Kirjoittaja Aihe: MX-5 verotus  (Luettu 87664 kertaa)

Puman

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #180 : 18.01.13 - klo:21:56 »
Tällainen päätös minulle:

Merkki: Mazda MX5
Vuosimalli: 2000
Moottori & teho: 1.8L / 140 hp
Kokonaismassa: 1265 kg
Mittarilukema: 99 000 km
Veroprosentti 22%
Verotusarvo vähennysten jälkeen: 6500 euroa
Autovero: 1250 euroa

Eli ilmeisesti autoni verotettiin painon mukaan. Päästöt 210g, jotka oli kirjattu saksalaiseen rekkariotteeseen, olisivat antaneet veroprosentiksi 37% ja lähes tuplaverot. Ja näitä myös odotin, eli kai tässä on syytä hyvällä mielellä olla.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #181 : 18.01.13 - klo:21:57 »
alle 2001 verotetaan painon mukaan
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Puman

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #182 : 18.01.13 - klo:21:58 »
alle 2001 verotetaan painon mukaan

Vaikka päästöt olisivat tiedossa?

Ilmeisesti kyllä, koska minun veropäätös on tuollainen. Kyllä tapahtuu aika epäoikeudenmukainen harppaus veroissa vuosimallien 2000 ja 2001 välillä. Jälkimmäinen maksaa lähes tuplaten enemmän veroa.

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #183 : 18.01.13 - klo:22:01 »
alle 2001 verotetaan painon mukaan

Vaikka päästöt olisivat tiedossa?

Ilmeisesti kyllä, koska minun veropäätös on tuollainen. Kyllä tapahtuu aika epäoikeudenmukainen harppaus veroissa vuosimallien 2000 ja 2001 välillä. Jälkimmäinen maksaa lähes tuplaten enemmän veroa.

Kyllä. Mullakin oli samat 210g päästöt tiedossa. Noihan se menee... saa maksaa aika paljon lisää facelifti mallista....
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Puman

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 59
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #184 : 18.01.13 - klo:22:11 »
alle 2001 verotetaan painon mukaan

Vaikka päästöt olisivat tiedossa?

Ilmeisesti kyllä, koska minun veropäätös on tuollainen. Kyllä tapahtuu aika epäoikeudenmukainen harppaus veroissa vuosimallien 2000 ja 2001 välillä. Jälkimmäinen maksaa lähes tuplaten enemmän veroa.

Kyllä. Mullakin oli samat 210g päästöt tiedossa. Noihan se menee... saa maksaa aika paljon lisää facelifti mallista....

Itse nimenomaan halusin early NB-mallin, koska halusin tuon Nardin logoilla varustetun ratin.

Kaminari

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #185 : 23.01.13 - klo:09:27 »
vero: 6206,20

Sain muuten tästä verosta 920 palautusta, kun rättikaton/kovakaton ero otettiin huomioon. Lopullinen vero siis vähän alle 5300.
Hannu
ex. MZRKaminari, muutin tunnukseni vähän vähemmän hassuun muotoon
ex. NC 1,8

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #186 : 25.01.13 - klo:11:15 »
Sain muuten tästä verosta 920 palautusta, kun rättikaton/kovakaton ero otettiin huomioon. Lopullinen vero siis vähän alle 5300.

Itse laitoin valituksen samalla perusteella. Yhdessä vertailuautossa (http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/4481270) oli kovakatto. Ja silloin hintapyynti oli muuten 9900€, valituksen aikaan oli jo tippunut muistaakseni tonnilla pyynti. Päätöstä valitukseen ei ole kuulunut. Mutta aikaahan on mennyt vasta reilut puoli vuotta...  :) Ja oma siis NB-FL.

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #187 : 07.02.13 - klo:11:15 »
Itse laitoin valituksen samalla perusteella. Yhdessä vertailuautossa (http://www.nettiauto.com/mazda/mx-5/4481270) oli kovakatto. Ja silloin hintapyynti oli muuten 9900€, valituksen aikaan oli jo tippunut muistaakseni tonnilla pyynti. Päätöstä valitukseen ei ole kuulunut. Mutta aikaahan on mennyt vasta reilut puoli vuotta...  :) Ja oma siis NB-FL.

Nyt on valituspäätös ratkaistu. 800 palautusta verosta!!! ;D

Alkuperäinen vero 3100€->2300€.

rdlr

  • Juniori
  • Viestejä: 1
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #188 : 08.02.13 - klo:16:43 »
Samalla, kun pollasin Nettiauton ilmoituksia, keräsin huvikseni tilastotietoa MX-5 -myynti-ilmoituksista (ID-numerot 4620000-4850000). Jos jotakuta kiinnostaa pongailla vanhoja ilmoituksia, voin laittaa yv:nä Excel-taulukon, josta näkee ilmoituksen id:n, vuosimallin, ajokilometrit ja hintapyynnin. Mukana on siis ilmoituksia, jotka eivät ole enää normaalisti näkyvissä. Vanhoja ilmoituksiahan voi kuitenkin hakea ID:llä.

Kaikkiaan MX-5 -ilmoituksia löytyi 74. Tässä hintapyynnit vuosimalleittain pistejoukkona.



Pystyisitkö lähettelemän tuon Excel-taulukon? Oma 1.8 NC on tulossa viikonloppuna Suomeen niin voisi vähän katsella vertailukohtia tuota verotuspäätöstä ajatellen.

Kaminari

  • Kerholainen
  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 217
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #189 : 08.02.13 - klo:17:58 »
Lainaus
Pystyisitkö lähettelemän tuon Excel-taulukon? Oma 1.8 NC on tulossa viikonloppuna Suomeen niin voisi vähän katsella vertailukohtia tuota verotuspäätöstä ajatellen.

Laitoin YV:n
Hannu
ex. MZRKaminari, muutin tunnukseni vähän vähemmän hassuun muotoon
ex. NC 1,8

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #190 : 09.02.13 - klo:09:53 »
http://www.verkkouutiset.fi/index.php/kotimaa/981-kotimaa/116307-hallinto-oikeus-tyrmasi-kaytettyjen-tuontiautojen-verotuskaytannon

Lainaus
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi vuonna 2005 ensirekisteröityä tuontiajoneuvoa ei saa verottaa nykyisen autoverolain mukaisella päästöpohjaisella prosentilla, vaan verotuksessa on käytettävä historiallista veroprosenttia.

NBFL rekisteröintiverot pienenevät, kun siihen ei voikaan soveltaa sitä suhteellisen suurta CO2-päästöprosenttia, vaan mennään 29%:lla jos mallikohtaista historiallista veroprosenttia ei löydy?
ex-NA8C

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #191 : 09.02.13 - klo:15:18 »
Kouvolassa näyttää siis olevan munaa tehdä päätöksiä vastoin verkokarhun toiveita, jes!
NA '90 1.6 Mariner Blue

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #192 : 09.02.13 - klo:19:42 »
Kouvolassa näyttää siis olevan munaa tehdä päätöksiä vastoin verkokarhun toiveita, jes!

Tässä casessa on aika mielenkiintoista se, että vuosimallin -99 auto on verotettu päästöjen   eikä painon mukaan.  Tuo 02-> päästöjen mukaan menevä verotus ei olekaan täysin aukoton ? Koskakohan tempasevat vaikka na miataan verot päästöjen mukaan ? Olisiko oma se ensimmäinen  whistle ?
työn alla : 205GTI " MI16"

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #193 : 10.02.13 - klo:01:38 »
Hmm.. Toi päätöshän on siis ihan helvetin iso juttu! Jos nyt kelaa vaikka RX8:n tuomista suomeen, niin 280g/km päästöillä eroa verotusarvossa tulee kyllä paljon säästöä. Jos vaikka vuoden 2005 high power malli maksaa about 10000e ja briteistä tommoset 5000e. Vuoden 2005 verotaulukoiden mukaan (mistähän hemmetistä nää löytäis?) tommosesta on menny veroa about 25%. Nykyisillä taulukoilla puhutaan varmaan jostain 40 prossasta. Ero siis 2500eur vs 4000 eur!

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #194 : 10.02.13 - klo:10:05 »
Lisäksi 1,5x-kateuskerroin tehopeleille on yhtälailla syrjivä; Ei sellaista suomeen uutena rekisteröidyillä autoilla aikanaan ollut, joten ei sitä voi nytkään ko. ikäistä autoa verotettaessa vaatia.

Todennäköisesti tulli hakkaa päätään seinään vielä parit oikeusasteet, eli alempien verojen käyttöönoton ja vanhojen pääätösten palautusten realisoituminen lykkäytyy. Tärkeää on, että jokainen tämän päätöksen perusteella palautusta havitteleva 2010 tai sen jälkeen auton tuonut tekee valituksen kiireellä. Valitusoikeus vanhenee kolmessa vuodessa, mutta sisässäoleva valitus ei vanhene vaikka tulli vetkuttelisikin lisävuosia.
ex-NA8C