Kerho voidaan helposti nähdä kaupallisena palveluntarjoajana, jonka tapahtumiin osallistutaan, jos hinnoittelu on kohdallaan eikä satu olemaan muita mielenkiintoisempia tapahtumia samaan aikaan. Kerhon ideana ei kuitenkaan ole kilpailla muiden tarjoajien kanssa, vaan järjestää sellaisia tapahtumia, joihin jäsenet haluavat osallistua suurella osallistujamäärällä.
Alusta alkaen ollaan mietitty paria asiaa. Ensimmäinen on tarjonta Pohjois-Suomessa. Botnialla tosiaan järjestettiin omia ratapäiviä ja osanotto niihin jäi hyvin vähäiseksi. Kerhoyhteistyöstä on ollaan nyt saatu apua tähän eli päästään Sportpugin vuorolle ajamaan. Toinen asia mitä ollaan mietitty on se, mitä voidaan tarjota niille, jotka eivät aja rataa eivätkä viritä autojaan. Ensi kesänä kokeillaan piknik-tyyppistä miittiä hienommassa ympäristössä. Katsotaan löytyykö tähän kiinnostusta.
Yksi asia mitä olisi kiva kokeilla tulevaisuudessa on kiihdytyspäivä keskellä kesää ja järkevällä etäisyydellä pk-seudulta esim Kiikalassa. Opel Club järjestää kyllä mahdollisuudeen kiihdytykseen mutta kun sijaintina on Kalajoki, niin emme osallistu maksavana kerhona tapahtumaan. Mukaan pääsee kyllä vierailijana. Kiihdytysajo ei välttämättä ole miatojen ykkösjuttu mutta Räyskälän kokeilu näytti siltä, että kiinnostusta olisi, vaikka ajot pidettiin kevyessä lumisateessa pomppuisella kentällä. Kiihdyttely on kuitenkin sen verran kallista puuhaa, että omin voimin tapahtumaa ei kannata järjestää. Koko päivän tapahtuman budjetti on noin 3000 euroa sisältäen kiihdytystiimin. Eli maksavia kerhoja pitäisi olla useita. Jos mukana olisi 3-4 kerhoa, niin kustannus olisi siedettävä eikä tapahtumasta tulisi kohtuutonta lovea kassaan, kun otettaisiin kohtuullinen ajomaksu esim 20 tai 30 euroa / kerholainen.
Autoslalom voisi myös olla kiinnostava juttu ja tätä ollaan vähän kokeiltukin mutta oman tapahtuman pitäminen edellyttäisi ainakin sopivaa suorituspaikkaa ja riittävän läheltä pk-seutua (max 100 km). Lisäksi ajankohdan pitäisi olla kesällä.
Alastaron ratapäivä on ollut jäsenetu jo pitkään eli osallistuminen on ollut ilmaista jäsenille. Osallistujia on ollut varsin kivasti. Maksuttomuuden lisäksi kiinnostusta lisää varmasti se, että radalla on isommat turva-alueet kuin Ahvenistolla, jossa ei ole juurikaan varaa käydä asfaltin ulkopuolella.
Jatkossa on hyvä miettiä sitä mitä rahan käyttöä vaativaa kannattaa järjestää ja millä tavalla. Esim wipen idea siitä, että ahkerimmat ratakuskit menevät ajamaan vapaalla vuorolla kuulostaa hyvältä. Viikonloppuvuorot hyvällä kelillä keräävät porukkaa radoille ja palvelevat suurta osa jäsenmäärästä. Niitä kannattaa varmasti järjestää tulevaisuudessakin.
Mietitään näitä juttuja tarkemmin vuosikokouksen yhteydessä ensi perjantaina.