14 : 12.04.11 - klo:07:50 »
Ei tohon jää enää kuin vetarit jotka on nyt eri kulmaan kuluneet kuin mitä madalluksen kanssa