Alpeilla pitäisi vielä ajella kotiin, ja katalysaaattorin räminään alkaa jo tottua. Uusi hankalampi vaiva putkahti; Öljyä häviää koneesta vauhdilla, ja sitä saa lisätä neljänneksestä puoleen litraan päivässä. Autossa myös haiskahtaa bensalle/öljylle toisinaan.
Tolla vauhdilla sen pitää näkyä auton alla ja jos ei näy niin sulla on männärenkaat loppu tai venttiilinvarren kumit kokonaan paskana.
Suomeen päästiin ja muutama tötsä öljyä lisättiin matkan varrella. Soitin aaamulla huoltoon ja veikkasivat juurikin noita samoja vikoja, tosin aluksi tutkisivat kovasti että löytyykö vuotoja. Öljyn kulutuksen ei huollon mukaan kuitenkaan aivan hirveästi pitäisi syödä katalysaattoria.
Soittavat vielä takaisin ja palaavat hinta-arvioon tarkemmin, mutta itse mutuilen että tuskin alle tonnilla-puolellatoista selvitään. Mitä tässä oikeastaan kannattaisi tehdä? Miatan huoltokuluihin on mennyt puolessatoista vuodessa yhden NA:n verran rahaa, kohta vaihdan Lexukseen
Jos öljyrenkaat paskana niin öljyä kuluu melko tasaisesti kilometrien mukaan. Venttiilivarren kumit oireilee näkyvästi käynnistäessä kun seisonnan aikana alaspäin valunut öljy palaa pois. Molemmissa tapauksissa taitaa moottorijarrutus lisätä ylimääräisen öljyn "imeytymistä" sylinteriin jonka huomaa öljynkatkuna esim. valoihin hidastaessa. Kumpikaan vika ei todennäköisesti riko mitään muuta jos öljyä vaan muistaa lisätä ajoissa.
Jos ne on vaan venavarsien tiivisteet niin kannattaa huoltaa se kansi. Samalla kannen oikaisu ja venttiilien/seetien putsaus ja läppäys eli tiivistepintojen hionta. Maksaa korkeintaan muutaman satkun, itse tehtynä noin satasen (oikaisu + kannen ja varsien tiivarit).
Jos kyse öljyrenkaista, niin joutuu purkamaan koko roskan. Eli todella pienen ja periaatteessa vaarattoman vian korjaamiseen menee korjaamolta pari työpäivää joka tietysti maksaa toista tonnia. Lisäksi samalla on usein järkevintä vaihtaa kaikki lähitulevaisuudessa vaihtokunnossa olevat osat (hihnat, kytkin, jotkut laakerit, tiivisteet) jolloin laskua kertyy. Joku kytkin saattaa kestää kesäautossa 20 vuotta mutta eihän sitä kehtaa olla vaihtamatta jos kone on pöydällä siinä 10-15 vuoden kohdalla.
Yksi vaihtoehto olis vaihtaa koko kone ja myydä vanha sellaisenaan. Vaihto saattais onnistua harrastushengessä ilmaiseksi ja kokonaisia koneita saa halvemmalla kuin mitä koneen purku ja kasaus liikkeessä. Vanha koneen myynnistä voisi saada takaisin puolet uuden hinnasta.
Ikävää että rahaa on mennyt, näiden pitäisi olla halpoja autoja harrastaa. Halpuus vaan vaatii sitä itse tekemistä, esim. se katti on kiinni neljällä pultilla ja sen tyhjäksi kolistelu ei olisi maksanut mitään. Älä nyt vielä kuitenkaan Lexukseen vaihda!
Edit: menikö jaaritteluks?