Kirjoittaja Aihe: BC Racing, V-Maxx XXtreme vai joku muu?? Alusta kadulle/radalle, ~1000€  (Luettu 65829 kertaa)

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Pyysin tilattaessa korotetut yläpäät taakse. Onko nämä ne?

NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Kyl ne mun silmään korotetuilta näyttää
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Sami

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 791
mielestäni myös on korotetut. saman näköiset kuin MeisterR yläpäät.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Timi: Joo korotetuthan noi on, muuten olis samanlaiset yläpäät mitä edessäki...

Korotetut yläpäät on pakolliset jos ajetaan matalammalla kuin vakiokorkeus. Erikoista, että BC:llä ne eivät tule vakiona vrt. muut merkit. Ilman noita joustovarat jäävät todella onnettomaksi, ja auto todellakin viettää suurimman osan ajasta pohjaanlyöntikumien varassa...

Enkö mä nyt vaan tajuu jotain, kun mun mielestä toi korotettu yläpää ei tuossa kohtaa vaikuta mitään (eihän se oikeestaan vaikuta muutenkaan mitään kun on jousissa esijännitystä), ihan yhtälailla se auto makaa niiden pohjaanlyöntikumien varassa jos jousi ei oo tarpeeks jäykkä tai esijännitystä ei oo riittävästi, oli se yläpää minkä mallinen tahansa. Eikä se madallus myöskään vaikuta asiaan mitenkään, BC:n kohdalla kun iskarin pituutta säädetään erikseen, eikä esijännitystä säätämällä (ellei sitte olla tilanteessa jossa tolpan pituuden säätövara on jo käytetty, mutta ei olla vielä riittävän alhaalla)

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
https://www.dropbox.com/s/hkbk3fb3s6p9tg2/2014-04-20%2013.05.21.jpg
Siinä kuva korotetusta yläpäästä.

Hrnt:n kanssa samaa mieltä: eihän yläpää vaikuta tässä tilanteessa mitenkään. Pitää varmaan ottaa iskari irti ja tutkia..

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Voi olla itsestään selvää, mutta pakko mainita tähän: Ns. esijännitys on huono nimitys tälle asialle. Tolpan ollessa auton alla, eli auto jousen varassa, jousen pituus on vakio, oli esijännitys mitä tahansa niin pitkään kun joustovara ei lopu. Se, mihin tämä esijännityksenä tunnettu asia vaikuttaa, on iskarin sisään-/ulosjouston iskunpituuden suhde. Jos sisäänjoustovara loppuu, säädä lisää ns. esijännitystä ja saat lisää sisäänjoustovaraa ennenkuin iskari osuu bumpstoppiin. Tosin menetit juuri saman verran ulosjoustovaraa. Korin korkeus tietenkin muuttuu, mutta sehän säädetään alakuppia kiertämällä.

Mulle kun tuli MeisterRit pari vuotta sitten (takana 6kg/mm, korotetut yläpäät), niin ne löivät pienissäkin epätasaisuuksissa läpi eli sisäänjoustovara loppui. Säädin summanmutikassa 9mm lisää esijännitystä, ja otin samanverran alakupista takaisin jotta auto ei nousisi. Ongelma poistui. Sittemmin tolpat alettiinkin shippaamaan n. 10mm esijännityksellä, kun satuin julkisesti mainitsemaan että tuolleen toimii paremmin.. (Nykyisin keskustelua herättävin asia ko. tuotteessa on mahdollisuus nollakorkoiseen osamaksuun :rant)

Korotettu yläpää nostaa iskarin "vartta" ylöspäin, mutta nouseeko bump stoppi vastaavasti vai jääkö se jousen yläpinnan tasoon? 

Bumpstoppi on irrallinen holkki siellä iskarin varressa. Jos varren yläpää jousee ylöspäin, pääsee myös bumpstoppi nousemaan ylöspäin.

Korotettu yläpää vaikuttaa tätä kautta: Kun autoa halutaan esteettisistä syistä tonttiin, niin tukivarren ja korin väli lyhenee. NA:n tapauksessa lyhenee liian lyhyeksi jotta sinne saisi riittävästi iskunpituutta varsinkin jos pitää olla vielä korkeussäätö alakupista. Yläpäätä ylöspäin nostamalla saadaan lisää tilaa. Jatkuu:

ihan yhtälailla se auto makaa niiden pohjaanlyöntikumien varassa jos jousi ei oo tarpeeks jäykkä tai esijännitystä ei oo riittävästi, oli se yläpää minkä mallinen tahansa.

Tämä on aivan totta. Jos tilanne on tuo, niin joko jäykempää jousta tai siitä jousen alalautasesta kiertämällä lisää sisäänjoustovaraa. Korkeuden kompensointi tolpan alakuppia säätämällä. Jos alakuppi pohjaa (=autoa ei saa tarpeeksi alas) eikä sisäänjoustovaraa saa vieläkään tarpeeksi, niin hommaa ne korotetut yläpäät tai lyhyemmät iskarit. Tämänkin kerhon piirissä on erään hlön mataluustavoitteisiin nähden BC:t olleet liian pitkät ja menneet vaihtoon.

Kertauksena: Älkää ajatelko tolppaa siinä tilassa kun se on vapaana pöydällä, vaan siten kuten se on auton alla ja auto sen varassa.
ex-NA8C

Vuti

  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 294


Tuossa vielä kuva HSD Monopro korotetuista yläpäistä vrt. vakiot.
« Viimeksi muokattu: 22.04.14 - klo:18:49 kirjoittanut Vuti »

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Miten teillä on muuten BC:n etupää asettunut korkeuden puolesta? Mulla on tällä hetkellä iskarin alapää ruuvattu täysin sisään (= lyhyeksi) ja jousen preloadi ~1mm. Renkaan ja kaaren väliin jää noin 2cm aukko, mikä oli tavoitteenakin. Yhtään alemmas en keulaa enää saisi. Outoa?

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Miten teillä on muuten BC:n etupää asettunut korkeuden puolesta? Mulla on tällä hetkellä iskarin alapää ruuvattu täysin sisään (= lyhyeksi) ja jousen preloadi ~1mm. Renkaan ja kaaren väliin jää noin 2cm aukko, mikä oli tavoitteenakin. Yhtään alemmas en keulaa enää saisi. Outoa?

Siis paljon sulla on kaaresta napaan? Mulla kanssa alapää pohjassa ja jousilautanen säädetty siten että korkeus edessä 30cm.
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Jotain eroa täytyy olla joko autoissa tai alustoissa, mulla tilanne oli tämä kun ruuvas korkeussäädön tappiin asti alas, esijännityksestä en enään muista että oliko se tehtaan 5mm, vaiko n. 1 kierros, mikä taitaa tehä jonku pari milliä?



Navan keskeltä kaareen alle 27cm, ja auton alla alle 5cm tilaa...

Timi

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1685
  • NA6CET
Eron on pakko olla siinä esijännityksessä
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Mietin vaan että odella on vähemmän esijännitystä, mutta silti auto korkeemmalla? (muistelisin että mulla renkaan pinta on kaaren yläpuolella, ja siltä se tuossa kuvassakin näyttää, kumit on 195/50/15)

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Onko sulla hrnt löysemmät jouset? Mulla edessä 10kg. Lisäksi ohjauskulmien pultit on kiristetty ilman auton painoa renkailla --> nostavat autoa hieman ylemmäs.

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
10kg jouset mullaki edessä, ero voi kyllä hyvin tulla noista pulttien kiristyksestä, mikä tarkottais että sulla tulee auto laskemaan jonkusen sentin lähitulevaisuudessa kunhan ne puslat vihdoin asettuu aloilleen.

pvaulo

  • Kerholainen
  • Seniori
  • ***
  • Viestejä: 490
Korkeudesta. En koskenut korkeus tai esijännitys säätöihin ollenkaan ja jäi melko korkealle. Minkälaisilla vaimennussäädöillä kannattaisi lähteä radalla liikenteeseen? Jouset on 10/7.