Joko on öljyt lirua tai jos kerran aikasemmin ollu korkeemmat paineet niin sitten montakin muuttujaa koneen sisällä jotka vaikuttaa, suurimpana kuluneisuus sitten öljypumpun painejousi(vai mikä se sen virallinen nimi olikaan) jne.
En olis huolissani, normilukemia mun koneelle jolla ajettu noin 200 tonnia. Kaiken lisäks sulla on se mekaaninen siellä niin se ei vaikuta senkään voiteluun vaikka olis matalia lukemia....
Huh!
Kiitos nopeasta vastauksesta. Voi taas hengittää.
Kyllä mulla on tarkotus tuo kone joskus rakennella uusiks, mutta ei nyt! Vaan sillon ku ite haluan. Täytyy varmaan laittaa vähän jäykempää tavaraa sisään seuraavaksi.
Valvolinen 20W50 mineraalit sisää
koitin tota läpällä ite sillo ku kone söi öljyä, ei auttanu.. paineet tosin nousi kaikenlaisessa ajossa: tyhjäkäynnillä oli normi 1,5bar sijasta joku ~2bar ja kierroksilla ~2,5 nousi -> +3bar. Mutta jos ajatellaan asiaa teoreettisesti, niinku meillä TTY:llä on tapana, niin ei voitelun itse tarkoitus oo olla kovat paineet, rittää että kierroksiin nähden on tarpeeksi painetta... Voin tosta kaivaa tribologian kirjan ja laskee sulle tarvittavat paineet, kunhan kerrot mulle sylinteripaineet
Mut noin heittona oinniinku just rakennetulla motilla paineet mulla hivelee 1,5bar tyhjäkäynti ja siitä eteenpänpäin noin kierrosmäärä tuhansina +1 bar. Mun mielestä tosi terve. Niinku Tem aikasemmin sano, niin paine ei oo se juttu..tarkotus on saada laakereille sopivasti öljyä että sinne muodostuu hydrodynaaminen voitelu. Ja se taas on enemmänkin siitä kiinni, että tilavuusvirta laakereille on tarpeeks iso, ei paine. Toki painetta tarvitaan riittävään tilavuusvirran saavuttamiseks, mutta laiha öljy pienemmillä paineilla virtaa myös hyvin
EDIT: voisin vielä sen verran jatkaa tätä että kerron muutamat seikat jos ne eii oo kaikille selviä:
voitelu toimii laakereilla siten, että reiästä sinne tuupataan öljyä joka sitten "valuu" laakerikaulan ja akselin väliin ja näiden kahden suhteellinen pyörimisliike toisiinsa nähden muodostaa öljystä kalvon jonka paksuudesta puhtuaan sitten mikrometreissä. Tässä välissä täytyy olla painetta, jotta tapeellinen määrä öljyä saadaan syötettyä laakereille. Määrään vaikuttaa myös se kuinka hyvin öljy pääsee virtaamaan ulos laakereista. On ihan öljytyypistä ja lisäineistuksesta kiinni minkä lainen "kalvonpaksuus" on haluttu/riittävä. Toki isompi paksuus on parempi kuin pienempi, sehän on päivän selvää, mutta missä on raja.. ?