Terve kaikki,
Rekisteröidyin tälle foorumille, kun tarkoituksena on hakea oma lelu Saksasta. MX-5 valinta tapahui jo melkein 10 vuotta sitten, nuorena lukiolaisena autolehtiä selaillessa. Mutta silloin ei ollut vielä ajokorttia eikä rahaa moiseen hankintaan. Suunnilleen niillämain julkaistiin NC, ja ajatus oli, että sellainen pitäisi joskus saada. Kaverit haikaili Porscheja, mutta minä ymmärsin, että tämä on parempi vaihtoehto. Ei ole muuten kellään kaverilla vielä Porschea, mutta minulla toivottavasti kohta MX-5
. Pikakelaus 10 vuotta eteenpäin: nyt on ajokortti, ja budjettiakin lelun hankintaan on kertynyt. Lentoliput Saksaan on hankittuna, ja tarkoitus yhdistää reissu pieneen mannereuroopan kiertelyyn.
Ensimmäinen ajatus oli:
NC, maks. 100 000km, maks. 10 000€ (sitten verot päälle Suomessa, 3000-4000€ oma arvaukseni). autoscout24.de auki, ja kyllähän näillä spekseillä löytyy sieltä autoja. Ajatuksissani istuin jo melkein ratissa
. Mutta... sitten kävi niin, että rupesin vähän enemmän tutustumaan aiheeseen. Ja nyt onkin sitten pakka sekaisin.
1. Malli: NC miellyttää silmää eniten. Kävin kuitenkin katsomassa tutun NA:ta, ja kyllähän se on hieno. NB:tä pidin ensin vähän rumana, mutta siitä löytyy muutamia kivoja värejä (keltainen...) joita ei NA:sta eikä NC:stä näytä löytyvän, eli en ole sitäkään loppujen lopuksi sulkenut vielä pois. Auto tulee Saksasta, se on jo varma, ja tiedän, että hintaero NA mallissa Suomen ja Saksan välillä on aika mitätön. NC:ssä kuilu vaikuttaa ensisilmäyksellä isommalta. NB vaikuttaisi olevan halvin, hyvän NA:n arvo näyttää olevan jo nousussa (voiko pitää paikkansa?)
2. Ajokilometrit: Onko alle 100 000km vaatimus järkevä? Vai kannattaako katsoa enemmänkin ajettuja? NA:sta alle 100 000 ajettuja on toki vähän, NC:stä niitä löytyy jo.
3. Kovakatto: Ihan eka ajatus oli NC avattavalla kovalla katolla (eli se Coupé Cabriolet malli). Osittain Suomen talven takia. Mutta lisäpaino, lisäelektroniikka... ehkä ei kuitenkaan. Vai onko jotain syytä hankkia sellainen? Irrotettavat kovakatot rupes kiinnostamaan myös, mutta ei sellaista ole pakko saada. Ei sillä autolla varmaan talvella kuitenkaan ajella.
4. Ikä: tässä ensimmäinen ajatus oli, että "suht nuori", ettei tarvitse vielä mitään isoja remppoja tehdä. Sekin puhui NC:n puolesta. Toisaalta olen ymmärtänyt, että MX-5:n korjaukset ovat suhteellisen edullista (siis verrattuna esim. Mercedes SLK, BMW Z4 joita heikkoina hetkinä harkitsin). Päteeköhän myös NC:hen? Eli: onko ikään perustuvia syitä olla ostamatta NA/NB, jos on hyvässä kunnossa, ruosteeton?
Sitten käytännön asiat:
5. Vakuutus: liikennevakuutus otetaan tietenkin Saksasta, ja sitten punaiset kilvet autoon. Mutta mistä saa kaskon? Saksasta ei ainakaan. Voiko sen saada jotenkin soittamalla suomalaisesta vakuutusyhtiöstä? Tarkoituksena ajaa myös Puolaan, Liettuaan, Latviaan, Viroon, eikä olisi kiva jos auto pöllittäis alta
6. Yksityinen vai liike: Tässäkin eka ajatus oli, että tietenkin liike. Mutta sitten taas, taitaa olla niin, että yksityiseltä saanee parempia diilejä.
Etsintäalue on Frankfurt am Mainin ympäristö. Vuokra-auto on myös jo varattuna, ja aikaa on varattu alustavasti koeajoihin paikan päällä 2 päivää (ma-ti 6.7. - 7.7.), mutta jos venyy niin venyy.
En haluaisi mitään tuunattua, madallettua, yms. vaan mahdollisimman alkuperäinen saisi olla.
Tässä muutama esimerkki mitä olen katsonut:
NC, 2008, liikkeestä, 84 000km, 8990€ (täytti alkuperäiset speksit):
http://ww3.autoscout24.de/classified/272224038NC, 2006, liikkeestä, 124 000km, 6250€ (ensin ajattelin, että liian halpa ollaakseen hyvä):
http://ww3.autoscout24.de/classified/272835491NB, 2001, liikkeestä, 129 000km, 4222€ (upea sininen väri):
http://ww3.autoscout24.de/classified/271962151NB, 2004, yksityinen, 112 000km, 3100€ (keltainen!!! mutta "savuaa hieman käynnistäessä"...):
http://ww3.autoscout24.de/classified/271301049NA, 1996, yksityinen, 162 000km, 4000€:
http://ww3.autoscout24.de/classified/271737970Kaikensuuntaisia kommentteja, vastauksia ja ehdotuksia mihin tahansa asiaan, sekä mielipiteitä otan mielläni vastaan