Kirjoittaja Aihe: Vitosen bassotoisto  (Luettu 13178 kertaa)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vitosen bassotoisto
« : 25.09.10 - klo:13:38 »
Täällä http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=49.0 tulikin jo juttua äänentoistosta ja hieman myös subbareista. Millasia subbareita olette asetelleet mäxään? Tuossa keskustelussa tuli esille Ground Zeron koteloitu pikkusubi, mutta myös Focalilla on vastaavia vaihtoehtoja 8" ja 10":
- http://www.powerset.fi/autohifi/focal/bus20.html
- http://www.powerset.fi/autohifi/focal/bus25.html

Hintaeroa on melkoisesti, mutta kuuleman mukaan tuo 10" on selkeästi parempi. Ja sopii täydellisesti peräkontin syvennykseen (kävin Powersetissa testaamassa). Onko kenelläkään mitään käsitystä Focalin ja Ground Zeron (http://www.powerset.fi/autohifi/index.htm) välisistä eroista? Hinta on lähes sama, mutta vahvistimen tehoissa on jonkin verran eroja GZ:n eduksi. Tai onko jollain täällä Tampereen seudulla autossaan jotain vastaavista kiinni, niin voisi vaikka käydä hieman kuulostelemassa?

OT: Etukajareina DLS:n 6,5" tuumainen erillissarja, joka on erinomainen! Hakkaa mun mielestä Focalin A1:sen mennen tullen.
« Viimeksi muokattu: 25.09.10 - klo:13:42 kirjoittanut Simppa »
Don't charge. Super Turbocharge!

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #1 : 25.09.10 - klo:14:16 »
Meinaakko että tarvii subbaria vielä erkkasarjan lisäksi? Itse totesin ovikajarit päivitettyäni ettei ole tarvetta, tulee vaan lisää painoa. ( sori, et tuota kyllä kysynyt). Kun miettii auton kokoa ja mx-5:sta yleensä niin en kyllä laittaisi hirveän paljoa rahaa kiinni tuohon subiin, tuskin ero kuitenkaan on niin suuri ns "hyvän" ja "paremman" välillä. Nuo mainitsemasi ovat kuitenkin kumpanenkin varmasti hyviä vaihtoehtoja.

wagneri

  • Kerholainen
  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #2 : 25.09.10 - klo:14:34 »
Täytyy vastata että jos ei pääse noista yhtäkään kuuntelemaan niin itse ostaisin tuon --> Ground Zero Uranium GZUB1000ACT pelkkien speksejen perusteella. EN löytänyt Focalin vahvistimista mitään tietoa mutta veikkaisin antotehojen perusteella että Focali käyttää B-luokan vahvistinta (transistori tjms. päätettä) kun GZ käyttää digi-päätettä ja tosi matala impedanssista kelaa joten hyötysuhde on parempi.

Mutta subbarin hankinta on tietty aina mielipide kysymys, mutta kokemuksesta voin sanoa että kallis erillissarja menee hukkaan halvan aktiivisubbarin kanssa. Omasta pakusta löytyy nimittäin dls:n erillissarja ja honkkarista ostettu subbari.. halvalla ei saanu hyvää.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #3 : 25.09.10 - klo:15:48 »
Täytyy vastata että jos ei pääse noista yhtäkään kuuntelemaan niin itse ostaisin tuon --> Ground Zero Uranium GZUB1000ACT pelkkien speksejen perusteella. EN löytänyt Focalin vahvistimista mitään tietoa mutta veikkaisin antotehojen perusteella että Focali käyttää B-luokan vahvistinta (transistori tjms. päätettä) kun GZ käyttää digi-päätettä ja tosi matala impedanssista kelaa joten hyötysuhde on parempi.

Mutta subbarin hankinta on tietty aina mielipide kysymys, mutta kokemuksesta voin sanoa että kallis erillissarja menee hukkaan halvan aktiivisubbarin kanssa. Omasta pakusta löytyy nimittäin dls:n erillissarja ja honkkarista ostettu subbari.. halvalla ei saanu hyvää.

Juu tuota vahvaripuolen vertailua ei tullut tehtyä. Hyvä pointti.

Subbarin tarpeellisuudestahan voi olla montaa mieltä, mutta mun mielestä se on aika ehdoton, että toistosta voi saada edes kelvollisen. Mutta huonoahan ei kannata laittaa... Ja sen verran musamaku on heviin päin kallellaan, että erottelua ja tarkkuutta kaivataan paineen sijaan. Varsin toimivaksi basson jykevöittäjäksi oon todennu toisessa autossa Focalin Bomban, jossa vahvistin ja elementti on varmaankin samat kuin tuossa bus 20:ssä, mutta kotelo vähän isompi. Nyt tässä vähän yritänkin kaivaa käytännön kokemuksia eri subeista mx-vitoseen. Ja varsinkin eroja noiden gz:n ja focalin välillä.

Tietysti etuovet täytyis vielä vibrottaa ja oma vahvistin olisi niillekin hyvä, mutta se onkin taas toinen juttu. ;)
Don't charge. Super Turbocharge!

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #4 : 26.09.10 - klo:16:57 »
Tai onko jollain täällä Tampereen seudulla autossaan jotain vastaavista kiinni, niin voisi vaikka käydä hieman kuulostelemassa?

Jarpilla on Ground Zero:
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=49.msg9046#msg9046
NA 1,6l ´91 Classic Red

Nicotine

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 836
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #5 : 26.09.10 - klo:17:38 »
Tai onko jollain täällä Tampereen seudulla autossaan jotain vastaavista kiinni, niin voisi vaikka käydä hieman kuulostelemassa?

Jarpilla on Ground Zero:
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=49.msg9046#msg9046


Mäkin istuin sillo kuuntelemassa sitä Jarpin Ground Zeroa, potkua riitti ihan mukavasti mun mielestä.. Itellekin ollu suunnitelmissa hommata samainen subi.  ::)
1.8 NB -98
ja pari muuta ruoskaa..

Jarppi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #6 : 27.09.10 - klo:18:00 »
Ei tuolla subilla mitään äänenpainekisoja voiteta, mutta se tuo tarvittavan lisän mataliin ääniin. Sitä lisää kaipaan etenkin maantienopeuksissa. Focal ja Ground Zero ovat saman hintaiset ja jälkimmäisen vahvistimessa on tosiaan enemmän potkua. Jäi Focal sinne hyllyyn, vaikka sitä olin menossa ostamaan. Edelleen olen ihan tyytyväinen tämän kesän kokemusten jälkeen.
Mazda MX-5 '90
Mazda 6 Elegance wagon '08
VW 1300 '67 (myyty)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #7 : 13.10.11 - klo:21:47 »
Tulipa täräytettyä tuo Focali paikalleen. Ihan mukavasti se kyllä toi alapäätä lisää ja nyt bassorummut oikeasti kuuluu kunnolla. Mutta ei tuo kyllä tosiaan mitenkään alas pääse. Täytyy vielä vähän etsiä säätöjä ja ehkä vähentää vaimennusta peräkontin ja kabiinin väliltä. Ja sen verran täytyy sanoa, että tuota 10-tuumasta pienempää ainakaan ei kannata laittaa. Eli asiansa ajaa mutta paremmalta aiemmin tojotassa ollut 8-tuumanen Bomba kyllä kuulosti...
Don't charge. Super Turbocharge!

Jarppi

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #8 : 14.10.11 - klo:11:38 »
Nämä litteät pikkusubit varmaan toimisivat parhaiten penkin alla, mutta minkäs teet, kun ei mahdu niin ei mahdu. Mä olen muuten huomannut että se basso soi sieltä kontista jopa paremmin kun on katto auki.
Mazda MX-5 '90
Mazda 6 Elegance wagon '08
VW 1300 '67 (myyty)

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #9 : 14.10.11 - klo:15:09 »
Eikö kukaan harkitse subbasen laittamista hansikaslokeron tilalle? Mulla se on toiminut sieltä hienosti jo 8 vuotta.  Elementti on ns. freeair ja jytke on sellanen että jopa motarillakin matalat toimii ok. headbang


 

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #10 : 15.10.11 - klo:20:59 »
Nämä litteät pikkusubit varmaan toimisivat parhaiten penkin alla, mutta minkäs teet, kun ei mahdu niin ei mahdu. Mä olen muuten huomannut että se basso soi sieltä kontista jopa paremmin kun on katto auki.
Noniin! Nyt on keskitytty tuon subin säätämiseen ja johan alkoi soida! Ei se sen matalammalle tietenkään vieläkään mene, mutta nyt soi oikeinkin mallikkaasti. Kaikin puolin suositeltava ratkaisu! ;)
Don't charge. Super Turbocharge!

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #11 : 03.07.13 - klo:22:13 »
Ostin Bilteman 8" aktiivisen littusubbari:david Pömpeliä myydään maailmalla myös nimellä Ampire Active 8, ja siitä löytyy hieman arviota saksankielisestä vertailusta. Samassa vertailussa on mukana myös mm. Focal IBUS 20 joka on ilmeisesti sama kuin mm. Motonetin myymä 1Pro.

Kytkin subbarin pikaisesti johtoihin ja totesin että kyllä se toimii, passoa tulee. Varsin yksinuottinen ja sävytön sen ääni on, mutta on tuossa nyt aivan erilailla potkua kuin mankan ruokkimien ovikovaäänisten varassa.

Mikä olisi tuolle hyvä paikka NA:ssa, olisiko ideoita? Alunperin olisin halunnut laittaa sen apparin jalkatilaan niinkuin joissakin malleissa ECU on, mutta sinne se oli liian iso. Takakontista löytyi kaksikin loistavaa paikkaa, joko vasen takaposki tai tankinsuojapelti. Kummassakaan laatikko ei söisi hyötytilavuutta käytännössä yhtään. Kokeilin miten humppa kuuluu takakontista, ja kyllähän se todella paljon hiljempaa soi kuin apparin lattialle heitettynä. Takaluukku kyllä värisee vaimennusmaton palasista huolimatta. Konttitoiston osoittauduttua pettymykseksi tämänhetkinen ajatus on laittaa laatikko kuskin penkin taakse maton alle piiloon.  Penkin säätövarasta lähtee 2-3 pykälää, millä ei itselleni ole merkitystä.
ex-NA8C

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #12 : 03.07.13 - klo:23:06 »
pelkääjän tai oman penkin taa
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #13 : 03.07.13 - klo:23:07 »

Mikä olisi tuolle hyvä paikka NA:ssa, olisiko ideoita? Alunperin olisin halunnut laittaa sen apparin jalkatilaan niinkuin joissakin malleissa ECU on, mutta sinne se oli liian iso.
Mulla on toi isompi focali siinä takapaksin syvennyksessä. Paikkana tosi hyvä, koska toi syvennys on kuin tehty tälle. ;) Kopissa toi olis kyllä ehdottomasti parempi, mutta ite en löytäny mitään hyvää paikkaa. Hattuhylly? :)
Don't charge. Super Turbocharge!

Väiski

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 446
Vs: Vitosen bassotoisto
« Vastaus #14 : 03.07.13 - klo:23:43 »

Mikä olisi tuolle hyvä paikka NA:ssa, olisiko ideoita? Alunperin olisin halunnut laittaa sen apparin jalkatilaan niinkuin joissakin malleissa ECU on, mutta sinne se oli liian iso.

Apparin penkin etupuolelle lattialle. (Vai onko tämä just se paikka, missä ECU joissakin malleissa on?)
II-vaihtoehto sama tontti, mutta vasempaan reunaan kyljelleen.