Joulupukki toi Cobaltin rosteripöntön Moss´lta (yhdellä putkella). Rosteriputken ulostulon halkaisija on 100 mm ja nykyinen alkuperäinen muistaakseni 50 mm. Aloin miettimään että joutuukohan takapuskuriin nakertamaan koloa isommalle putkelle. En muista kuinka väljää on nykyisen ulostulon ympärillä, auton näen vasta keväällä, eikä ole yhtään valokuvaakaan takaa päin. Kuvista katselin että NA:ssa ja NC:ssä näyttäisi olevan aukot isommalle putkelle, NB:ssä jollainen itselläni on ei näyttäisi olevan aukkoa. Voihan tietenkin olla että putken valmistaja on huomioinut tämän ja sijoittanut ulostulon hieman alemmaksi pöntöstä - en tiedä.
Onko kokemusta, miten NB:hen on sopinut tämä suurempi ulostulo, onko joutunut nakertamaan koloa.
Asia tietenkin selviää ensi keväänä, mutta jäi nyt vaivaamaan.
Jatkan tätä aihettani lisäkysymyksellä, koska Moss´n toimitukset eivät menneet aivan putkeen. Sain tilaamani laipan tiivisteen jälkitoimituksena noin kuukauden päästä pöntön toimituksesta. Moss´n sivuilla oli mainittu että sama tiiviste sopii sekä NA:ha (3 kpl) ja NB:en (1 kpl). Sieltä tuli sitten paperinen laippatiiviste joka olikin liian pieni NB:n laippaan (ylempi kuva). Lisäksi kysyessäni asiaa heiltä selvisi että sinne tuleekin rengastiiviste laipan urakaulukseen (alempi kuva). He myös väittivät että Cobaltin pöntön mukana paketissa tuli oikea rengastiiviste. Siitä olen täysin varma että sitä ei ollut paketissa. Kysyin että voisinko lähettää väärän tiivisteen takaisin ja he lähettävät tilalle uuden veloituksetta. Siihen he eivät suostuneet. Heidän vastaus oli että älä lähetä vanhaa koska siitä aiheutuu minulle postikuluja ja että voisin ostaa uuden tiivisteen normaalisti postikuluineen. Vaikka heidän toimitusehdoissaan on että he maksavat postikulut jos virhe on heidän. Muutamien asiallisten sähköpostien jälkeen he suostuivat siihen että maksaisin vain tiivisteiden hinnan erotuksen 4 puntaa, ei postimaksua. Omaa kantaani perustelin sillä että heidän sivuillaan oli väärää informaatiota vaadittavasta tiivisteestä (nyt ovat korjanneet kotisivunsa). Ja toisekseen pöntön mukana ei tullut tiivistettä niin kuin he väittivät.
Tänään tuli rengastiiviste, tai oikeastaan hain paketin terminaalista (olisi tullut kirjeessäkin). Tämän pitäisi olla Mazdan orkkis tiiviste, mutta epäilykeni heräsi sillä tiivisterengas on paljon pienempi sisä- ja ulkohailkaisijaltaan kuin laipan tiivisteura. Nykyisen ja uuden pöntön laipan pulttijako on sama, joten laipojen pitäisi sopia vastakkain, eli pöntön pitäisi olla oikea.
Onko kokemusta kun olette laittaneet rosteripönttöjä, miten tämä rengastiiviste istuu laippojen väliin, laajeneeko puristuksessa sopivaksi, tms.
Kysyn tätä taas jo siksi ettei keväällä rempan yhteydessä auto jää seisomaan viikoiksi tiivistetilauksen vuoksi.
Oikeastaan alkaa menemään jo hermo tämän tiivisteasian kanssa. Moss UK ei suostunut myöntämään selviä virheitään. Toisekseen kävi niin että luottokorttini hakkeroitiin netissä joko tämän tilauksen tai erään toisen nettitilauksen yhteydessä. Siitä en syytä tietenkään Moss´ia. Tuo korttirumba aiheutti useamman päivän sotkun, ja olisi oma pitkä tarinansa. Joka tapauksessa tämä oli ensimmäinen ja viimeinen tilaus Moss UK:lta.