Kirjoittaja Aihe: Katon huolto  (Luettu 15731 kertaa)

Opus5

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 171
Katon huolto
« : 05.05.08 - klo:16:09 »
Koska katto taitaa olla Mäxien ainoa osa joka kuluu loppuun auton käyttöaikana  :) eikä ainakaan tällä forumilla taida olla ohjeita katon hoidosta ja korjaamisesta ajattelin aloittaa uuden ketjun. Siis aloitteleva MX-5 omistaja kyselee:

- miten vinyylikattoon tulleita pieniä vammoja korjataan
- miten kattoa kannattaa hoitaa jotta se kestäisin mahdollisimman pitkään
- jos katto kastuu perusteellisesti onko jotain jota olisi hyvä tietää kuivauksen tai vedenpoiston suhteen

Käytännön ongelma tällä hetkellä on katon etureunassa metallin päällä olevat muutaman sentin hankaumaviillot jotka eivät luultavasti haittaa muuten kuin pistämällä omistajan silmään mutta ovat aika näkyvässä kohdassa ja siinä voisi harjoitella katon paikkailua. Uutta kattoa ei toivottavasti tarvitse harkita ainakaan pariin kesään.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: Katon huolto
« Vastaus #1 : 05.05.08 - klo:16:18 »
Suosittelen noita katon huoltoaineita mitä MX5Parts myy. Itse käytin noita edellisen katon kanssa ja vaikuttivat ihan ok:lta. Ainakin katto hylki paremmin vettä käsittelyn jälkeen.
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Katon huolto
« Vastaus #2 : 05.05.08 - klo:22:47 »
Itse olen ainakin pieniä vammoja korjaillut tollasella motonetistä saatavalla tiivistemassalla (iso tuubi, vaatii puristimen), samalla sillä voi pursottaa tiivisteet täyteen sitä mössöä, niin ei tuu vedet sisään.

kattohan on vinyyliä ja se nyt hylkii kaikkea mahdollista paitsi linnunpaskaa. Idea ois kuitenkin, ettei se kovettus liikaa eli jotain esim. autoglymin vinyylisuihketta ois hyvä käyttää... tai sit niit mömmöjä, mitä mx5parts myy. Antaa aika hyvin tommoset mömmöt elastisuutta katolle.

Kattohan ei kastu ikinä kokonaan, se kuivaa kyllä. Ei tartte huolehtia.

toivottavasti jotain pientä apua.

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: Katon huolto
« Vastaus #3 : 07.05.08 - klo:11:23 »
Itse olen kayttanyt halkeamiin e38:m suosituksen mukaisesti Plastic Paddingin Repair Extremea. Ko. aine on kuin liimaa mutta joustaa silti sen verran, ettei heti ratkea, kun katon sulkee ja avaa.

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Katon huolto
« Vastaus #4 : 13.05.08 - klo:13:24 »
Repair Extreme on aivan helmi ja sillä olaan eletty jo monta vuotta! Revin joka toinen talvi liimaukset pois ja teen uudet, siistit paikkaukset joilla pärjää hyvin pari vuotta.

Sitten kun kattoon vielä laittaa (siis ns. maalaa sen) TurtleWaxin Black Chromella niin katon saa sillä aivan mustaksi. Turtle wax käsittelyn voi tehdä muutaman kerran kesässä.

Tässä mitä kirjoitin muutama vuosi sitten Mazdago:n puolelle katosta:

Tuli vielä mieleen yksi vinkki kattoon liittyen. Minulla oli ainakin ensimmäisen kesän jälkeen katto muuttunut mustasta ruman harmaaksi. Ihmettelin, että millä ne Saksan pojat oli katon meikannut täysin mustaksi myyntitilanteeseen....

Ratkaisu: mustan värin kattoon saa palaamaan Turtle Waxin Black Chrome Mustavahalla. http://www.turtlewax.fi/puhdistus_kiilotus.htm. Aine levitetään kattoon reilulla kerroksella ja annetaan imeytyä (5 - 20min riippuen miten rutikuiva katto on). Joistain kohdista katto imee ainetta enemmän = niihin käsittely toistetaan. Muutos oli ainakin minulla todella dramaattinen ja aine kestää katossa monta kuukautta. Pientä kiillotusta suosittelen tekemään kohdista josta ottaa kiinni kattoa lasketessa ja nostaessa = muuten voi olla likaset sormet aina kun kattoon koskee. Vahalla ainakin meidän katon "eloisuus" palautui ja se näyttää erittäin mustalle. Kuva levitysvaiheesta ja muutos on selvästi näkyvissä:



Edit: Tässä vielä vinkki harmaantuvaan takaikkunaan = Korrekin Cockpit Cleaner (a.k.a. normaali Kirkaste, ei Kirkaste +). Sumuta ikkunaan märkä pinta kirkastetta ja anna vaikuttaa muutaman minuutin. Sen jälkeen hinkkaa (esim. froteesukalla) voimakkaasti mutta hellävaroen ikkunan kirkkaaksi. Toistaa käsittelyn tarvittaessa vaikeimpiin kohtiin. Sisäpuolelle sama käsittely ja ainakin minulla ikkuna palautui taas lähes uuden tasoiseksi.
« Viimeksi muokattu: 13.05.08 - klo:13:31 kirjoittanut E38 »

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Katon huolto
« Vastaus #5 : 14.05.08 - klo:17:54 »
hih, toi black chrome auttaa aivan törkeesti  :o kiitos ihan hirveesti. Mustaan autoon kuuluu musta katto.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Katon huolto
« Vastaus #6 : 22.04.09 - klo:15:44 »
Itse hain paikallisesta liikkeestä ton vinyylihoitoaineen(autoglym) mutta kertokaas millä ton katon uskaltaa pestä?

Ei kuitenkaan samalla varmaan kuin itse autoa eihän???

Perussaippuako vai mikä?

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: Katon huolto
« Vastaus #7 : 22.04.09 - klo:15:46 »
ihan perus autoshampoo :)

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Vs: Katon huolto
« Vastaus #8 : 09.05.09 - klo:18:03 »
Mistä olette löytäneet tuota Turtlen ainetta? Itse en sitä ole vielä löytänyt mistään. Joten kokeilin Bilteman jotain Black Vinyl ainetta ja se on aika paska jos saa suoraan sanoa. Paskamainen levittää ja ainoa näkemäni ero on että käsitelty on hieman kirkkaampi, mutta ei mitenkään mustempi.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Katon huolto
« Vastaus #9 : 09.05.09 - klo:21:29 »
Ja mä kysyisin tässä samalla että millä sen saa tiiviiksi? Katto ei vuoda mutta ne ovitiivisteet vuotaa johon lasi tulee vasten.

Eli se ylälaidan tiiviste vuotaa molemmilla puolilla kun lasi ei yksinkertaisesti paina tarpeeksi siihen vastaen(nojaa hiukan vain).

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Katon huolto
« Vastaus #10 : 10.05.09 - klo:20:22 »
Niitä tiivisteita voi siirtää ulommas jos on tarvetta. Niitten kiinnikekiskot on muutamalla ruuvilla kiinni ja säätövaraa löytyy.
Jos katto on kovin vanha, niin se on varmaan hieman kutistunut, jolloin katon reunasta pääsee tippumaan vettä suoraan siihen tiivisteeseen ja tiivisteen sisään. Hetken kun ne tiivisteet on täyttynyt vedestä, vesi valuu sisälle. Tiivisteitten täyttäminen jollain silikoonilla saattaisi auttaa, mutta parempi apu löytyy koko katon vaihdosta, jolloin katon reunat tulee reilusti tiivisteiden (ja ikkunoiden) yli.
« Viimeksi muokattu: 10.05.09 - klo:20:31 kirjoittanut CD »

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Katon huolto
« Vastaus #11 : 10.05.09 - klo:21:29 »
Okei kiitti en tiennyt säädöstä.
Uskon säädöllä korjaantuvan.

Katto on kuin uusi ja ei edes vuoda sen takia vaan sen kun ajaa niin vesi liukuu lasia pitkin sinne ylälaitaan ja tulee sisään siitä halkeamasta josta siis se tiiviste taittuu kun sen katon laskee alas.

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Katon huolto
« Vastaus #12 : 10.05.09 - klo:21:34 »
Np, niitä tiivisteitä voi kanssa siirtää pitkittäissuunnassa :)

CD

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 830
Vs: Katon huolto
« Vastaus #13 : 10.05.09 - klo:21:39 »
Kannattaa sitten ottaa aika varovasti ne tiivisteet pois, lähtee muistaakseni helpommin sisältä ulospäin alku ja sitten vaan varovasti vetämällä. Takasin laitto on asteen haastavampi, mutta menee ihan kiltisti ohuella puupalikalla kun avittaa.

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Katon huolto
« Vastaus #14 : 11.05.09 - klo:23:06 »
Mistä olette löytäneet tuota Turtlen ainetta? Itse en sitä ole vielä löytänyt mistään.

Etsi tästä lähin jälleenmyyjä: http://www.turtlewax.fi/ice/jalleenmyyjat.html

Itse olen ostanut tökötin viimeksi Espoon Motonetistä. Aineen nimi on nälköjään muuttunut ja on nyt "Turtle Wax Kumi & Muovi Musta".

PS. Vähän OT: Toinen Turtlen tuote jota lämpimästi suosittelen on  WAX IT WET-autovaha märälle pinnalle. Todella nopea ja hyvän kiillon antava märkävaha. Auto tulee ns. vahattua siinä sivussa kun kuivaa sen säämiskällä.