Sama projekti edessä lähiaikoina. Jos jossain on step-by-step-ohjetta niin otetaan ilolla vastaan. Mazdan alustarakenteet täysin vieraat, aiemmat kokemukset rajoittuu G-Astraan.
Tuoreesta muistista ja sisältää hieman parodian piirteitä
Takana :
Kokeile lähteekö iskarin alapultti auki . Joillakin harvoilla ollut sen kanssa ropleemaa niin että se tukivarren sisään juotettu vastamutteri alkaa vaan pyörimään.
-
Jumissa / pyörii tyhjää : Lähde kaljalle ja polta auto
Jos teet huonomman ratkaisun ja päätät silti ryhtyä hommaan niin :
- Snurraa alapuolelta tukivarren aukkoa isommaksi siltä kohtaa jossa se vastakappale on siellä sisässä ja yritä saada pidettyä siitä vastakappaleesta kiinni vaikka 17mm avolenkillä , lukkopihdeillä, knipeksillä ym. Se vastakappale on kuitenkin niin jumissa ja yhtynyt pulttiin että tämä työvaihe on vain vitutusta lisäävä ja turha . Parasta on jos sen pyörivän vastakappaleen saa tässä vaiheessa hitsattua takaisin paikalleen ja hitsatessa syntyvä lämpö laukaisee jumin.
Noniin ... Hitsivehkeitä ei ollut joten aloitetaan itse remppa :
- Katkaise iskarin alalenkki alapuoleta vinkulla , dremelillä tai tylsällä rautasahan terällä
- Tässä vaiheessa riittää että murjoo sen uloimman kerroksen siitä iskarin alalenkistä ja vääntelee sen auki. Jos omistat paineilmakäyttöisen puukkosahan , oikaise tuonne jonnekin alemmaksi jossa kerrotaan sen vitutusta vähentävästä maagisesta voimasta
- Irrota iskarin 2 ylämutteria ( älä nyt kuitenkaan sitä keskimmäistä avaa , jooko ? )
- Irrota vakaajan pystytanko vakaajasta
- Irrota ylätukivarren ulompi pultti jos haluat että tilaa tulee niin että rystyset vähän säästyy ja saat taitettua koko pyörän napaa ulospäin ja iskarin paikalleen pujottelu on aikanaan lasten leikkiä
- NYT voit taivutella sen murjotun iskarin pois paikaltaan ja siirtyä nauttimaan mukavimmasta työvaiheesta
...... Meillä on siis jäljellä iskarin sisällä ollut pusla jossa on kerros metallia, kerros kumia, kerros metallia sekä itse pultti joka aiheutti asioiden eskaloitumisen tasolle kuusi
- Snurraa, dremelöi tai nysvää sahalla se puslan metallikerros , kumikerros ja seuraava metallikerros pois niin että pääset käsiksi alla olevaan pulttiin. Tässä voi oikaista jos on paineilmakäyttöinen puukkosaha jolla vaan vetää koko paketin poikki sielä vastamutterin puolelta iskarin alalenkkiä ja jos ei moista ole niin sitten vaan snurraa sen pultinkin poikki tosiaan mahdollisimman läheltä vastakappaletta
- Vastakappale putoaa tukivarren sisään josta sen saa ongittua pois rukarilla tai magneetilla. Jos ei putoa niin pista pultin tilalle rukari tms ja anna hittiä niin että putoaa, koska pois se pitää nyt saada !
Tässä vaiheessa soitat sille kaverille joka kehuu olevansa niin hyvä pimppatohtori että maalaa eteisen postiluukun kautta- Laita uusi iskari / jousipaketti paikalleen ja kiristä ylämuttereita niin että pötkylä pysyy paikallaan
- Pujota uusi alapultti paikalleen
- Pyydä paikalle tullutta notkeasormista kaveria pitelemään tukivarren sisään aseteltavaa 19mm nyloc mutteria paikallaan ja kiristä alapultti
- Laittele loput palikat takas paikalleen ja kun kuitenkin madalsit nosturille ajettua autoa, mieti miten saat auton pois nosturilta 50mm matalempana kuin nosturille mennessä
... To be Continued etuosan ohjeilla