En minä mistään juurikaan mitään tiedä, luulen vaan, mutta rohkenen kysellä....
1)
Tätä(kin) topicia lukiessa vilahtaa renagasvalmistajien niminä minulle, tavalliselle kansalaiselle, kovasti paljon hyvin outoja rengasvalmistajien nimiä - noh, Toyo on itselle tuttu. Ulkomailta tilataan settejä, hyvinkin edullisesti + toimituskulut päälle. Näin.
2)
Sitten on näitä rengas-testejä. Ja vuodesta toiseen ne todistaa, että noi "oudot merkit" on pääsääntöisesti huonompia kuin "isojen merkkin" renkaat - toki löytyy poikkeuksia. Ja osa renkaista luokitellaan ala-arvoisiksi. suorastaan vaarallisiksi. Ei mennä nyt siihen, mihin testeissä on rima vedetty jne....
3)
En ole koskaan oikein päässyt jyvälle, millä kriteereillä harrastajat yleensä mäxään katurenkaat valitsee? Hinta nähtävästi ohjaa hyvin paljon päätöstä. Onko päätöksenteossa mukana myös ajatus siitä, että "minähän sillä vain ajelen"? Meinaan sitä, että tuskin kukaan perheellinen ostaa käyttikseensä, jolla kuskaa muksujaan, vaimoa, anoppia (?), ostaa ulkomailta vastaavia "halpiksia" kuin Mäxän alle? Vai miten on? Siis luulen - en tiedä.
4)
Onko saavutettu säästä todellista? Kuinka pitkään ns. halpisrenkailla ajaa? Brändi-renkaat kestää hyvinä joku 30-40 tkm, sitten ominaisuudet, erityisesti märällä, romahtaa. Testien mukaan ns. kiina-renkaiden kulutuskestävyys on huonompi.
5)
Eli. Ei mulla mitään asiaa. Kuhan la-illan lämpimikseni saunaa odotellessa löpisen.
5a) Ehkä yksi kysymys: miksi ei Miatan alle kellään löydy Contia, Nokian, Misukkaa jne?
5b) No toinenkin kysymys: Onkohan sittenkään oikea paikka hakea muutaman satasen (näennäistä) säästöä? Minusta renkaisiin tulee panostaa ennen kaikkea huomioiden turvallisuus, eli yllätyksetön käyttäytyminen, mahd. lyhyet jarrutusmatkat sekä märkäominaisuudet. Ja jos olisi kyse umpiauto, toisena kriteerinä tulisi sitten rengasmelu näillä suomen rouheteillä....
Mukavaa viikonlopun jatkoa...
t. nimim. oma smurffi edelleen säilössä odottamassa pihamaan kuivumista/lumipenkkojen häviämistä - josko jo huomenna?