Kirjoittaja Aihe: MX-5 verotus  (Luettu 87784 kertaa)

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #195 : 10.02.13 - klo:14:36 »
Jos, ja kun, tuo oli hallinto-oikeuden päätös, kuulostaa että odotetaan korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä vielä. Ja luultavasti pitkään.

pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #196 : 25.03.13 - klo:19:46 »
Terve,
ekaa kertaa kirjoittelen tänne. Luettu on kyllä tässä talven yli monta kertaa.

2vk päästä ois edessä viikon työmatka eteläiseen Saksaan, ja poispäin ajattelin kyllä tulla NB:llä ajallen Tukholman kautta :)

alun perin kiikarissa oli metsästää NB facelift ehdottomasti, mutta nämä verotuskuviot sain mielen kääntymään aikaisempaan -99..00 malliin. Tulee muuten kalliit valkoiset mittarinpohjat:)

tullin tilastoja katsomalla näyttäis siltä tosiaan, että harppaus veroissa tapahtuu juuri tuossa 2000/2001 vaihteessa, oli siinä kohtaa verotus taitaa muuttua painosta --> co2 perusteiseksi niin kuin kuuluukin tullin sääntöjen mukaan.

mutta nuo tullin ohjeet ja muut selonteot on kyllä niin epäselviä ja ympäripyöreitä että oksat pois. Mistä voin olla 100% varma että jos tuonkin 99..00 mallin, niin selviän painoperusteisilla pienemmillä veroilla. Co2 lukemat kun on sata varmasti tullilla käytössä myös sen ikäisille MX-5:ole. Kun tiedotteissa sanotaan vain että raja on YLEENSÄ vuosi 2001 tälle asialle.

aika keljua toimintaa. Varmuuden taitaa saada vain ostamalla ja laittamalla verot hakuun :(
ei kai sentään MX-5:ole kukaan ole vielä saanut sitä 1.5 "sporttikerrointa" sentään riesakseen.
MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

wagner

  • Kerholainen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3062
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #197 : 25.03.13 - klo:21:09 »
Terve,

Mistä voin olla 100% varma että jos tuonkin 99..00 mallin, niin selviän painoperusteisilla pienemmillä veroilla.

Morjensta ja tervetuloa foorumille ja porukkaan :)

Jos ne Co2-verot lykkää, niin ei muuta ku valitusta vetämään perusteluin, että muut ton ikäset verotettu painoperusteisesti . . . ja sit ne lätkäsee näille muille lisäverot  action-smiley-034 
NB 1,6 Turbo    1,6 !! Haters gona hate :)
Trying is the first step towards failure.
                                  Homer Simpson


djsfh

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 174
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #198 : 25.03.13 - klo:21:10 »
Terve,
ekaa kertaa kirjoittelen tänne. Luettu on kyllä tässä talven yli monta kertaa.

2vk päästä ois edessä viikon työmatka eteläiseen Saksaan, ja poispäin ajattelin kyllä tulla NB:llä ajallen Tukholman kautta :)

alun perin kiikarissa oli metsästää NB facelift ehdottomasti, mutta nämä verotuskuviot sain mielen kääntymään aikaisempaan -99..00 malliin. Tulee muuten kalliit valkoiset mittarinpohjat:)

tullin tilastoja katsomalla näyttäis siltä tosiaan, että harppaus veroissa tapahtuu juuri tuossa 2000/2001 vaihteessa, oli siinä kohtaa verotus taitaa muuttua painosta --> co2 perusteiseksi niin kuin kuuluukin tullin sääntöjen mukaan.

mutta nuo tullin ohjeet ja muut selonteot on kyllä niin epäselviä ja ympäripyöreitä että oksat pois. Mistä voin olla 100% varma että jos tuonkin 99..00 mallin, niin selviän painoperusteisilla pienemmillä veroilla. Co2 lukemat kun on sata varmasti tullilla käytössä myös sen ikäisille MX-5:ole. Kun tiedotteissa sanotaan vain että raja on YLEENSÄ vuosi 2001 tälle asialle.

aika keljua toimintaa. Varmuuden taitaa saada vain ostamalla ja laittamalla verot hakuun :(
ei kai sentään MX-5:ole kukaan ole vielä saanut sitä 1.5 "sporttikerrointa" sentään riesakseen.

Auto pitää käsittääkseni olla käyttöönotettu 2000.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #199 : 25.03.13 - klo:21:18 »
http://www.verkkouutiset.fi/index.php/kotimaa/981-kotimaa/116307-hallinto-oikeus-tyrmasi-kaytettyjen-tuontiautojen-verotuskaytannon

Tuon perusteella voisi lähteä valittamaan NBFL:n verokohtelusta, mutta taitaa olla jonkun aikaa rahat valtiolla lainassa, jos meinaa saada co2-perusteisen ja historiaprosenttiperusteisen erotuksen takaisin.
ex-NA8C

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3976
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #200 : 25.03.13 - klo:21:58 »
ei kai sentään MX-5:ole kukaan ole vielä saanut sitä 1.5 "sporttikerrointa" sentään riesakseen.

Toi kerroin koskee vain tehokkaita autoja.

Urheiluautotyyppisten ajoneuvojen laskennallinen päästötaso määritellään toisin, sillä niiden teho ja
polttoainekulutus ovat suuria verrattuna ajoneuvon kokonaismassaan. Jos auton tehon (kW) ja kokonaismassan
(kg) osamäärä on 0,15 tai suurempi, laskennallisia hiilidioksidipäästöjä korotetaan kertomalla
ne luvulla 1,5. Hiilidioksidipäästöjen määrä pyöristetään täysiin grammoihin


http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/autoverotus/autotiedostot/025.pdf

Esim. 1.8-litraisen NA:n kokonaispaino on muistaakseni n. 1260 kg. Ja tämä vaatisi 189 kw tehot = 257 hv. Eli ei koske miatoja. Eikä kovin montaa muutakaan autoa. Esim. Evo-Lancer on liian tehoton päästäkseen/joutuakseen verotettavaksi kertoimella 1.5.


pt78

  • Vakiokävijä
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #201 : 25.03.13 - klo:22:01 »
juu, käyttöönottoa eili ensirekisteröintiä toki tarkoitin kun puhuin vuosimallista. Eli FR viim. 31.12.2000 on turvallisemmalla puolella, mutte ei vissiin ihan satavarmaa siis sekään.

Tuota tapaus "jaguaria" voisi tietysti soveltaa NBFL tapuksessa, mutta tossa kohtaa mahdollisesti vuosien päästä saatava hyöty ei maksane vaivaa. Koskapa tuo Suomen yleinen autovero% on tuolloin 2001... ollut 28-29%.
Päästölaskenalla MX-5:sia on saanut ymmärtääkseni 35% pintaan, joten väliin jää suht pieni marginaali.
Toisin kuin painoperusteilla on taidettu päästä reilun 20% pintaa, jopa allekin. Jaggelle lämästiin älyttömät 44%

Vielä kun saisi selvyyden miten tulli laskee/selvittää sen verotusarvon. Mutta se toiminta nyt menee jo mystiikan puolelle :scratch

Kun ei viitsi maksaa about 3000e autosta Suomeen tuotaessa vielä 2000e veroja. Joku vajaa tonni vielä alittaisi kipu -ja v***tus kynnyksen.

Kokonaismassa perustainen verotus suosii MX-5:n kaltaista pientä ja kevyttä autoa. Siitä ei pääse mihinkään. Siksi vähän kyselinkin siitä 1.5 "sportti kertoimesta" jolla tätä "porsaanreikää" tulli on yritänyt paikata. Mutta sen peikon voi siis unohtaa.

No, jos reissun päällä sattuu vähän kevät-aurinko pilkahtamaan,  ja samalla tulee joku hyvä yksilö vastaan, niin helposti saattaa nämä veromurheet unohtua kriittisellä hetkellä  blink
MX-5 NB 1.6 '98 & Honda CR-V Executive Advanced Business Aero Pack 4WD 2.0 '10

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #202 : 25.03.13 - klo:22:10 »
Yksi mäxän verotusarvoon vaikuttava tekijä on ilman lämpötila ja vuodenaika . Jos veropäätös tulee helteiseen aikaan , on noiden hinnat korkealla . Talvella taasen hinnat ovat alhaalla ja vero pienempi

Eikö olekin hieno maa tämä Soviet Finland !?
työn alla : 205GTI " MI16"

juhlamokka

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #203 : 26.03.13 - klo:10:51 »
Asiasta vielä, että Kaide on oikeassa. Auton hintaan ja suoraan veroihin todella vaikuttaa ilman lämpötila. Kummasti nousee avokin arvo heti
keväällä, kun (me) omistajat pyrimme rahastamaan vanhan raudan maksimiinsa. Mahtaisi saksanpoikia ihmetyttää, jos ne selaisivat vaikka
nettiauton sivuja.

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #204 : 26.03.13 - klo:10:52 »
Jos harrasteneisuutta (=aikaa) riittää, niin Euroopasta voi löytää 2000 käyttöön otetun NBFL:n. Nehän on tulleet markkinoille muutamissa maissa 11/2000.

Itse olen moista etsinyt ja muistaakseni tasan kaksi yksilöä löytänyt (isommalla 1.8 koneella, 1.6 en ole etsinyt ollenkaan). Toinen oli Tsekeissä, toinen Saksassa.

Kieltämättä tuon veron osa auton arvosta nousee turhan paljon tuossa 2000/2001-vaihteessa. Jos vaikka verojen erotuksen sijoittaisi vanhemman NB:n päivittämiseen, ei kaukana olla NBFL:stä.

Laitan liitteeksi 2012 veropäätökset (toisesta ketjusta).

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #205 : 26.03.13 - klo:11:02 »
Toisesta ketjusta, verotukseen liittyen:

Tämä täsmäisi veron, käyttöönottovuoden, ajomäärän ja verotuskuukauden suhteen  ;D

Koodia: [Valitse]
MAZDA MX-5 2D CABRIO 107 KW 1.8 2D AVO 107KW N 20120614 20050215 94 11549.00 2817.95

Vastaus tulee "vähän" myöhässä, mutta tuo lienee juuri se MSM mikä oli aiemmin puheena.

Ja sitten iso MUTTA: veroprosentti on 24,4%, kun vastaavissa 1.8 NBFL:ssä on taulukonmukainen 36,8%. Halvalla on uinut MSM rajojemme sisään. Onnittelut omistajalle!  638

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #206 : 26.03.13 - klo:11:07 »
Toisesta ketjusta, verotukseen liittyen:

Tämä täsmäisi veron, käyttöönottovuoden, ajomäärän ja verotuskuukauden suhteen  ;D

Koodia: [Valitse]
MAZDA MX-5 2D CABRIO 107 KW 1.8 2D AVO 107KW N 20120614 20050215 94 11549.00 2817.95

Vastaus tulee "vähän" myöhässä, mutta tuo lienee juuri se MSM mikä oli aiemmin puheena.

Ja sitten iso MUTTA: veroprosentti on 24,4%, kun vastaavissa 1.8 NBFL:ssä on taulukonmukainen 36,8%. Halvalla on uinut MSM rajojemme sisään. Onnittelut omistajalle!  638

Onko tuo muka MSM? 107kw?
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

M.U. Stone

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #207 : 26.03.13 - klo:11:19 »
Onko tuo muka MSM? 107kw?

"Tämä täsmäisi veron, käyttöönottovuoden, ajomäärän ja verotuskuukauden suhteen."

Mitä todennäköisimmin on.  ;)

(Nyt kaikki hakemaan omat MSM:t, ja viittaus tähän päätökseen verohärdellissä...)

Samsa

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7221
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #208 : 26.03.13 - klo:11:23 »
Onko tuo muka MSM? 107kw?

"Tämä täsmäisi veron, käyttöönottovuoden, ajomäärän ja verotuskuukauden suhteen."

Mitä todennäköisimmin on.  ;)

(Nyt kaikki hakemaan omat MSM:t, ja viittaus tähän päätökseen verohärdellissä...)

Mutta 107Kw?  kiitos ei kiitos, pysyttäydyn omassa "1.8 1999 117Kw" mallissani  giggle (jossa verot ~1300e)
« Viimeksi muokattu: 26.03.13 - klo:11:30 kirjoittanut Samsa »
1884cc Turbo Miata
2124cc Impreza Type-R STi
996cc Suzuki SV1000N
2993cc BMW 330xd

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3976
Vs: MX-5 verotus
« Vastaus #209 : 26.03.13 - klo:11:30 »
Uudempien kohdalla välttyy parhaiten päästöperusteiselta verolta, kun tuo auton Euroopan ulkopuolelta. Esim. USA:sta tai Japanista. Silloin eu-päästötaso ei ole tiedossa ja käytetään painoperusteista veroa.