Kirjoittaja Aihe: Vinyylikaton suojakäsittely  (Luettu 8995 kertaa)

Timppa59

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 156
Vinyylikaton suojakäsittely
« : 30.11.10 - klo:13:31 »
Milläpä olette käsitelleet kattoa vai ootteko ollenkaan ulko- ja sisäpuolelta? Aurinko ja UV ovat kulahduttaneet pinnat ja olisi kiva saada muuten ehjä katto
siistiksi. Varsinki sisäpuolelta on "kellastunut". IL:llä Joulu-ale ja pitäisi saada koriin tavaraa...
2880/7500 called "Blues Bird"

diskis

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 362
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #1 : 30.11.10 - klo:14:04 »
Milläpä olette käsitelleet kattoa vai ootteko ollenkaan ulko- ja sisäpuolelta? Aurinko ja UV ovat kulahduttaneet pinnat ja olisi kiva saada muuten ehjä katto
siistiksi. Varsinki sisäpuolelta on "kellastunut". IL:llä Joulu-ale ja pitäisi saada koriin tavaraa...

Autoglymin vinyl & rubber carella olen kattoa käsitellyt. Tuo samaa kiiltoa ja värikylläisyyttä mitä vaha maalipinnalla, mutta käsittely ei kestä kun ehkä viikon. Tosin on helppo ruiskuttaa uutta pintaan, kun ei tarvitse mitään kiillotella, antaa vaan kuivua. Miten se sitten oikeasti "suojaa" kattoa - en osaa vastata. Ulkonäkö +10 pistettä tosin.

  _____/_____
D'-.    | /  )
'(O)'-...'(O)'

_paffa

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 259
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #2 : 30.11.10 - klo:16:41 »
MX5partsistakin saatavat pesu ja hoitoaine.

Tällä pesu, eli sivellään puhtaalla siveltimellä pintaan, annetaan vaikuttaa ja pestään autoshampoolla pois.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/167

Ja tämä sivellään toisella puhtaalla siveltimellä sitten lopuksi pintaan tasainen paksu kerros ilman että alkaa valumaan mistään. Kuivuttuaan huomaa minne oli sivellyt vähemmän kun muualle, joten melkein kahta kerrosta suosittelen tasaisen sävyn aikaansaamiseksi.
http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/168

Ovat olleet omassa käytössä yhden kesän ja pari kertaa pesun yhteydessä käsitelty ja hyvin tyytyväinen olen tuotteisiin ollut. Toi Proofer tekee tavallaan "lakkakerroksen" sen vinyylin pintaan. Eli sulkee huokoset lialta.

- Pasi

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #3 : 01.12.10 - klo:09:18 »
Sisäpuolelta pesin Autoglymin Interior Shampoolla. Projektina sopisi paremmin jollekin voimistelijatytölle kuin mulle, mutta kannatti kyllä, likaa lähti reilusti. Sisäpuoleen en laittanut mitään hoitoainetta. Ulkopuolella on ollut glymin Bumper Care ja sittemmin Meguairsin vastaava, nimi ei nyt muistu mieleen.
 

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #4 : 08.12.10 - klo:12:23 »
Piti oikeen kaivaa Mazaogo:n puolelta mitä sinne kirjoittelin vuosia sitten. Samalla tavalla hoidan kattoa edelleen:

Mustan värin kattoon saa palaamaan Turtle Waxin Black Shine kiillotusaineella (Aine myytiin ennen nimellä Turtle Wax Black Chrome). http://www.turtlewax.fi/puhdistus_kiilotus.htm. Aine levitetään kattoon reilulla kerroksella ja annetaan imeytyä (5 - 20min riippuen miten rutikuiva katto on). Joistain kohdista katto imee ainetta enemmän = niihin käsittely toistetaan. Muutos oli ainakin minulla todella dramaattinen ja aine kestää katossa monta kuukautta. Pientä kiillotusta suosittelen (ainakin) tekemään kohdista josta ottaa kiinni kattoa lasketessa ja nostaessa = muuten voi olla likaset sormet aina kun kattoon koskee. Vahalla ainakin meidän katon "eloisuus" palautui ja se näyttää erittäin mustalle. Kuva levitysvaiheesta ja muutos on selvästi näkyvissä:


Jari

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 347
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #5 : 08.12.10 - klo:23:58 »
Mulla on autossa kangaskatto ja se on tosi hyvässä kunnossa. ;D
Oisko kenelläkään kokemusta sellaisen käsittelystä?
Siihen ei varmaankaan vinyylille soveltuvat aineet käy.
-15 Ooppeli A ST 1,4T AT
-10 Avant 218
-90 MX5 Miata
-96 Honda Shadow 600

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #6 : 09.12.10 - klo:01:51 »
Mulla on autossa kangaskatto ja se on tosi hyvässä kunnossa. ;D
Oisko kenelläkään kokemusta sellaisen käsittelystä?
Siihen ei varmaankaan vinyylille soveltuvat aineet käy.

Olen käyttänyt tohon autooni mazdan omaa suojaspraytä. Glymillä taitaa kanssa olla ihan pätevä tuote. Kankaassa ei tietty käsittelyn jälkeen huomaa kauheesti eroa mutta suht hyvin se tuntuu likaa hylkivän.

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #7 : 08.04.11 - klo:17:51 »
Mulla on autossa kangaskatto ja se on tosi hyvässä kunnossa. ;D
Oisko kenelläkään kokemusta sellaisen käsittelystä?
Siihen ei varmaankaan vinyylille soveltuvat aineet käy.

Mulle tuli purkillinen tällaista: http://gtechniq.com/shop/3s-for-cars/interior-coatings/i1-smart-fabric/

Testasin tuossa talouspaperiin ja olen kyllä varsin vakuuttunut. Pitäisi säilyttää materiaalin hengittävyys, mutta vesi ja öljypohjaiset jutut eivät kuitenkaan imeydy pintaan vaan liukuvat vaan pois.

ロードスターNA8C

Klasu

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 787
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #8 : 09.04.11 - klo:20:58 »
Tilaistko suoraan tuolta? Millaset toimituskulut? Vaikuttaa pätevältä aineelta niin voisin kanssa kokeilla. Kauhukseni huomasin tänään että pommikoneet aka pulut ovat taas palanneet talviuniltaan  :o Toistaseksi olen aina pitänyt suojapeitettä katon päällä jos joutuu vähänkin pidempään seisottamaan pihassa, on meinaan ennemmin sääntö kuin poikkeus että siellä on iso violetti paskakasa katon päällä joka aamu kun lähtee liikenteeseen... Ei toikaan aine varmaan niiltä täysin suojaa mutta jos vaikka vähän paremmin kuin edelliset litkut.

madu

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 501
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #9 : 09.04.11 - klo:21:30 »
Juu, tuolta tuli, postikulut näköjään pelkästään tuolle viisi puntaa. Mä otin samalla tilauksella kanssa vahaa + kiillotusrättejä.
ロードスターNA8C

Phoenix

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #10 : 10.04.11 - klo:19:05 »
Voin kyllä suositella tuota Autoglymin Vinyl & Rubber Carea. Talvella katto säilyi hyvässä kunnossa kun pari kertaa uusin käsittelyn pitkin talvea.
NC1 Sport

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #11 : 12.04.11 - klo:18:37 »
Mitäs muuten tuolle muovi-ikkunalle suosittelette?
Don't charge. Super Turbocharge!

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #12 : 12.04.11 - klo:20:48 »
http://www.miata.fi/forum/index.php?topic=159.msg9286#msg9286

Eli ehdottomasti tuota renovom mömmöä muoviselle taka-ikkunalle. Kaikenlaista tuli kokeiltua, ja tuo oli ensimmäinen mikä auttoi mitään, ja se sitten auttoikin huomattavasti.

Make

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 4100
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #13 : 16.04.11 - klo:23:26 »
Kysytään nyt tässä säikeessä kun se sivuaa kattoa kuitenkin eli:

http://www.mx5parts.co.uk/product_info.php/products_id/1061

Pakko varmistaa etten väärää tilaa eli onko toi se tiiviste joka on siinä tuulilasin yläpuolella johon rätti ja kovakatto tulee vasten?

Urban

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 327
  • ex Miata 1991
    • ex Miata 1991
Vs: Vinyylikaton suojakäsittely
« Vastaus #14 : 18.07.11 - klo:18:32 »
Mulle tuli purkillinen tällaista: http://gtechniq.com/shop/3s-for-cars/interior-coatings/i1-smart-fabric/

Testasin tuossa talouspaperiin ja olen kyllä varsin vakuuttunut. Pitäisi säilyttää materiaalin hengittävyys, mutta vesi ja öljypohjaiset jutut eivät kuitenkaan imeydy pintaan vaan liukuvat vaan pois.

Tilasin ja sain jo kans pari purkkii tota uuteen kangaskattoon, tehtaan suojaus ei näytä ihan noin hyvältä. Pitäiskö se ihan märäks suihkii vaa vähän kosteaksi. 3/4 purkkia (500ml) sain jo tuhlattua kattoon. Varmaan vois kuivumisen jälkeen heittää ne loputkin toisella kierroksella. Luulis ainaki suojaavan ja ehkä ei tarvi vuosiin uusia ainakaan mainostekstien mukaan. Miten suojannut sulla kattoa?

edit: silmän kun ottaa käteen niin näkee että 13m2/L pitäis aine riittää. Eli tuli vissiin vähän löträiltyä, eipä kai se haittaa ;)
« Viimeksi muokattu: 18.07.11 - klo:18:37 kirjoittanut Urban »