Kirjoittaja Aihe: MX-5 verotus  (Luettu 87588 kertaa)

Atte.V

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 692
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #135 : 24.01.12 - klo:21:49 »
Onhan se nyt niin että riittää, että veropäätös on jätetty ennen tota 1.4 jotta menee vielä pienemmällä verolla? Pitäis uus käyttis verottaa jossain vaiheessa, mut aattelin ensin koittaa hukata yhden turhan auton pihalta ettei hirveen monia vakuutuksia tartte samaan aikaan maksella.

Verotuksesta en osaa sanoa mutta vakuutus on tosiaan pakko maksaa siihen asti, että auto on rekisterissä. Tilapäistä rekisteristä poistoa kun ei voi tehdä ennen kuin auto on rekisterissä. Itse maksoin evosta kolme kuukautta vakuutuksia, juuri tästä syystä vaikka auto oli seisonnassa
Mä en oo tohon vielä vakuutusta ottanut suomesta, joten vakuutuksia ei tartte maksaa ennen kuin sellaisen siihen otan. Seisoo tallin pihalla siihen asti.
NA 1,8 turbo

TimoL

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 336
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #136 : 27.01.12 - klo:16:35 »
Veroprosentti tulee päästöjen mukaan, jos päästötaso on tiedossa eli euro-autoissa toimitaan näin. Jenkki-, Japani yms. autojen veroprosentti lasketaan kokonaispainon mukaan eli tulee huomattavasti pienempi vero.

Olenko nyt ymmärtänyt tämän veroasian oikein. Eli vanhemmat kuin 2001 euro-autot menee painon mukaan (ei co2 tietoa saatavilla) samoin kaikki jenkki-tuonnit, riippumatta vuosimallista? Esim. 2005 vuoden auto jolle löytyy TUV:n vastaavuustodistus? Eli tuo vastaavuustodistus ei kerro päästöjä? Eikä pelkkä Jenkkilässä ilmoitettu kulutus muunnu mitenkään co2-päästöksi?

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3973
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #137 : 27.01.12 - klo:17:10 »
Mun käsityksen mukaan kaikki euroalueen ulkopuoliset autot verotetaan niin, että kokonaispainosta lasketaan laskennallinen päästötaso. Tämä on MX:n kohdalla parempi mutta jonkin painavan mutta vähän kuluttavan kohdalla huono juttu,

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #138 : 02.02.12 - klo:12:07 »
Päivitin autoveroprosentit huhtikuun alun mukaisiksi. Kaikki koskevat manuaalivaihteisia, automaatit on poistettu aineistosta. NA-mallien painonmukaisessa verotuksessa saattaa olla epätarkkuuksia, olisiko painot vaihdelleet hieman vuosimallien ja varusteiden mukaisesti.


Malli   Til.   Teho   Vm.         Veroprosentti   Ikä       n=   Veroprosentti 1.4.2012
   NA   1,6    85kW   1990-1994   20,4% / 20,9%   12-20v.   36           21,4%
   NA   1,6    66kW   1995-1997           20,9%   12-15v.    9           22,1%
   NA   1,8    96kW   1994-1997   20,9% / 21,7%   14-17v.   10           22,1%

   NB   1,6    81kW   1998-2000           21,2%    8-13v.   28           22,7%
   NB   1,6    81kW   2001-2005   27,8% / 28,8%    4-10v.   20           34,4%
   NB   1,8   103kW   1998-2000           21,4%    8-12v.   23           22,9%
   NB   1,8   107kW   2001-2004   30,5% / 31,1%     4-9v.   11           36,8%

   NC   1,8    93kW   2006-2007           26,1%     3-4v.    5           30,4%
   NC   2,0   118kW   2006-2007   (27,2%) 28,4%     1-4v.    4           33,9%


ez-1

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #139 : 27.02.12 - klo:10:38 »
Viimeviikolla tuli päätös 1999 10AE n150tkm - 1031€

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #140 : 27.02.12 - klo:10:43 »
nice. 300€ halvempi mitä mun 10ae  8)
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

juhlamokka

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #141 : 01.06.12 - klo:09:10 »
Sain veropäätöksen, Mustosen laskelma piti kutinsa, veroprosentti on just tuo kun talukko sanoo.
Muuten koko päätös ja perustelut oli aika lailla asiallisia ja kohillaan, ei yllätyksiä.

djsfh

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 174
MX-5 verotus
« Vastaus #142 : 19.06.12 - klo:21:41 »
Itse sain 10ae / 155tkm 1259€. En ole tietenkään tyytyväinen, kun Ez-1 sai halvemmalla ;)

Kannattaako tuosta valitttaa ja mill argumenteilla tehdä se? Nettiautosta oli kaivettu tälläiset 1.8:sit perusteeksi:

98/151tkm/8t€
00/95tkm/10,5t€
00/199tkm/7,5t€


Sent from my iPad using Tapatalk HD

ez-1

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #143 : 25.06.12 - klo:13:22 »
Joo mullahan oli siis pienempi tuo mutta toisaalta auto tuotiin Suomeen ennen tuota veromuutosta. Sen jälkeen ne on vähän nousseet (olettaisin).

juhlamokka

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #144 : 25.06.12 - klo:13:54 »
Arvelen että ei kannata, kahta samanlaista ei näytä olevan, ja tuo haarukointi näyttää myös tutulta. Kyse lienee nyt jopa enemmän
kympeistä kuin satasista, ja huomaa mitä siellä sanottiin: päätös ei sido valtiota mihinkään suuntaan. Alamaisen kanssa asia on just päin vastoin. Ja totta tuokin, että huhtikuussa verot inauksen nousi näissäkin, mitkä menee painon mukaan. Ei pahasti kuitenkaan.

hck

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 670
  • Mäxä 10AE
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #145 : 09.07.12 - klo:18:20 »
Noin 1100e tuli mulle maksua päätös tuli tänään.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #146 : 11.07.12 - klo:11:31 »
Noin 1100e tuli mulle maksua päätös tuli tänään.
Auton kunto, vuosimalli, kilsat?
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue

hck

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 670
  • Mäxä 10AE
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #147 : 11.07.12 - klo:17:53 »
Noin 1100e tuli mulle maksua päätös tuli tänään.
Auton kunto, vuosimalli, kilsat?
-E

Kilsoja noin 200000 nyt vuosimalli 99 ja 10ae malli ja kunto varmaan ihan normaali ikäänsä nähden, eli naarmuja ja pari pientä lommoa on. Katsastuksesta meni läpi ilman mainintoja.

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #148 : 11.07.12 - klo:21:04 »
Mä jäin omaa autoani rekisteröitäessä siihen käsitykseen, että kunnolla ei ole mitään merkitystä muulloin kuin silloin, jos yrittää rekisteröidä huonokuntoisena. Ja sellaiseksi autoa ei pelkällä penkkien kulumisella saa, mutta toisaalta sellaisia vaurioita, joista huomautettaisiin katsastuksessa (kuten ruoste, rikkinäinen tuulilasi, yms.) ei huomioida ollenkaan. Näin ainakin meikäläisen auton kohdalla. Tämä kannattaa muistaa, jos aikoo tuoda esim. kolaroidun auton siinä toivossa, että verotus olisi kevyempi.
Don't charge. Super Turbocharge!

hck

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 670
  • Mäxä 10AE
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #149 : 11.07.12 - klo:21:40 »
Toi veron lasku ja markkina arvojen ettiminen ihan tuuripeliä. Mulla ei ollu kun kolme vertailu autoa nettiautosta otettu. Sit kuullu joillakin otettu 5 jne. Toi hinta vertailu niin pelleilyä, kun jokainen tietenki omalle hintansa laittaa. En mä ainakaan jaksa kitistä tonnin verosta, oli se sit jonkun mielestä liikaa tosta. Valtio tekee niinkun tykkää jokainen sen tietää. Mun autolla ajettu tosiaan ton parimarkkaa, mutta pystyn ainakin varma myös olemaan sen paikkaansa pitävyydestäkin. Aikalail 100% huoltohistoria kuitteineen ja ekalta omistajalta ostettu joka oli keski-ikäinen nainen. Suomen touhu muutenki naurattaa, kun esim tossa verot oli aikalail samat, kun yhes liikkees samanikäinen 1.6 kunto aikalail sama, mut mun autol ajettu aavistuksen enempi. Kuitenki onhan toi ny ainakin mun mielestä siltikin ihan vertailu kelvoton ihan perus perus 1.6 versioon. Mut kuitenki ihan tuuripeliä edelleen koko touhu.