Kirjoittaja Aihe: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een  (Luettu 60730 kertaa)

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #135 : 05.04.13 - klo:22:37 »
Pakko laittaa kommenttia vähän vastapainoksi keskusteluille hyvistä katurenkaista, jotka toimii myös radalla. Tällä hetkellä mulla on alla vanhat kitkat 14-tuumasten daisyjen päällä. Autolla ajaminen ei oo ikinä ollu näin hauskaa! Okei, onhan noita heppojakin nyt vähän enemmän, mutta silti! Kadullakin kun ei ole liikennettä, voi risteyksissä mennä pienellä yliohjauksella nopeusrajoitusten rajoissa! Märällä kelillä pidot vaan paranee. Voiman tunne on uskomaton, kun kakkosellakin vielä sutaa kaasulla. :) Kaikki tämähän riippuu siitä, mitä autoilulta yleensäkin hakee, mutta tätäkin kannattaa joskus koittaa, vaikka kunnon grippipuristi olisikin. :D
Don't charge. Super Turbocharge!

tuma

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 828
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #136 : 05.04.13 - klo:23:51 »
Pakko laittaa kommenttia vähän vastapainoksi keskusteluille hyvistä katurenkaista, jotka toimii myös radalla. Tällä hetkellä mulla on alla vanhat kitkat 14-tuumasten daisyjen päällä. Autolla ajaminen ei oo ikinä ollu näin hauskaa! Okei, onhan noita heppojakin nyt vähän enemmän, mutta silti! Kadullakin kun ei ole liikennettä, voi risteyksissä mennä pienellä yliohjauksella nopeusrajoitusten rajoissa! Märällä kelillä pidot vaan paranee. Voiman tunne on uskomaton, kun kakkosellakin vielä sutaa kaasulla. :) Kaikki tämähän riippuu siitä, mitä autoilulta yleensäkin hakee, mutta tätäkin kannattaa joskus koittaa, vaikka kunnon grippipuristi olisikin. :D
Mulla oli kymmenen vuotta vanhat kitkat daisyillä ekan kesän vakiossa ja wagneria huvitti, kun hieman tiukempaan väliin lähdin risteyksessä Ahvenistolle mennessä. Kyllähän ne vähän ääntä päästi ;) Sateella ei ollut ääntä, mutta ei liikaa pitoakaan :D Lailliset renkaat kuitenkin, kun pintaa oli vaikka kuinka.Kyllä mä joskus jouduin melkein noloonkin tilanteeseen, kun kurvasin Kuokkamaantieltä Helsingin moottoritielle vähän ripeämmin ja pito loppui vähän yllättäen. Onneksi tilaa oli kolme kaistaa, niin ei tullut osumia (en tietenkään spinnannut, rattimiehenä ehti mukaan vaikka tupakkia taisin kaivella, leveä luisu ja tais se vielä sitten toiselle puolelle ylikin heittää). Mahtoi ne liikennevaloissa olevat ajatella että ompas tehokas auto  bowrofl
NA 1,6l ´91 Classic Red

Kari

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 2379
    • Chloroclysta Miata
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #137 : 06.04.13 - klo:08:08 »
Tällä hetkellä mulla on alla vanhat kitkat 14-tuumasten daisyjen päällä. Autolla ajaminen ei oo ikinä ollu näin hauskaa!

Tuossa on paljon siitä miksi NA:ta alunperin pidettiin hauskana, vaikka nykymittapuulla se onkin hidas, kiikkerä ja senaikaisella rengaskoolla liukas. Alustan dynamiikka on suunniteltu toimimaan enemmänkin tuollaisilla renkailla kuin slikseillä.

Parantunut pito on vienyt autoja siihen suuntaan ettei hassuttelu pikkunopeuksilla ja -tehoilla onnistu.
ex-NA8C

[Ode]

  • Kerholainen
  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 862
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #138 : 11.04.13 - klo:21:34 »
Täälläkin alla Uniroyalin Rainsportit ja pito on kyllä hyvä varsinkin märällä. Valittamista löytyy myös: se kuvio imee hiekotussepeliä yms pikkukiviä kuin tarrapaperi ja heittelee sitten kovemmassa vauhdissa pitkin lokareita. Kauhee kilinä, takana tulijat varokoot tuulilasiensa puolesta.

Stef

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 430
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #139 : 11.04.13 - klo:22:55 »
Kun halvalla saa ( 250 euroa alle laitettuna ) niin alennun kokeilemaan BF Goodrich G-Force Profileria koossa 195/50/15 , 7 " vanteella .  Katsotaan sitten. Ratahommiin pitää laittaa toiset renkaat , se on selvä !

Nyt alla on soikeat T1R.t kokoa 205/45/15 joista takakumit olen ansiokkaasti siloittanut

Mulla oli g force profilerit alla kun ostin auton, omasta mielestä olivat hyvät
Ensimmäinen MX-5 1,6l NB-98
Toinen Mx-5 1,8l NBFL -00

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #140 : 13.04.13 - klo:12:25 »
Onko ajatuksia nokian renkaista pääasiassa kadulla, mutta satunnaisesti radalla? Paikallisessa rengasliikkeessä 195/50 15" maksaa paikalleen asennettuina 300 eskoa. Eli saman verran mitä tuli maksamaan briteistä tilatut t1r:t asennuksen kanssa.
Don't charge. Super Turbocharge!

Kaide

  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1467
  • VAKIOMOOTTOREITA EI TUETA !
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #141 : 13.04.13 - klo:12:59 »
Onko ajatuksia nokian renkaista pääasiassa kadulla, mutta satunnaisesti radalla? Paikallisessa rengasliikkeessä 195/50 15" maksaa paikalleen asennettuina 300 eskoa. Eli saman verran mitä tuli maksamaan briteistä tilatut t1r:t asennuksen kanssa.

Jostain syystä kaikki omakohtaiset kokemukset Nokialaisista , sekä kesä että talvirenkaissa ovat kamalia ! Kesärenkaat eivät ole pyöreitä ja kuluvat käsiin , talvirenkaat ovat niin velttoja että hyytelömäinen ajotuntuma on jo vaarallinen  thumbsdown

Tuo ulkomailta tilaaminen ei muuten kovin hyvin kannata , joten itse päädyin samaan hintaan ostamaan renkulat ihan Suomesta . Nuo BFG G-force profilerit oli 200 euroa kierros. Katotaan kun saa ne alle että millaiset ovat .
työn alla : 205GTI " MI16"

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #142 : 13.04.13 - klo:21:05 »
En minä mistään juurikaan mitään tiedä, luulen vaan, mutta rohkenen kysellä....

1)
Tätä(kin) topicia lukiessa vilahtaa renagasvalmistajien niminä minulle, tavalliselle kansalaiselle, kovasti paljon hyvin outoja rengasvalmistajien nimiä - noh, Toyo on itselle tuttu. Ulkomailta tilataan settejä, hyvinkin edullisesti + toimituskulut päälle. Näin.

2)
Sitten on näitä rengas-testejä. Ja vuodesta toiseen ne todistaa, että noi "oudot merkit" on pääsääntöisesti huonompia kuin "isojen merkkin" renkaat - toki löytyy poikkeuksia. Ja osa renkaista luokitellaan ala-arvoisiksi. suorastaan vaarallisiksi. Ei mennä nyt siihen, mihin testeissä on rima vedetty jne....

3)
En ole koskaan oikein päässyt jyvälle, millä kriteereillä harrastajat yleensä mäxään katurenkaat valitsee? Hinta nähtävästi ohjaa hyvin paljon päätöstä. Onko päätöksenteossa mukana myös ajatus siitä, että "minähän sillä vain ajelen"? Meinaan sitä, että tuskin kukaan perheellinen ostaa käyttikseensä, jolla kuskaa muksujaan, vaimoa, anoppia (?), ostaa ulkomailta vastaavia "halpiksia" kuin Mäxän alle? Vai miten on? Siis luulen - en tiedä.

4)
Onko saavutettu säästä todellista? Kuinka pitkään ns. halpisrenkailla ajaa? Brändi-renkaat kestää hyvinä joku 30-40 tkm, sitten ominaisuudet, erityisesti märällä, romahtaa. Testien mukaan ns. kiina-renkaiden kulutuskestävyys on huonompi.

5)
Eli. Ei mulla mitään asiaa. Kuhan la-illan lämpimikseni saunaa odotellessa löpisen.
5a) Ehkä yksi kysymys: miksi ei Miatan alle kellään löydy Contia, Nokian, Misukkaa jne?
5b) No toinenkin kysymys: Onkohan sittenkään oikea paikka hakea muutaman satasen (näennäistä) säästöä? Minusta renkaisiin tulee panostaa ennen kaikkea huomioiden turvallisuus, eli yllätyksetön käyttäytyminen, mahd. lyhyet jarrutusmatkat sekä märkäominaisuudet. Ja jos olisi kyse umpiauto, toisena kriteerinä tulisi sitten rengasmelu näillä suomen rouheteillä....

Mukavaa viikonlopun jatkoa...
t. nimim. oma smurffi edelleen säilössä odottamassa pihamaan kuivumista/lumipenkkojen häviämistä - josko jo huomenna?
 
NA '90 1.6 Mariner Blue

Samuli

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2873
  • XII and counting
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #143 : 13.04.13 - klo:21:28 »
Conti/Misukka omistajat tuuppaa ajelemaan Porscheilla, nokian renkaista en uskalla sanoa mitään hyvää.
Halpa auto=halvat renkaat..

Mun rengasvalintoja on ohjannut kestävyys radalla, pidon käyttäytyminen rajalla, lyhyt jarrutusmatka ja looginen käyttäytyminen.. Tois sijaisia asioita on sadekeli ominaisuudet, voin ja ajankin sitten sateella hiljempaa, tosin sateellakin semislikseissä on pelottavan paljon pitoa niin pitkään kun rengas on lämmin eikä seisovaa vettä isoja lampia.
Tuurilla ne valtamerialuksetkin seilaa

Tem

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 2584
  • Pikkuaski...
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #144 : 13.04.13 - klo:21:30 »
En ole koskaan oikein päässyt jyvälle, millä kriteereillä harrastajat yleensä mäxään katurenkaat valitsee? Hinta nähtävästi ohjaa hyvin paljon päätöstä.

Taidat olla ihan oikeassa tuon suhteen, enemmistö tuntuu ostavan lähinnä hinnan perusteella. food-smiley-004

50e tuntuu olevan jo merkittävä syy ostaa halvempaa. Vaikka se on, kuten sanoitkin, ihan olematon hintaero sillä ajomatkalla, mitä renkaat yleensä kestää. Jännä juttu sekin, että nimenomaan se ostohinta on niin määräävä tekijä. Luulisi tarkan euron ostajan panostavan enemmän renkaan kestävyyteen ja pieneen vierintävastukseen, mikä näkyy suoraan bensakuluissa ja voi olla satasiakin rengassarjan aikana. :)
'99 NB 1.6 ja pari yks taas pari Tojotaa

e_o

  • Yleisvalvoja
  • Seniori
  • *****
  • Viestejä: 261
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #145 : 13.04.13 - klo:21:38 »
Mikäs nyt sitten on se "halpis" merkki mitä täällä on käytetty? BF Goodrich ja Uniroyal on molemmat yli 100 vuotta vanhoja rengasyhtiöitä ja molemmat on nykyään Michelinin omistuksessa. Kumhoa ja Yokohamaa käyttää autotehtaat ensiasennusrenkaina ja molemmilla on ajettu kilpaa paljon ja menestyksellä. Tuskin löytyy mitään näistä merkeistä yhdenkään kesärengastestin jumbosijalta.

Niitä "halpiksia" joita autolehdet haukkuu (ts. Sunny, Goodride, Nankang, ...) en muista nähneeni yhdenkään MX-5:n alla.

Ja miksi ei sitten Contia, Nokiaa, Micheliniä? Mun syyt järjestyksessä:
1) Sporttisista malleista ei löydy kokoa, esim. Michelin Pilot Sport ja Nokian Hakka Black ei ole 15" koossa saatavissa
2) Ne testivoittajat ei kestä radalla. Mulla oli alla Conti Premium Contact 2, jotka varisi paloina Ahveniston varikolle
3) Hinta. Pelkkä merkki ei riitä perustelemaan sitä miksi renkaista pitäisi maksaa tuplaten. Ja jos nyt tahtoo ne merkkirenkaat, niin kannattaa sittenkin katsoa mitä ne muualla maksaa (tila-autoon sarja Conteja briteistä, säästö "vain" 300 euroa)



E38

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 540
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #146 : 13.04.13 - klo:22:09 »
Nokian Hakkapeliitat on parhaat nastarenkaat jotka voi ostaa yli 2000kg painaviin laivoihin. Tossa kajaanissa on Hakkapeliitta SUV 7:t ja ovat todella hyvät. En kyllä veteläksi voi sanoa. Nokian i3 kesäkumit mulla on Warren alla ja sellasessa ne toimii loistavasti.  :D

Ei ole tullut huonoja renkaita vielä ostettua katukäyttöön kun on pysynyt Goodyear Eagle F1:ssä, Uniroyal RainSportissa tai Pirellin P Zerossa. Ne maksaa esim. 205/45/16 koossa n 100 - 125€/kumi = onko se paljon? Porukat turbottaa autoja tuhansilla euroilla ja kumeissa sitten säätetään kympeissä?

Simppa

  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3089
    • Sumosimo
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #147 : 13.04.13 - klo:22:25 »
Itellä oli kans aluksi contit mäksän alla ja ne kesti tasan yhdet ratapäivät. Pelkään nokian olevan samanlainen rengas, vaikka muuten noista ei ole mitään pahaa sanottavaa. Vaikka radalla käy harvoin, niin kyllä renkaiden nyt muutama kerta pitää kestää.

Mulla on käyttiksessä yleensä hyvä rengas ja ajattelen renkaiden olevan osa auton kuluja, mutta oleellinen osa turvallisuutta. Tästä syystä en koskaan säästele ainakaan talvirenkaissa. Miatassa sen sijaan menen sillä mentaliteetilla, että ajonautintoa en halua pilata ajatuksilla, että renkaita pitäisi jotenkin säästellä. Niitä ostetaan vaikka joka kesä uudet, kun näin halpoja ovat. Ja koska tällä autolla ei tavitse perhettä kuskata ennalta sovituille reissuille (ajokelistä huolimatta) eikä tarvitse tehdä pitkiä reissuja talvella lappiin tai muutenkaan ajaa sateella jos ei halua, niin itse ainakin arvostan vähän eri ominaisuuksia, kuin käyttiksessä, joka on osittain myös työkalu (koska myös työmatkoja teen). Ja niin kuin tuossa aiemminkin mainitsin, niin jopa huono pito voi olla joskus hauskuutta lisäävä tekijä. Käyttiksessä ei ikinä!
Don't charge. Super Turbocharge!

hrnt

  • Kerholainen & Hallitusjäsen
  • Guru
  • *****
  • Viestejä: 3065
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #148 : 13.04.13 - klo:22:29 »
Itsellä menee kriteerit jotenkin näin tälle vuodelle, viimevuonna meni hieman eritavalla:

1. Hinta. Ei, en suostu maksamaan yli tonnia kierroksesta 15" kumeja vaikka olis kuinka hyvät (eli ei oo tulossa hoosiereja). Hintakatto menee jossain 500e tienoilla. Ehkäpä voisi sanoa että hinta/laatu suhde ratkaisee pääsääntöisesti. Se on sitten ihan sama maksaako ne kumit 300e vai 350e /kierros, kunhan ne mua miellyttää.
2. & 3. Tuntuma sekä käytös pidon rajalla
4. Kestävyys rata-ajossa
5. Sadekelin ominaisuudet (pitäis pystyy ajaa normaalin liikenteen seassa kaatosateessaki)
6. Kulutuskestävyys normaalissa ajossa, rengasmelu, vierintävastus yms. toisarvoset ominaisuudet. Nää vaikuttaa lähinnä siinä vaiheessa kun on 2 tärkeiltä ominaisuuksilta tasaväkistä kumia, ja pitää joku syy keksiä valintaan.


Hanurista on se että noi 2 ja 3 on melkeempä ite testattava, netistä ei noita saa oikeen selville. Enskesälle mulla on tästä syystä tulossa ainakin 4 kierrosta eri kumeja :/ Noita ns. premium merkkejä ei ole tullut mx:n alle laitettua, ihan vaan sen takia että ne maksaa pääsääntösesti paljon ja kestää onnettoman huonosti radalla ajoa.

ErkkiM

  • Konkari
  • ****
  • Viestejä: 773
Vs: Mitkä renkaat vain katukäytössä olevaan MX-5:een
« Vastaus #149 : 13.04.13 - klo:22:31 »
Hyviä pointteja paljon.
Ja totta - omat viittaukseni "halpiksiin", ekstoottisiin, kiina-renkaisiin jne. oli hieman jäsentelemätön. Totta on tuo, että jos merkki ei Suomessa ole tunnettu, voi se muualla olla valtamerkki. Eikös esim. Toyo ole yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista jne.

Tuota en tienytkään, että "Suomen -valtamerkeillä" ei välttämättä löydy passeli kokoa Mäxään.

Ja ymmärrän senkin, että monen vuoden investoinissakin "satasen säätö" on paikallaan, ja houkutteleva, kun moni maksaa mäxä-harrastuksensa esim. opintorahoista. Minähän olen MX-5:sen suhteen vähemmistönä siinä suhteessa, että vakiokone on se oikea kone. Eli en panosta siihen, että häen hieman lisää tehoja tai siihen, että alustaan panostaisin, että olisi radalla sitten parempaa ajettavuutta, pitoa jne. Kukin aina valitsee panostuksensa kohteen itse omien kriteereidensä mukaan, ja se on aivan oikein. Mutta renkaiden suhteen en varmuudella hyvistä, kaikisssa olosuhteissa turvallisista renkaista tinkisi. Sen verran vakiotehoinenkin NA houkuttelee ajamaan myös yleisillä teillä joskus turhankin lujaa, jopa agressiivisesti :) Mitkä sitten ovat hyvät renkaat, on toinen juttu, eikä ole minulle siihen mitään viisasta sanottavaa (mäxän suhteen)... Useat ovat soveliaita, edullisistakin.
-E
NA '90 1.6 Mariner Blue