Voi olla itsestään selvää, mutta pakko mainita tähän: Ns. esijännitys on huono nimitys tälle asialle. Tolpan ollessa auton alla, eli auto jousen varassa, jousen pituus on vakio, oli esijännitys mitä tahansa
niin pitkään kun joustovara ei lopu. Se, mihin tämä esijännityksenä tunnettu asia vaikuttaa, on iskarin sisään-/ulosjouston iskunpituuden suhde. Jos sisäänjoustovara loppuu, säädä lisää ns. esijännitystä ja saat lisää sisäänjoustovaraa ennenkuin iskari osuu bumpstoppiin. Tosin menetit juuri saman verran ulosjoustovaraa. Korin korkeus tietenkin muuttuu, mutta sehän säädetään alakuppia kiertämällä.
Mulle kun tuli MeisterRit pari vuotta sitten (takana 6kg/mm, korotetut yläpäät), niin ne löivät pienissäkin epätasaisuuksissa läpi eli sisäänjoustovara loppui. Säädin summanmutikassa 9mm lisää esijännitystä, ja otin samanverran alakupista takaisin jotta auto ei nousisi. Ongelma poistui. Sittemmin tolpat alettiinkin shippaamaan n. 10mm esijännityksellä, kun satuin julkisesti mainitsemaan että tuolleen toimii paremmin.. (Nykyisin keskustelua herättävin asia ko. tuotteessa on mahdollisuus nollakorkoiseen osamaksuun :rant)
Korotettu yläpää nostaa iskarin "vartta" ylöspäin, mutta nouseeko bump stoppi vastaavasti vai jääkö se jousen yläpinnan tasoon?
Bumpstoppi on irrallinen holkki siellä iskarin varressa. Jos varren yläpää jousee ylöspäin, pääsee myös bumpstoppi nousemaan ylöspäin.
Korotettu yläpää vaikuttaa tätä kautta: Kun autoa halutaan esteettisistä syistä tonttiin, niin tukivarren ja korin väli lyhenee. NA:n tapauksessa lyhenee liian lyhyeksi jotta sinne saisi riittävästi iskunpituutta varsinkin jos pitää olla vielä korkeussäätö alakupista. Yläpäätä ylöspäin nostamalla saadaan lisää tilaa. Jatkuu:
ihan yhtälailla se auto makaa niiden pohjaanlyöntikumien varassa jos jousi ei oo tarpeeks jäykkä tai esijännitystä ei oo riittävästi, oli se yläpää minkä mallinen tahansa.
Tämä on aivan totta. Jos tilanne on tuo, niin joko jäykempää jousta tai siitä
jousen alalautasesta kiertämällä lisää sisäänjoustovaraa. Korkeuden kompensointi tolpan alakuppia säätämällä. Jos alakuppi pohjaa (=autoa ei saa tarpeeksi alas) eikä sisäänjoustovaraa saa vieläkään tarpeeksi, niin hommaa ne korotetut yläpäät tai lyhyemmät iskarit. Tämänkin kerhon piirissä on erään hlön mataluustavoitteisiin nähden BC:t olleet liian pitkät ja menneet vaihtoon.
Kertauksena: Älkää ajatelko tolppaa siinä tilassa kun se on vapaana pöydällä, vaan siten kuten se on auton alla ja auto sen varassa.