Kirjoittaja Aihe: Saksa vs. UK vs. Japani  (Luettu 3278 kertaa)

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Saksa vs. UK vs. Japani
« : 29.06.10 - klo:07:59 »
Ensi kesäksi kiinnostaisi kovasti avoauto, ja vaikka entinen Hondamies olenkin jotenkin toi MX-5 houkuttaa kuitenkin enemmän kuin S2000 (tai no, on mulla Mazdakin ollut). Nettiauton tarjonnan perusteella kävi nopeasti selväksi että Suomesta tollasta ei kannata ostaa, joten olisikin kiva kuulla mietteitä noista auton tuontipaikoista.

Kiinnostavimmalta vaikuttaisi facelift NB-malli, erityisesti se "sport"-mikälie missä olisi 6-vaihteinen laatikko, lukkoperä ja isommat jarrut. Onko mitään ulkoisia seikkoja millä tällaisen erottaisi muusta 1.8-litraisesta (1.9-litraisesta? mobile.de tuntuu olevan sellaisia täynnä) jos ilmoituksessa ei ole mainittu mitään varustetasosta? Jos autossa on 6 vaihdetta, onko siinä varmasti myös lukko ja nuo isommat jarrut?

Saksassa on hyvä tarjonta, hinnat ok, ratti vasemmalla eikä tarvi tehdä valomuutoksia, helppo kilvitys tiedossa siis. Mutta saattaisiko joko säästää tai saada jollain tapaa paremman mallin jos lähtisi "merta edemmäs kalaan"? Oikealta ajaminen ei ole minulle ongelma koska nykyinen Lancer Evolutionkin on RHD-malli, tosin japanintuonnissa ainakin joutuu askartelemaan aika paljon valojen ja kevennyksen kanssa. Enkkumallissa sama valorumba mutta 2-paikkainen ainakin tulee suoraan.

Onko NB MX-5:n kanssa japaninmalleilla mitään merkittävää etua verrattuna euromalleihin, entä UK->Saksa -eroja? Myös mahdollinen rahallinen säästö oikealta ajettavan kanssa kiinnostaa, luonnollisesti.

Ja oisko toi tollanen "Sport" facelift NB just se paras malli n. 15ke budjettiin vai saattasko tolla saada jo sellasen Mazdaspeedin/Roadster Turbon? Mitä nyt selannut muutamia sivuja niin en ole yhteenkään tollaseen turbomalliin edes törmännyt, lienevät melko harvinaisia (ja saako sellasta edes kilpiin täällä muuten kun muuttoautona, sekin on oma juttunsa)

No joo. Tuli hieman eksyttyä alkuperäisestä aiheesta mutta toivottavasti tuosta saa edes jotain selvää.

edit: mieleen tullut plussapointti JDM:lle: saa virittää vapaammin kun vaihdettujen osien ei tarvitse olla e-hyväksyttyjä, hyvä juttu esim. alustavalinnan kanssa
« Viimeksi muokattu: 29.06.10 - klo:09:05 kirjoittanut madu »
ロードスターNA8C

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Saksa vs. UK vs. Japani
« Vastaus #1 : 29.06.10 - klo:09:28 »
Onko mitään ulkoisia seikkoja millä tällaisen erottaisi muusta 1.8-litraisesta (1.9-litraisesta? mobile.de tuntuu olevan sellaisia täynnä) jos ilmoituksessa ei ole mainittu mitään varustetasosta?

Tuo 1.8 ja 1.9 on sama kone, 1840cc. Jostain syystä saksalaiset pyöristää ylöspäin ja koko muu maailma alaspäin. Kuvien perusteella tuollaisen Sport/Sportive mallin tunnistaminen voi olla aika vaikeaa, kun ulkoiset tunnusmerkit on sellaisia että niitä on voitu tilata tai ruuvata autoon muutenkin (esim. 16" vanteet, nahkapenkit). 

Lainaus
Onko NB MX-5:n kanssa japaninmalleilla mitään merkittävää etua verrattuna euromalleihin, entä UK->Saksa -eroja? Myös mahdollinen rahallinen säästö oikealta ajettavan kanssa kiinnostaa, luonnollisesti.

UK:n ja muun euroopan malleissa ei taida olla muuta eroa kuin ratin paikka ja varustepakettien nimet. Japanin versioissa ei myöskään mitään erityisen haluttavaa extraa. Tuolla 15ke budjetilla unohtaisin RHD-vehkeet ihan jo vaikka jälleenmyyntiarvon takia.

Lainaus
Ja oisko toi tollanen "Sport" facelift NB just se paras malli n. 15ke budjettiin vai saattasko tolla saada jo sellasen Mazdaspeedin/Roadster Turbon? Mitä nyt selannut muutamia sivuja niin en ole yhteenkään tollaseen turbomalliin edes törmännyt, lienevät melko harvinaisia (ja saako sellasta edes kilpiin täällä muuten kun muuttoautona, sekin on oma juttunsa)

Mazdaspeed turboja on Suomessa ehkä 1 tai 2 muuttoautona tuotua, euroopassakin tarjolla tosin vähän. Muualta tuotuna voi olla vaikea tai mahdoton saada kilpiin. Tavallisen 1.8 NB:n saa ahdettua jälkeenpäin laillisestikin, jos tehot kiinnostaa. Siitä on enemmän asiaa kerhopuolella.

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Saksa vs. UK vs. Japani
« Vastaus #2 : 29.06.10 - klo:10:20 »
UK ja JDM autoja löytyy isompi valikoima valmiiks rakennettuina ja jdm:t tuuppaa olemaan ruosteettomia. JDM mk2RS voi olla tutustumisen arvoinen.   
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Saksa vs. UK vs. Japani
« Vastaus #3 : 29.06.10 - klo:10:30 »
JDM mk2RS voi olla tutustumisen arvoinen.   

Mitäs speksejä tuollaisessa on? Joko en osaa googlata tai google ei tunne kovin hyvin, 6 vaihdetta ja 160 hevosvoimaa ainakin, löytyykö vielä muutakin karkkia ja millainen saatavuus noilla on?
ロードスターNA8C

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Saksa vs. UK vs. Japani
« Vastaus #4 : 29.06.10 - klo:12:19 »
http://www.mx5nutz.com/forum/index.php?showtopic=47376
tossa pikaisen etsinnän tulos. Lukkoperä, muistaakseni Bilsteinin alusta, poikkituet ja kaikki varusteet.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Saksa vs. UK vs. Japani
« Vastaus #5 : 29.06.10 - klo:12:44 »
Tuskin ihan 160heppaa nyt kuitenkaan ;)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Saksa vs. UK vs. Japani
« Vastaus #6 : 29.06.10 - klo:12:53 »
Tuskin ihan 160heppaa nyt kuitenkaan ;)

Muutama Googlesta löytynyt lähde kyllä ilmoittaa tuollaiset tehot, mutta tiedä sitten noiden luotettavuudesta/paikkansapitävyydestä.

http://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=110242
http://www.autofiles.org/mazda/mazda-roadster-rs_8618.html
http://carspector.com/car/mazda/004671/

Mikäli tehoa on oikeasti tuo 160, tollanen saattaisi ehkä olla metsästämisen arvoinen koska 20 hepan vapariviritys jälkikäteen on tuskin näissäkään mikään ihan helppo tai halpa homma.
ロードスターNA8C

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Saksa vs. UK vs. Japani
« Vastaus #7 : 29.06.10 - klo:13:38 »
Muutama kommentti:
NB:n ahtamisasia on edelleen selvittelyssä. Täällä on tämän hetken tilanne:
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=387.0 Uskoisin, että kuukauden kahden sisällä tiedämme enemmän.

Eksoottisten mallien kohdalla kannattaa olla varovainen, kun autoa tuo maahan. Autolle pitää saada todistukset siitä, että EU-määräykset täyttyvät ja etenkin britit lipsuvat näistä määräyksistä. Tämän takia on varminta tuoda maahan EU-hyväksytty malli tai ottaa etukäteen selvää, onnistuuko todistusten saanti.

N. 15 hv saa näihin lisää ilmanoton ja putkiston vaihdoilla eli tuo 20 hv:n takia en lähtisi metsästämään mitään erikoisversiota. Jos ahtaminen on mielessä, kannattaa valita mieluummin NA 1.8 tai odottaa, että NB:n asia selviää. Eikä NA:ta koske mitkään e-hyväksyntäongelmatkaan.

Britanniasta autoa ostettaessa kannatttaa huomioida meri-ilmasto, joka saattaa aiheuttaa pahoja ruostevaurioita.

Jos haluaa tosissaan autoa virittää, niin britanniasta voisi ostaa vm. 90 tai 91 -auton ja katsastaa sen ei-vähäpäästöiseksi. Sen jälkeen 1.8-litrainen kone tilalle ja virittämään. Ja kaiken lisäksi vaparina auto olisi 100% laillinen, kunhan ei alita tehopainosuhdetta 7kg/hv.

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Saksa vs. UK vs. Japani
« Vastaus #8 : 29.06.10 - klo:13:54 »
Ei mulla mitään järkyttävää tehontarvetta ole, ihan yhtä kivasti pärjäsi 160-heppasella Sivikillä kuin tuolla 300-heppaisella Evollakin (tai paremminkin, Sivikkiä sai rääyttää kaasu pohjassa joka kadunkulmassa kun taas Evolla useampi sekunti kaasu pohjassa tarvii aika paljon tyhjää tilaa edessä  ;D) ja toi jälkiahtaminen varsinkin vierastuttaa aika paljon. Tosin auto olisi aika pitkälti 100% lelu kun koulu- ja työmatkat pääsisi apostolinkyydillä, mutta on se jonkinasteinen luotettavuus silti iso plussa ja aiemman Mazdakokemukseni perusteella ongelmia ei pitäisi tulla hirveästi vastaan.

Nykyinen auto on viettänyt viitisen vuotta Briteissä ennenkun se tuotiin tänne, ja tosiaan pikkasen näkyy ruostetta muutamissa paikoissa - ei nyt paljoa mutta vähemmänkin voisi olla. Lisäksi toi mittarin muunto maileiksi on vähän perseestä kun on pohjalla 35000 kilometriä ja sit päällä toiset 35000 mailia joten todellisen kilometrilukeman laskeminen kysyy aina hieman vaivannäköä. Tuo ongelma tietty vaan japani->uk-tuonneissa, alkuperäset uk-autot sitten pelkkiä maileja.

NA:n keulasta en tykkää yhtään niin se on aika poissuljettu vaihtoehto vaikka se vissiin aika paljon raaemman ja sporttisemman ajokokemuksen tarjoaakin.
ロードスターNA8C

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Saksa vs. UK vs. Japani
« Vastaus #9 : 29.06.10 - klo:18:04 »
Ja oisko toi tollanen "Sport" facelift NB just se paras malli n. 15ke budjettiin vai saattasko tolla saada jo sellasen Mazdaspeedin/Roadster Turbon? Mitä nyt selannut muutamia sivuja niin en ole yhteenkään tollaseen turbomalliin edes törmännyt, lienevät melko harvinaisia (ja saako sellasta edes kilpiin täällä muuten kun muuttoautona, sekin on oma juttunsa)

http://fin.auto24.ee/used/682850
Tossa olis yks, ei mitään hajua saako kilpiin, luulis. Veroineen voinee mahdollisesti selvitä n. 15ke? Ostaisin ite jos olis varaa ;)

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Saksa vs. UK vs. Japani
« Vastaus #10 : 29.06.10 - klo:18:58 »
Tosta pitäisi tietää runkonumero niin todistuksia voisi kysyä esim. pakettiautopojilta www.pakettiautopojat.fi Jos todistukset saa, pitää tehdä varmasti kaikenlaista pientä muutosta, että euromääräykset täyttyvät esim. sumuvalo jne.

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Saksa vs. UK vs. Japani
« Vastaus #11 : 20.09.10 - klo:22:51 »
Nää nyt alkaneet taas ihmetyttään, kaveri menossa vissiin vuodenvaihteessa hakemaan itelleen enkkulasta autoa niin jos hyppäis kyytiin ja ajais sit mäxällä takas...

Oliko toi nyt oikeasti niin että jos ostan Englannista alunperin JDM-auton ja tuon sen suomeen niin joutuu tekemään kaikki kilvityskikkailut, mutta jos ostan UK-auton, riittää kun vaihtaa valot oikeanpuoleiseen liikenteeseen? JDM-mallissa ilmeisesti ei ole mitään konkreettisia etuja euromalliin verrattuna mitä nyt eunos-merkit on eksoottiset?

Lisäksi tuo NA alkanut kuumottamaan ehkä hieman NB:tä enemmän (ja silmä pikkuhiljaa tottunut keulan pöhköön ilmeeseen), onko noissa mitään helppoa tapaa selvittää, onko autossa lukkoperää? NB:ssä ilmeisesti kaikissa 6-vaihteisissa facelift-sporteissa löytyy mutta mites vanhempien kanssa?
ロードスターNA8C