Kirjoittaja Aihe: Alustan kolinaa.  (Luettu 12318 kertaa)

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #15 : 12.04.11 - klo:11:23 »
Mulla kuulu viimekesänä takaa kolahdus kun reippaammin käänsi oikealle, ja kauhee selvittely missä on väljää. Syypäänä oli paikka-aine pullo joka oli hypännyt pois kolostaan johon sen sen olin tunkenut tunkin ja työkalujen väliin. Ääni kuului siitä kun purkki kolahti peltiin aina tiukemmissa mutkissa...

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #16 : 15.04.11 - klo:20:53 »
Tadaa! Vika löyty!

Se oli sittenkin pakoputki, joka oli noin puolen sentin päässä oikeasta hinauskoukusta. Oikealle käännyttäessä putki siirty sen neljä milliä suuntaan ja millin tärinä sai aikaan sen klonksunnan. Että on muuten nyt mukava ajaa, kun ei oo juuri mitään vikaa autossa (paitsi vasen takapyörä on eri sorttia kun alkuperäinen on suoristettavana...)!!
Don't charge. Super Turbocharge!

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #17 : 15.04.11 - klo:21:13 »
Joko sä kieroks paukkasit ne???

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #18 : 15.04.11 - klo:21:20 »
Joko sä kieroks paukkasit ne???

Yks oli jo valmiina vähän vinksallaan.... Ei paljo, mutta sen verran että persiissä tuntuu. Kävin tasapainottaan, mutta siellä kaveri sanoi, että yks on vähän soikeena. Täällä on onneks yks halpa paikka, jossa tuon ehkä saa oikastua. Täristikö nuo sulla yhtään? Sekin vois auttaa, jos heittäis tuon huonomman eteen. Ilmeisesti tuo perä on vähän krantumpi tasapainon suhteen.
Don't charge. Super Turbocharge!

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #19 : 15.04.11 - klo:21:31 »
Ainakin viimeks olivat rengaskoneessa kyllä suorat joka suuntaan. Ei se kyllä täristellytkään mulla.

Tuntus oudolta että soikee olis kun yleensä ne menee kieroiks jos jotain tulee.

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #20 : 16.04.11 - klo:16:43 »
Vaikkei alustan osa olekaan niin onko kuinka monella sisälokarit vielä kiinni edessä? Tarkemmin niillä jotka ovat autoaan madaltaneet. Kaikki alustan kolinat olen jo saanut karsittua, mutta noi sisälokarit pitää aivan hirveän äänen joka möykyssä kun renkaat raapasee niitä vasten. Mietin että heittäiskö ne kokonaan hyllylle vai pitäiskö leikata pois kaikki paitsi se perimmäinen osa joka estää paskan lentämisen oven saranoille...

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #21 : 16.04.11 - klo:19:27 »
Mulla ei ainakaan ole kuin ne takaosat kiinni. Nehän on muutenkin erilliset muovinpalat siitä etummaisesta osasta.

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #22 : 16.04.11 - klo:21:08 »
Ai sulla on erilliset, mulla on ihan yhtenäiset joita olen jo hiukan modannut ettei kokoajan hankaa, täytyy varmaan pistää puoliksi ens kerralla kun pääsee talille.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #23 : 23.05.11 - klo:18:03 »
Osallistunpa minäkin tähän arvuuttelukisaan ennenkuin olen edes katsonut auton alle  :D

Takana kolahtaa epätasaisuuksissa jotakin. Ääni kuulostaa siltä kuin 1/2" vääntiön jatkovarsi olisi irrallaan tukivarren päällä. Ääni tulee selkeämmin oikean puolen osuessa kuoppaan. Ääni kuuluu myös tarpeeksi ison röykyn osuessa vasempaan fillariin, mutta silloinkin kuulostaa tulevan oikealta. Kallistuksenvaimentimen osasia ensimmäisenä epäilisin. Pakoputki ei pikaravistuksella ottanut mihinkään.

Lisäksi nyt kun olen tuota tarpeeksi pitkään katsellut, totesin oikeassa takapyörässä olevan enemmän negatiivista camberia kuin vasemmassa.

Takakontin rojujen poistolla ei ollut vaikutusta, ja akku on kiinni.
ex-NA8C

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #24 : 23.05.11 - klo:21:50 »
Lisäksi nyt kun olen tuota tarpeeksi pitkään katsellut, totesin oikeassa takapyörässä olevan enemmän negatiivista camberia kuin vasemmassa.

Kah, varmistin just viikonloppuna omastani saman silmämääräsen epäilyn. Oikealla takana oli kakspistejotain, mikäköhän lie siihenkin syynä. Säätyi kyllä hyvin takas tontille, eikä siellä päällepäin näyttänyt mitään osumaakaan olevan missään.
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #25 : 02.07.11 - klo:21:36 »
Takana kolahtaa epätasaisuuksissa jotakin.

Kolinan syy selvisi. Takajarrusatulat heiluvat ja kolisevat, liukutapit ovat reikiinsä väljät  :o Vikahan on siinä, että alemman tapin reiässä oleva kumiholkki on silminnähden kulahtanut. Onneksi tuo näyttää kuuluvan satulan tiivistesarjoihin, esim. kuvassa alhaalla keskellä, joten korjaus ei tule kalliiksi.

Kaikenlaista, sano  donatello
ex-NA8C

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #26 : 02.07.11 - klo:22:30 »
Siis kyllä ne liukutapit kuuluu olla aika tiukat eikä missään nimessä väljät. Sen tiukkuuden takiahan ne menee jumiinkin kun hiukankaan ruostetta pintaan ottavat.

Ne on varmaan hiottu paperilla väljiksi jos ei kilometrit ole syöneet.

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #27 : 30.07.11 - klo:21:32 »
Tapit ovat keltapassivointeineen virheettömät. Sitä sitten en tiedä onko ylemman tapin reikä liian väljä, vai miksi tappi pääsee liikkumaan sivusuunnassa. Kolina kuitenkin poistui alemman tapin väljistyneen kumipuslan uusimisella  clap
ex-NA8C

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #28 : 09.10.11 - klo:19:15 »
Uutta pulmaa tämän topikin alle:

Huomasin hiekkakentällä hitaasti kääntyillessä että ratin kautta välittyy ilmentymää väljyydessä etupäässä. Isompaa kolinaa ei tunnu, mutta jotain on irti.

Tänään tutkin oikeanpuoleisen eturipustuksen. Pulttasin jarrulevyn kiinni joten sen irtonaisuus ei vaikuta nyt. Olka-asetelmaa käsin kokeilemalla pieni klappi tuntuu, tai oikeammin kuuluu, niin 12-6 kuin 9-3 otteillakin.

Nämä eivät vaikuta:
-Jarrun painaminen. Sulkee pois väljyyden laakerissa, eikö?
-Alatukivarren nostaminen tunkilla.
-Ylä- ja alatukivarren välistä tunkkaaminen. Ylä- ja alapallot menevät kireälle (samoin kuin puslat), joten jos kolke olisi jostain noista, olisi se tällä poistunut?

Se, millä klappi poistuu, on raidetangon päästä tunkilla nostaminen. Yritin riuhtoa myös raidetangosta, mutta siitä ei saanut mitään ääntä syntymään.

Onko se vikapaikka sitten ulompi raidetangon pää? Muita hyviä testejä?
ex-NA8C

flyby

  • Juniori
  • Viestejä: 45
Vs: Alustan kolinaa.
« Vastaus #29 : 09.12.19 - klo:20:25 »
Alusta kolisee. NB missä on joku halvin coilover sarja.
Katastuksessa ei ollut missään nivelissä väljää.
Onko mahdollista, että uniball iskarin yläpäässä ei ole kumia?
vielä en ole purkanut tolppaa pois, mutta onko mahdollista.
Onko mahdollista, että yläpään korvaa orggis lautasella/laakerila?

kolahtelee terävissä kuopissa.