Kirjoittaja Aihe: vm.2000 USA-mallin Miata kilpiin  (Luettu 13331 kertaa)

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
vm.2000 USA-mallin Miata kilpiin
« : 08.06.09 - klo:15:30 »
Eli tuotiin maahan Saksasta vm2000 miata joka alunperin jenkkimalli. Katsastuksessa havaittiin seuraavat viat/puutteet:

- Sivuheijastimet väärän väriset
Poistettava tai vaihdettava oranssit, no problem

- Sivuvilkut asennettava
Mx5partsista oem malliset e-hyväksytyt vilkut kiinni, kuka näitä asentaa?

- Vaatimuksenmukaisuustodistus (jarrut,päästöt)
Koska auto alunperin usa-malli, mistä?

- Ajovalojen korkeudensäätö
Umpiossa lukee sekä e-merkki että dot-merkki. Koska auto on uudempi kuin 31.12.1997 on korkeussäätö oltava. Mitä osia tähän tarvii ja saako säädön toimimaan noissa umpioissa?

Ja kaikkeen tähän 1kk aikaa...

-edit- Otsikkoa muokattu sopivammaksi

« Viimeksi muokattu: 17.01.10 - klo:20:48 kirjoittanut Timi »
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #1 : 08.06.09 - klo:16:43 »
Toi valojen korkeudensäätö kuullostaa hyvälle = kalliille. Tota todistusta kannattaa kysyä Inchapelta.

Kun vuonna 2002 toimme oman jenkki-mallisen saippualaatikon tänne niin vein sen Auto-Ahoselle, joka oli erikoistunut tuontiautojen muutostöihin. Sanoin että laittakaa keksintö siihen kuntoon, että menee katsastuksestä läpi ja näin kävi, ilman ongelmia. Melko kallista ja erittäin helppoa.  ;D Korjaamo oli silloin Lauttasaaressa mutta nyt muuttanut Vantaalle.

masse

  • Juniori
  • Viestejä: 1
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #2 : 08.06.09 - klo:17:01 »
Terve!
Mulla olisi myös vuosimallin 2000 MX-5 ja siihen on nyt vaihdettuna kirkkaat vilkut ja heijastimet. Valitettavasti kylläkään noita korkeussäätöjä ei löydy ylimääräisenä.

Jos sinua kiinnostaa ostaa nämä alkuperäiset niin laita viestiä tai soita: jari.osterberg@upm-kymmene.com, 0400-508967.

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #3 : 08.06.09 - klo:17:14 »
http://www.pakettiautopojat.fi/import/documentservice.aspxhttp:// tuosta puhuin puhelimessa.

Ai että vihaan tätä vitun Suomea. Jos se on Saksassa leimassa, niin voi vittu miksi se ei käy täällä. Kaikessa muussa Suomi nuoleskee kieli ruskeena EU:n direktiiveja, mutta kun tulee kysymykseen ajoneuvot, niin no go..  :-\

E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #4 : 08.06.09 - klo:21:49 »
mutta kun tulee kysymykseen ajoneuvot, niin no go..  :-\

Täällä ei saa ökyillä millään ihmeellisillä autoilla. HYI, naapuri tulee kateelliseksi...  :-*

moregore

  • Ghost Rider
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 460
  • SisäVessa650S
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #5 : 09.06.09 - klo:09:04 »
mutta kun tulee kysymykseen ajoneuvot, niin no go..  :-\

Täällä ei saa ökyillä millään ihmeellisillä autoilla. HYI, naapuri tulee kateelliseksi...  :-*

halpaa ökyilyä 10 vuotta vanhalla riisikipolla... hohhoijakkaa..

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #6 : 09.06.09 - klo:13:16 »
Mitä osia tarvitsee tuohon korkeudensäätöön? Olisiko jollain heittää niitä umpioihin tulevien sähkömoottorien koodeja? Säätönamiska tuleekin sitten kojelautaan, sen voin ottaa vaikka omastani '93mallista jossa sitä ei tarvitse... Ompiot ovat Koito ja koodi niille 199-61*** <-tarkennan tuon myöhemmin...
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Marko

  • Hallituksen puheenjohtaja
  • Yleisvalvoja
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3971
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #7 : 09.06.09 - klo:13:49 »
Mitä osia tarvitsee tuohon korkeudensäätöön? Olisiko jollain heittää niitä umpioihin tulevien sähkömoottorien koodeja? Säätönamiska tuleekin sitten kojelautaan, sen voin ottaa vaikka omastani '93mallista jossa sitä ei tarvitse... Ompiot ovat Koito ja koodi niille 199-61*** <-tarkennan tuon myöhemmin...

Laitoin sulle sähköpostilla kuvan Mazda EPC:stä. Katsotko, onko oikea? Jos ei ole, niin katsotaan lisää

Ja sittenhän toi jenkkimalli tarvitsee ehdottamasti tämän: http://www.fastforwardsuperchargers.com CARB-papereilla onnistuu päästöjen todistaminen erittäin todennäköisesti ;)

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #8 : 09.06.09 - klo:16:53 »
Pitää katsoa. Auto on Helsingissä kaverin pihalla mikä tosin hankaloittaa tätä hommaa. Pitänee varata aika tuonne E38:n mainitsemalle Auto-Ahoselle, hoitakoon ne vilkut yms. kuntoon... Meinasin tosiaan osat vaan hankkia valmiiksi.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

hemikasi

  • Juniori
  • Viestejä: 34
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #9 : 10.06.09 - klo:16:25 »
- Sivuvilkut asennettava
Mx5partsista oem malliset e-hyväksytyt vilkut kiinni, kuka näitä asentaa?

Mikä tahansa auto(sähkö)korjaamo.

- Vaatimuksenmukaisuustodistus (jarrut,päästöt)
Koska auto alunperin usa-malli, mistä?

Tämä on paha.

En halua pelotella, mutta pahimmassa tapauksessa jää tekemättä koko kilpiin saaminen tai ainakin maksaa aivan simona.

Vaatimustenmukaisuustodistusta eli COC:tä kannattaa kysyä Inchapelta eli viralliselta maahantuojalta. Se toki maksaa ~170 euroa, mutta on taatusti oikea kun on tehtaan edustajan antama.

Jos vaatimustenmukaisuustodistusta ei voida kirjoittaa, on seuraava vaihtoehto on vastaavuustodistuksen hankkiminen.
Tüv-Nord Oy mainostaa vastaavuustodistuksia hinnat alkaen 372 euroa.  http://www.tuv.fi/34722.asp

Valitettavasti täytyy sellainenkin mahdollisuus kertoa, että edes vastaavuustodistusta ei ole saatavilla, jolloin auton kilvittäminen menee todella vaikeaksi.


- Ajovalojen korkeudensäätö
Umpiossa lukee sekä e-merkki että dot-merkki. Koska auto on uudempi kuin 31.12.1997 on korkeussäätö oltava. Mitä osia tähän tarvii ja saako säädön toimimaan noissa umpioissa??

Olisiko mahdollista hakea poikkeuslupaa Akesta?

Ake on myöntänyt näitä poikkeuksia tavallista jäykemmällä alustalla ja/tai pienellä kantavuudella oleville autoille. Perusteena se, että valojen suuntaus ei voi juurikaan muuttua kuormauksen myötä.

Tiedän näitä lupia myönnetyn juurikin roadster-tyyppisille autoille ja joillekin maastureille.

Ja kaikkeen tähän 1kk aikaa...

Eihän siinä muuta häviä kuin, että auto on katsastettava uudelleen, jos menee yli 1 kk.

Tri Pe

  • Juniori
  • Viestejä: 26
    • KTPkannattajat.com
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #10 : 12.06.09 - klo:14:52 »
Pakko kai kommentoida itsekin kun meikäläisen autosta on kyse. Todettakoon jo tässä vaiheessa että en tajua autoista yhtään mitään, siksi asianajajanani onkin toiminut tämän keskustelun avannut Timi...

Eli vilkut ja heijastimet on hommattu ja niiden asentaminen ei kai ole jollekin autokorjaamolle mikään amerikantemppu.

Ajovalojen säädöstä kysyin AKE:lta ja vastaus oli tyyliin "niihin mitään poikkeuslupia anneta...". Eli vaikuttaa siltä että se korkeussäätö on asennettava.

Vaatimustenmukaisuustodistuksesta soitin Inchcapelle ja koska kyse on tosiaan jenkkiautosta niin suoraan jostain järjestelmästä ei nähnyt mitään. Pyysivät laittamaan mailia jollekin tyypille, odottelen vastausta...

Soitin myös Auto-Ahoselle ja pyysivät tuomaan auton sinne ja kertomaan mitä pitää tehdä. Valoista sanoivat että umpiot joudutaan ehkä vaihtamaan. Kaipa ne tietää mitä tehdä, mulla ei ole aavistustakaan...

Uutena juttuna pakko mainita että auton "check engine" tai mikä lie valo alkoi palaa. Kävin tossa läheisessä Mazda huollossa mutta niiden laitteilla ei nähnyt jostain syystä vikakoodia. Ehkä ne siellä Ahosella voi tsekata tämänkin. Mutta ei ollu ihan turha reissu sinne huoltoon koska sain mukaani Mazda lehden jossa juttu MX-5 kerhosta.

hemikasi

  • Juniori
  • Viestejä: 34
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #11 : 13.06.09 - klo:14:30 »
Ajovalojen säädöstä kysyin AKE:lta ja vastaus oli tyyliin "niihin mitään poikkeuslupia anneta...". Eli vaikuttaa siltä että se korkeussäätö on asennettava.

Soitin myös Auto-Ahoselle ja pyysivät tuomaan auton sinne ja kertomaan mitä pitää tehdä. Valoista sanoivat että umpiot joudutaan ehkä vaihtamaan. Kaipa ne tietää mitä tehdä, mulla ei ole aavistustakaan...

Jep, euromallin umpiot ja säätökoneisto, niin homma hoituu. Hintaa tosin voi tulla aika suolaisesti.

Uutena juttuna pakko mainita että auton "check engine" tai mikä lie valo alkoi palaa. Kävin tossa läheisessä Mazda huollossa mutta niiden laitteilla ei nähnyt jostain syystä vikakoodia. Ehkä ne siellä Ahosella voi tsekata tämänkin. Mutta ei ollu ihan turha reissu sinne huoltoon koska sain mukaani Mazda lehden jossa juttu MX-5 kerhosta.

Toivotaan, että apu löytyy. Tuo on juuri sitä autotehtaiden harjoittamaa politiikkaa eli eri markkina-alueiden autoista tehdään hitusen erilaisia, jolloin "väärän" markkina-alueen testerit eivät välttämättä tunnista auton järjestelmiä. Samoin varaosille voidaan antaa erilaiset numerot, vaikka osat sinällään olisivat täysin identtisiä.  >:(

Suomen valtio ei siis ole ainoa kiusantekijä, joka yrittää "vääristä" maista tuotavien autojen myyntiä. Business is business -sanonta tunnetaan myös Hiroshimassa.

Laita tuosta lehti tilaukseen: http://www.zoombox.fi/yhteytta/tilaus_lehti.html

chakie

  • Aktiivikirjoittelija
  • **
  • Viestejä: 109
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #12 : 14.06.09 - klo:23:32 »
Entä takasumuvalo? Omasta NA:sya joka tulee alunperin Kanadasta puuttui takasumuvalo ja sellainen oli asennettava. Ei mikään iso juttu, mutta se ei todellakaan tehnyt autoa paremman näköiseksi takaa katsottuna.

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #13 : 14.06.09 - klo:23:34 »
Takasumuvalo tuli tohon autoon mukaan ja johdotkin on valmiina. On vaan niin torkeän näköinen että kiinni vaan katsastukseen... Siis roikkuu siellä takapuskurin alla yhdellä pultilla.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Tri Pe

  • Juniori
  • Viestejä: 26
    • KTPkannattajat.com
Vs: vm.2000 Miata kilpiin
« Vastaus #14 : 15.06.09 - klo:13:15 »
Joo-o... Kävin Auto-Ahosella. Iso(imma)ksi ongelmaksi on muodostumassa yllättäen valojen säätö. Niillä ei siihen mitään osia ollut joten kävin Mazdan maahantuojalla joka on siinä lähellä. Siellä sain erittäin hyvää palvelua ja yksi naispuolinen henkilö soitteli eri ihmisille ja selvitteli asiaa. Yhtenä vaihtoehtona pitivät katsastusmiehille inttämistä siitä että auto on Saksassa rekisteröity ja miettivät jo jos he voisivat kirjoittaa jotain lappua aiheesta... Lopputulos oli kuitenkin että jos uudet euromalliset osat on tilattava (jotka siihen jenkkimalliin toivottavasti käy) niin hinta oli 642 eur/umpio ja 474,60 eur säätimestä. En tiedä tarviko vielä jotain johtojakin... Eli joo, melkein 1800 euroa...

Palasin Auto-Ahoselle ja kysyin että onko olemassa mitään tee-se-itse viritystä jonka olemassa oleviin umpioihin saisi. Ei kuulemma ole ja suosittelivat etsimään osia jostain netistä... Pyysivät palaamaan sitten kun kaikki osat löytyy ja laittavat sitten kaiken kuntoon samalla.

Vaatimustenmukaisuustodistus on tilattavissa Japanista hintaan 150 euroa ja 4-6 viikon toimistusajalla. Mullahan tosin on jotkut saksankieliset mistä vaaditut asiat selviävät. Lapuissa on auton yksilöintitietokin. Ehkä ne käy....

Kysymys kuuluu, mitäs vittua noiden valojen kanssa voi tehdä. Auto maksoi 6.500 eur + verot niin ei huvittaisi siihen heti mitään 3.000 remppaa tehdä että saa kilpiin... Oliko jollakin tarkempaa tietoa mahdollisista poikkeusluvista jne.

edit: Mainittakoon vielä että suosittelivat Inchcapella myös näitä sivuja!  :)
« Viimeksi muokattu: 15.06.09 - klo:13:17 kirjoittanut Tri Pe »