Harrasteautojen kanssa vaan menee hankalaksi se ettei auton arvo ole se mitä siihen on käytetty rahaa vaan ns. käypä arvo, eli hinta jolla auto voisi realistisesti omistajaa vaihtaa.
Tapiolan harrasteautokaskossa määritellään autolle hinta, joka ei laske. Esim. 10000 euroa, joka on 10000 euroa tänään ja 20 vuoden päästä. Omavastuu radalla on tosiaan 50% kuten edellä on todettu. Kadulla on normaali omavastuu
Jos sinulla on normaali kasko, niin kolaritilanteessa autolle määritellään käypä arvo ja tämän määrittelee vakuutustarkastaja/yhtiö. Harrasteauton kohdalla arvoa ei määritellä kolaritilanteessa, koska se on etukäteen määritelty ja sovittu vakuutusyhtiön kanssa. Myös vakuutusmaksu määräytyy ajonneuvon sovitun arvon mukaisesti.
Kannattaako ottaa harrasteautokasko riippuu kahdesta asiasta.1. paljonko saat sovittua autosi arvoksi
2. haluatko pitää "raadon" kolarin jälkeen.
Tapiolan harrastekaskossa homma menee näin, jos ajat sen radalla lunastuskuntoonTarkastaja katsoo auton ja toteaa, että korjauskulut ovat sen verran suuret, että menee lunastukseen
Samalla hän määrittää "raadon" arvon
Esim. auton arvo 10000 (lukee vakuutussopimuksessa)
Esim. raadon arvo 2000 (tarkastaja määrittelee)
10000-2000= 8000
Koska vahinko sattui radalla, vähennetään 50% eli saat
4000 euroa.
Jos vahinko sattuisi kadulla, saisit vastaavassa tapauksessa 8000, josta vähennetään normaali omavastuu esim. 150 euroa. 8000-150 =
7850 euroa.
Ja
vertailuna IF (olettaen, että if käyttää samaa laskukaavaa),
Käypä arvo esim. 5000 (riippuu tarkastajasta/yhtiön näkemyksestä)
Raadon arvo esim. 2000
5000-2000=3000
Tästä omavastuu 20% (radalla)
3000-600 =
2400 euroaKadulla vähennetään normaali omavastuu esim. 150 euroa Eli 3000-150 =
2850 euroaJa jos käypä hinta onkin tarkastajan mielestä 4000, niin 4000-2000=2000 ja tästä pois 20% --> saat
1600 euroa, jos pidät raadon
Raadon korvausarvo on niin pieni, että tuskin sitä kannattaa antaa yhtiölle, jos on vähänkin enemmän palikoita kiinni. Tapiolan kaavassa raadon arvoksi tulee n. 1000 euroa.
Ongelmaksi tulee todennäköisesti se, että millä perustelet autosi arvon esim. 10000 euroksi, jos/kun vakiot maksavat 5000. Tässä voi käyttää apuna myynti-ilmoituksia rakennetuista autoista.